AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
555

318i -89 tvärdog...?

Da
7
Dahlan
318i -89
Bytte vattenpumpen förut och skulle ut och köra lite, efter cirka 5 min grusvägskörning tvärdog bilen helt utan förvarning.. tuggar på startmotorn men de finns inte ett liv i den.. pumpen verkar fungera men saknar gnista på stiften.. tändkablar och stift är nya.. kan det vara så enkelt som tändspolen eller nått i den stilen? Tacksam för svar, är utan bil nu=/
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Kan vara tändspolen, eller kabeln till den.
På 320 finns en sk. tändmodul som kan ge upp ibland, vet inte hur det är på 318?

/L
Da
7
Dahlan
318i -89
testat en annan kabel till tändspolen men utan resultat.. tittade lite nogrannare och märkte då att jag hade gnista på ett stift men de andra 3 är döda.. kan de va tändspolen ändå?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Du borde förmodligen inte ha någon gnista alls som spolen svimmat.
Har du dåliga tändkablar till de stift som inte går?
Kan fortfarande vara modulen också.

Har motorn/fördelare och rotor kommit i närheten av fukt?

/L
Da
7
Dahlan
318i -89
tycker inte tändkablarna borde vara dåliga för dom är nyligen bytta.. i och för sig så är de biltema så dom kanske spökar.. var sitter tändmodulen då? är rätt grön på detta.. ja motor och fördelare har varit i närheten av fukt.. när vattenpumpen gick så droppade det vatten som fläkten sen skvätte runt lite överallt! tyvärr får jag inte upp fördelarlocket, 2 av skruvarna är helt utslitna och sitter som berget
jabbathehot
kanske så enkelt att tändhattarna inte når stiften, kolla så du har kontakt.
ett förslag bara, som är enkelt att kolla

"May the force be with ya,the force from BMW"
Da
7
Dahlan
318i -89
plockade bort fördelarlocket idag och de såg rätt slitet ut.. men märkte att rotorn rör sig inte när bilen tuggar på startmotorn.. den står still och det är väl kanske därför jag bara har gnista på ett stift? är det axeln i fördelaren som är pajj eller vad kan det vara? de börjar bli jobbigt o lägga ner massa tid på vinterbilen...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kamremmen har troligen kuggat över och blivit rensad på tänder, eller gått av. Ledsen, men minst två ventiler är krokiga i det här läget så du har att se fram mot topplockslyft.
Da
7
Dahlan
318i -89
japp tyvärr va kamremmen av.. surt sa räven!! funderar på att sälja den som den står och köpa något annat.. känner inte för att börja skruva en massa igen!..lite synd för bilen är i helt okej skick annars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.