AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.236

Körning på väg med mer än 2 filer

Hej

Tänkte starta en diskussionstråd om hur man kör på en väg (oftast motorväg) som har mer än 2 filer i vardera riktningen

I Sverige verkar det vara någon slags standard att alla normalt ligger i filen näst längst till vänster, kör om i den längst till vänster och använder de till höger enbart för att köra fram till en avfart på

Jämför man detta beteende med trafikförordningen där det står tydligt och klart att man skall ligga i körfältet längst till höger som är avsett för fordonstypen man kör.

Undantaget är om det finns vägriktningsskyltar som påbuder annan placering eller då man kör om framförvarande bil

Hur tycker ni man skall bete sig och hur anser ni att era argument står sig gentemot lagtexten ?
gu
159
gusse
320i Touring 2009
Jag tycker det är perfekt att de flesta ligger i mittenfilen och lämnar högerfilen tom: då får jag en egen fil!
Skämt åsido: lagen säger väl att man ska använda den högraste filen. Tills man ska köra om, då går man ut i nästa fil till vänster.

Det vore väl antagligen bäst om man separerade fordonen med avseende på hastighet, långsammare till höger, snabbare till vänster. Det fungerar ju oftast bra när det är rimligt lite trafik. Det fungerar aldrig bra när det är mycket trafik, då är det alltid några som ligger i fel fil och förstör.

Själv har jag gett upp hoppet om att det nånsin kommer att fungera som avsett.
kilroy
Mina argument skiljer sig inte från lagstiftningen. Däremot skiljer sig verkligheten en del från lagstiftningen. I Tyskland har man betydligt fler 3-filiga vägar än i Sverige och generellt fungerar det ganska bra.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Att förare av lastbilar inte ligger i den högra filen på trefiliga motorvägar utan hellre föredrar det mittersta tycker jag är irriterande. Det skulle nästan behövas en stor informationskampanj av vägverket i tidningar och tv att det högra körfältet också får och bör användas.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Ibland när jag har råkat ut för sköldpaddor på vänster och mitt filen har jag önskat ha en starkluftpistol i bilen för att bara sträcka ut genom rutan och skjuta sönder deras däck, så dem automatiskt blir tvungna att flytta till höger filen därefter till vägrenen för att byta däck :-))

Eller om man skall vara lite snällare så ska man ha en låda med ägg i bilen o bara kasta ut genom rutan ner man passerar dessa idioter som kör sakta på mitt o vänster filen :-)

BMW M-POWER
henke lexus : anledningn är troligen att folk har en irriterande förmåga att bromsa in långt innan avfarten, så att dem ligger i 70 knyck i högerfilen innan ens avfarten dykt upp. Under rusningstid blir detta ännu mer påtagligt då det ibland händer att det är en kö i högerfilen 1 km innan avfarten där alla rullar i max 70 kmph... Det enda rätta är att hålla full hastighet tills alla hjulen är i avfarten, då bromsar man. Med undantag för då det är halt väglag...

Inre ringvägen i Malmö är extra jobbig när det gäller detta, hastighetsbegränsningen är 90 kmph men jag kan i min lastbil som är spärrad på 80 kmph knappt sätta farthållaren på just 80 eftersom jag kommer ifatt folk hela tiden. Ett extremfall var när en gubbe släppte på gasen när "1000 meter kvar"-skylten dök upp. Innan avfarten dykt upp höll han ca 50 kmph....
Ur Trafikförordning (1998:1276):

3 kap, 7 §, 4 stycket "På en väg där den högsta tillåtna hastighetenär 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

9 §, 3 stycket "I fall som avses i 7§ fjärde stycket får förare inte byta körfält annat än för att stanna eller parkera fordonet, göra omkörning eller placera fordonet i ett lämpligt körfält före sväng i korsning."

På vanlig svenska: Det är den som gör omkörningen som ska byta fil, inte den som blir omkörd när det är högst 70 som begränsning (på Essingeleden t ex, som har max 70 km/h hela vägen).

Länk

Man kan väl inte säga att efterlevnaden är total ;-)
Det handlar nog mycket om ovana, finns väldigt lite motorvägar i Sverige med mer än 2 filer och det rör sig inte om några längre sträckor. Ett par kortare stumpar runt Stockholm samt en liten bit genom GBG är väl allt?

I sin tur är just dessa sträckor tungt trafikerade och fungerar att slussa ut trafiken på andra större leder. Vilket innebär att mittenfilen föredras då många slipper att bli överraskad/instängd och på så sätt hamna fel.
Just genom GBG och Stockholm är det många semesterfirare/genomfartstrafikanter som kör och då känns säkert mittfilen tryggast att ligga i.
Ci
531
CiM
325ciM-04
jag kom hem från tsykland/belgien/ holland i går kväll och jag ångrar mig redan.

problemet med sevariket är att all tror att de kan körna va och hur de än vill för att de betalar skatt. men hallå, jag betalar också skatt.

har nämnt det tidigare att trafikreglerna har inget med de egna tycket att göra, man skall följa lagarna.

vissa anser att det är bekvämt att ligga i mittersta filen. jag anser att det är ännu bekvämmare för dessa att sitta i soffan hemma.

efter 350 mil svor jag inte en enda gång, till jag passerar öresundsbron.......
CIM: Känner igen mig precis

I Tyskland t.ex ligger man i 80-95 km/h i högerfilen, runt 110 i mitten och 120+ i vänterfilen och alla (eller åtminstone de flesta tyskarna) följer samma beteende så då funkar det

Vid t.ex Segeltorp i Stockholm där E4:an är 4-filig kan man komma mitt i natten och dom enstaka bilarna som kör där ligger alla i fält 3 och 4 från höger i farter mellan 70 - 140 km/h utan minsta hänsyn till andra eller trafikreglerna

Vet ett tillfälle då polisen till och med gick ut i lokalradion och uppmanade trafikanter att använda det högra körfältet

Tittar man på slitaget i vägbanan är alltid den högra filen minst sliten och den näst längst till vänster helt utsliten med djupa spår

Vissa extrema beteenden är ännu värre. Ofta ser man taxi-bilar som konstant ALLTID ligger i den vänstra körfältet oavsett fart eller trafikintensitet. Åkte en gång med en Taxi från haninge till Centralen kl 4 på morgonen och han låg i västerfältet hela vägen in till avfarten mot Centralen då han i sista stund bytte 2 körfält samtidigt åt höger

Ofta ser man människor som ända fram till dom skall svänga av ligger i mittenkörfältet och kör högerbyte över 2 filer för att svänga av samtidigt !!
Länk

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Så här ser lagtexten ut:

Trafikförordning (1998:1276)

Länk

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.