AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.968

X5 vs RX300 vs Range Rover

Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Hej!
Bilbytardjävulen ska nu få sitt..Jag går och funderar på att köpa en 4x4 bil till sommaren...kör en e39 touring i dagsläget.
Vad säger Ni expreter om dessa 3 alternativ?
Personligen tycker jag att Range Rover 2002- med v8 4.4 är snyggaste av de tre...men jag är extremt orolig för driftssäkerheten och ägarkostnaderna jämfört med Lexus och X5.
Lexus RX 300 2003- är lite karaktärslös men kvaliteten är säkert på topp.Modern inredning.
Sedan har vi X5, i så fall är det 3.0D eller 4.4 som är intressanta, men e53an börjar bli gammal. Hur upplever Ni ägandet? Utrymmen? Servicekostnader på en x5?
Det är körglädjen och inköpspriser på en x5 som lockar mest. Man kan få en ok 2001-2002 för 200k.
Tacksam för alla svar!
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Jag kan väl kanske prata lite för RX:en eftersom jag funderade lite i samma banor som du tidigare.

Har inte kört RR så den får nån annan bedömma. Vi köpte en RX efter lite funderande på vad vi ville ha. VI hade väl inge jättekrav på att bilen skulle vara sportig, snarare tvärtom. Har kört en del X5 och den är ju ordentligt skuttig jämfört med många bilar. X5 är nog lite roligare än lexusen att köra men å andra sidan så är inte X5 så kul att köra heller, den är som lite för hög och tung för att vara det :)

Lexusen går mycket bekvämt, tyst och behagligt. Ingen kurvkramare, som sagt, men en riktig milslukare.
Om du tittar på en sån så leta en executive. Då har den all utrustning som fanns att få inkl luftfjädring, gps, backkamera, taklucka, xenon som följer vägen osv osv. Kvaliten är inget att klaga på, allt funkar precis som det ska!

Bara hojta om det är nått spec du undrar om RX:en

//IS200-01, RX300-03
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Tycker du om att ha bilen på verkstad väljer du R-R ;-). Jag har väldigt dåliga erfarenheter av R-R. Precis vad som helst kan gå sönder när som helst och det är altid dyrt + 1,6l blandad körning för V8. Vanliga problem är div. oljeläkage, leder, drivaxlar och knutar. Oljeläkage är inte en fråga om det finns utan hur mycket det dräller. Lexusen kan jag inte uttala mig om, men X5:an är bland det bästa och bekvämaste jag ägt. Den har gått felfritt, endast service. Nu har jag bytt bort den mot en Hummer H2 vilket jag nästan har börjat ångra redan efter 1 vecka. Så välj bort R-R och fundera på någon av dom andra 2, det är iaf mitt förslag.

Lycka till med ditt val och hoppas du blir nöjd med vad du väljer.
En kort reflektion får väl vara att RR är en sämre bil än de andra två, inte som förr men än dock inte samma driftssäkerhet som en Lexus. Men en Range är ju alltid en Range och de flesta ägarna älskar sina bilar, trots oljedropp och elfel.
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Bland stora 4x4 är LandCruisern 100 min favorit. Otrolig kvalitet och fantastisk bekväm på långa resor spec med dubbla tankar. Jag körde en gång från Gaborone till Windhoek på en dag och var inte ens trött när jag kom fram. Off road är den också bra men där är trots allt en LR Defender eller tom en Discovery bättre. Men det är väl inte någon sådan bil du är ute efter:) Discon led i alla fall tidigare av samma problem som LR dvs allt kunde gå sönder när som helst och hur som helst, men jag älskade den i alla fall. Charm kallas det visst.
he
3
hesselvik
X5 2006 3.0i bensin
RX'en är en fin bil men dom sägs kunna bli lite "sladdriga" i karossen med åren jämfört med BMW som håller sig tajtare. Hatar gnissel!

Är du lång? Lexus-bilarna har ganska korta stolsitsar och jag satt inte särskilt bra i den när jag testade för ett par år sedan. Kan varmt rekommendera X5'ans komfort-sitsar med minne.... speciellt om mer än en person kör bilen.

Fredrik
ca
48
casa
X3xDrive30e (G01)
Tjenare!

Har precis varit på långresa med min XC90 V8. Trodde aldrig att jag skulle köpa en Volvo, men familjesituationen gjorde att jag behöver mer utrymme än vad E39:an erbjöd.
Jag är faktiskt nöjd med valet. Utrustningen är bra, motorn trevlig och inte så jäkla törstig för att vara V8 och frakomligheten är klart godkänd. Har testat de norska fjällvägarna under påsk...
Trots det...kan jag inte sluta snegla på den nya E70:n...;-). När ekonomin tillåter så!

"If your house is made of glass...you wouldn't need to answer the door!"

/casa
in da house
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
inga fler kommentarer?
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
RR = terräng
Lexus = komfort
BMW = sportig

om en X5, titta då på en face-lift E53, den ser då inte så gammaldags ut
ca
48
casa
X3xDrive30e (G01)
Kolla in Länk
Bara välja bilmärke och modell...
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Hej igen! En kort reflektion:
Jag har provkört några x5, 3.0 och 4.4 2001-2005.
Måste tyvärr erkänna att jag blev något besviken, inredningen känns mindre modern än min e39, kvalitetskänslan klart sämre, bagageutrymmet är katastrofalt dåligt, dessutom är inte X5 3.0 och 4.4 särskilt roliga att köra heller!
Fröbrukningen motiverar inte liksom övriga kostnader. e53 X5 känns helt enkelt passé på många punkter. Det känns inte att man byter upp sig mot för en välutrustad e39, iaf med tanken på att man ska lägga till 180k..
Däremot är de fortfarande otroligt snygga exteriörsmässigt, sidesteps och 19-20" originalfälgar är ett måste i så fall.
Det kanske blir en e65 eller e60 trots allt!
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
du kan inte få x-drive på e6x för pengarna som du lägger ner på en e53 X5
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om det är fyrhjulsdrift du verkligen vill ha så är ju Audi ett mycket vettigt alternativ. Utbudet är enormt i den prisklass (runt 250k?) du letar eftersom nästan 50% av audis som säljs i högre prisklasser har Quattro.

Exempel:

Länk
Länk
Länk

//Lövet
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
En Audi A8 Quattro 2003- skulle sitta fint...
Finns i Tyskland för kring 26-27 k EURO
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
fler kommentarer? Tips? Lexus RX300/330 verkar allt mer intressant..
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Har du fått prova en Rx än?
Som sagt, jag gillar den som fan. Inte den roligaste bilen men fan så skön att glida runt i.
Om du hittar en 330 så är det importer(troligtvis från amerika) och då funkar inte navigationen, kanske inte ett problem egentligen, men bra att veta

Köp den gärna från en aukt. Lexushandlare då du får lexus pre-owned garanti. Länk
Gäller till 15000 mil eller 8 år. Ersätter en massa bra (och säkert dyra) saker.
Har precis fått byta kylare pga j!"#¤a stenbumling till stenskott. Kostade gratis inkl hyrbil under dagen den var inne. Kom ut från verkstaden nytvättat och fin me :)

//IS200-01, RX300-03
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
benke_berguv: du har powermail.
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Jag var i samma tankar som dig, kollade runt både på X5, RR, RX, XC90 och Cadillac SRX V8 Sport Luxury och den överraskade välldigt.
Jag var helt inne på en sån ett tag, men efter som jag ville ha en -07a med den nya instrumentpanelen, då blev det för mycket pengar och det slutade med en X5 4,4.
Men ett tipps, kolla på Cadillacen och prov kör den dom är inte som dom gamla jänkarna en gång har varit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.