|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tog en provtur idag, i en 2.7d. Tyckte den gick riktigt bra, när jag har kört en ny Jaguarmodell brukar jag alltid känna att "grymt, denna vill jag ha". Med XF känner jag... ungefär samma, men starkare. Bilen kändes verkligen NY. För en gångs skull har Jaguar en bil som jag känner att den tilltalar även andra än de redan frälsta. Kvalitetsintrycket är... tja, kanske inte i Audi-klass. Konstigt att Jaguar missar att göra de första indikatorerna, exempelvis nyckeln, förtroendeingivande. Vissa saker är ju dock helt lysande, exempelvids den läderklädda instrumentpanelen (finns det någon annan bil i klassen som har det?). Jay Leno beskrev bilens design som "liknar en BMW, fast snygg" och tja, svårt att göra en jämförelse så men den ser verkligen tung och solid ut, speciellt snett bakifrån. Jag tror att den kan sälja bra, premiumklassen är stor och Jaguar behöver ju inte ta speciellt många kunder från BMW/Audi/MB för att försäljningen skall ses som hyfsat bra. Enligt säljaren på Jaguar kom många från BMW och Audi, vilket man ju kanske kan förstå när man läser registreringsstatistiken. Under februari såldes det nästan lika många BMW 5-serie än Volvo S60 och Toyota Yaris tillsammans. Man kan förstå att i alla fall några av dem som köpte en 5-serie tycker att det vore kul med något mer ovanligt. |
|
|
Exakt! Jaguar säljer få bilar och det är ett av skälen till varför jag har en. BMW har blivit den nya Volvo 245 som står överallt. Synd på i övrigt underbara bilar. Men Katten är man nästan alltid ensam om. Jaguaren påställd. Det är vår! |
|
|
Har nyligen provekørt XF och nya XK8, begge virkligen super biler, med et "MUST HAVE" effect. Dock er jeg tveksam om jeg skulle våga at køba en ny Jaguar, nu når dom er solgt til Indiske TATA.. |
|
| Tror inte Tatas köp kommer påverka märket negativt... Tata är ju ett stabilet företag, Indiens största med sina 300.000 anställda. Familjeägt! De äger ju bland annat British Steel, som levererar stål till Jaguar, det kan ju inte vara helt fel. | |
|
Jabbal vi får vel avakta lidt, og se hvordan det kommer at gå med Tatas planer for Jaguar :) |
|
|
Nu har jag kört XF. Det blev en liten sväng ute på Lidingö, tyvärr avbruten av ett massivt polisuppbåd vid Käppala. Det var dock inte provkörningen som orsakade detta utan en galen man som gick omkring med ett skarpladdat vapen i villaområdet. Vad kan då sägas om bilen? Alldeles underbar. OK, jag är partisk (Jaglover) men den är bättre är jag förväntade mig. Provade 2,7D som framför allt har det skönaste ljudet jag upplevt i en diesel och som i övrigt uppfyller alla rimliga krav på kraft och prestanda. Rimliga krav skrev jag, inte mina tokkrav efter tre år med en XJR. Lite för sävlig för att skapa habegär hos Tretretti således, en V8 Supercharge med 400 häst skulle sitta perfekt. Annars är bilen mycket bekväm, ljudet väl avskärmat och framför allt är chassit riktigt tajt och fint. Styrningen har fått kritik för att sakna vägkänsla. Jag håller inte riktigt med, OK inte lika krispig som en E60 med sportpaket men ändå bra och eoner bättre än äldre Jaguarer - min egen inkluderad. Interiören är helt fantastisk, inte minst jämfört med den kliniska känslan i E60. Snyggt, modernt och klassiskt på en gång. Gimmickar av typen pulserande startknapp funkar bra. Om jag sökte en familjebil skulle jag slå till på fläcken. Nu blir det snarare att köra XJR ett tag till och vänta på att nya XK/XKR kommer ner lite i pris. Jaguaren påställd. Det är vår! |
|
|
XF spöar tyskarna; Länk |
|
| Jag har aldrig kört nån Jagga, inte heller nån MB eller Audi. Vad har dessa märken som inte BMW har? Jag behöver egentligen ingen bil, utan har bil mest för nöjes skull. Med 3 st. rätt stora hundar så funkar en X3 rätt bra, med baksätet nedfällt. Hittar inget bättre alternativ i mitt fall. X5 är bara ful och klumpig och inget för mig. | |
| Helt och hållet en fråga om tycke och smak. Kanske vill man ha något grannen inte har, BMW säljer ju i princip hur många bilar som helst och det villaområde som inte huserar ett gäng silverfärgade BMW-sedaner finns väl knappast längre. Antagligen tycker man väl också att en Jaguar levererar någon form av "känsla", vad nu det är, som saknas i de tyska bilarna. Men det är som sagt en fråga om tycke och smak, en BMW-entusiast skulle antagligen tycka att en Jaguar hade skrämmande låg kvalitetskänsla medan många Jaguar-ägare nog skulle finna en BMW lite steril och tråkig. | |
| Man får hoppas på en KOMBI version med dieseln också, då blir det en intressant jobbarbil :) så man kan byta ut 300C'n mot något som grannen inte har. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.