|
|
|
|---|---|
|
Vet att det finns massor av inlägg om detta men har inte fått klart för mig om det räcker att köpa några *bra* typ DLS högtalare och byta ut mot orginal..blir det bara marginell skillnad eller blir det mycket bättre? Har inga jätte krav på ljud men jag tycker att orginal ljudet är bedrövligt mer eller mindre! eller behöver man sätta in en hög/låg nivå omvandlare och koppla in ett slutsteg samt kanske ett par 6 ½ för att det ska bli någon skillnad? /Martin //BMW | |
| Jag köpte mig ett Infinity Reference 5.25" kit, men kom inte längre än att montera baselementet. Ändå blev skillnaden avsevärd! Så börja där. Sen går det att komplettera med en liten aktiv bas. Infinity eller Pioneer tex. Eller fortsätta med att montera diskant och delningsfilter... | |
|
Är det Infinity REF5020CS kitet från BRL * Länk * du köpte? Vart monterade du bas elementet..har inte kollat över så noga vad det är för element som sitter i nu och vart! Men med det där kittet är det väl bara i princip att lossa gallren och byta element?? /Martin //BMW |
|
| Mitt kit hette 5010 och var utgående när jag köpte det (på BRL faktiskt). Det passar i framdörrarna. Dörrsidorna får tas av men sen är det bara att byta. Filtret kan vara lite lurigt att få plats med, men det går. Originalradion (Alpine) orkar gott och väl med att driva systemet, men lite extra bastillskott hade förstås inte skadat. | |
|
Ok..kanske ska testa ett såndant kit då! Men du har inte bytt några högtalare i taket bak då? ..vad är det för element som sitter där förresten, är dom också med i högtalar kittet?? Behöver man verkligen använda delnings filtren till högtalarna fram? /Martin //BMW |
|
| Jag har bara bytt fram Vet inte vad där sitter bak, men skulle tro att det är 5,25" där med. Jag bytte bara baselementet fram, men ska vid tillfälle byta diskanten med, samt montera delningsfiltret. Filtret behövs för att få kitet att spela optimalt. Det kommer garanterat att låta även utan filter, men frågan är hur bra och hur länge. | |
|
Ja precis..nog håller grejerna det tror jag men det är väl som du säger att det låter bättre med delnings filter! Känns bra att du upplevde en avsevärd skillnad iallafall..drar och kikar på paket efter jobbet ;)!! (det var ingen fara att lossa dörr sidorna med tanke på airbagen va??) Tack för hjälpen!! /Martin //BMW |
|
| Airbagen sitter monterad på dörren, bakom dörrsidan, så den behöver du inte ta nån särskild hänsyn till. Mer än kanske att koppla bort batteriet under tiden så att du slipper en box på läppen ;) | |
|
Bakhögtalarna i taket är 5.25" också. Bara att ta bort plastgallret och byta dem om du vill. Jag köpte ett par pioneer coaxialer till min bil där bak. I fram har jag ett par DLS UR5 system. Det systemet låter inte bra med orginal radions effekt. Det är för trögdrivet och måste ha ett extra slutsteg för att låta bra. DLS är generelt lite mer trögdrivna så jag skulle nog köra på infinity systemet eller något annat märke som är mer lättdrivet än DLS så att du inte behöver extra slutsteg. |
|
|
Ok..tack för det heddan99! Antar att du har slutsteg..vart har du satt det och hur har du dragit kablaget? /Martin //BMW |
|
|
Hej, Jag satte slutsteget i förvaringsutrymmet vänster bak. Mitt steg går ned i den svarta plastlådan som finns där. Jag drog fram fyra par högtalar kablar ifrån slutsteget efter en sida nede vid dörrarna. Om man tar bort instegslisterna så är det inga problem att gömma dem. Sedan drog jag fram dem till mittkonsolen där radion sitter. Där klippte jag av högtalarkabeln som går till framhögtalarna och lödde fast de kablarna jag dragit fram. Då fick jag två par högtalarkablar till baken för hög/lågnivå omvanldaren som går in i steget och de andra två par högtalarkablarna från steget till framhögtalarna. |
|
|
Monterade 6 1/2" bak i taket + 4 X 6 1/2" i dörrarna matade av Bmw´s 4 x 100 watts hifi-soundsystem förstärkare!!!Högtalarna är infinitiv ellement kappa serien! 12" ps3 rockford sluten låda Driven av 500 watts rockford mono block! Bra driv i ljudbilden med gott om bas även fram. Siktar på infinitive Kappa i bak dörrarna, men nöjer mig då med 1 st 6 1/2" i vardera dörr. har däremot inte löst hur jag ska driva systemet med än,men det lutar mot Rockford. vet "bara" inte var jag ska gömma steget!!! Det börjar bli fullt & jag vill inte inkräkta på kupén då jag är i beroende av platts för vardagen!!! Men det löser sig nog det med!!!?? Länk Mvh Schnitzer |
|
|
Kikade in lite snabbt i bilen igår och det sitter ju större galler bak i taket än vad som sitter fram i dörrarna...trodde att det var samma storlek på högtalarna men det verkar inte så?!? Vad är det för storlek bak resp fram? Detär nog ingen professional stereo..det står inget på den men det är en enkel CD samt låter klent så det är väl den vanligaste snik stereon! /Martin //BMW |
|
| _martin_: Det är samma storlek på högtalarna fram och bak, 5,25" | |
|
Ok..tackar!! /Martin //BMW |
|
|
Förut var det många som körde med phoenix Gold ZR5 kitsystem och lät väldigt bra enligt många. Den serien finns ej kvar men Phoenix Gold RSD5CS borde vara likvärdig. Sökte lite på nätet och hittade dessa länkar på några som säljer phoenix gold. Länk Länk Länk I sverige ligger det runt 1400 kr. I USA om man köper från ebay ligger det runt 70$ + frakt ca 75$.= ca 850 kr. Även om man räknar med att man betalar moms blir det dryga 1200 kr. Fortfarande billigare än att köpa direkt av butik i sverige med dagens billiga dollarpris:-) Länk |
|
|
Är det någon som testat Phoenix Gold RSD5CS?? Såg ganska ok ut det med..hade tänkt att åka och köpa 4 st Infinity REF5022i på BRL *Länk idag..tror dom är ok också! Lite skumt..jag var in här om dagen och är ganska säker på att dom kostade 998:- paret .men på nätet står det 998:- st???? Köper knappast dom för 998:- st.... /Martin //BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.