AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.491

Varför lyser ABS-lampan på min 520i - 95?

Har en 520 -95 ABS lampan på instrumenteringen lyser finns det något relä eller någon ventil någonstans som pajat eller hakat upp sig?
En kollega till mig kollade och säger att det är ABS ventilen???. Var sitter den och kan man fixa det själv. Skall in på bilprovningen.
Tack på förhand
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det kan vara en av givarna som gett upp. (sitter vid hjulen).

Sök i forumet så hittar du garanterat en massa info.

//Håkan
förmodligen en av givarna som är kass...går att mäta dom med ohm-mätare
Kan tom vara så enkelt som att det är smuts i kuggkransarna til ABS-givarna...
Råkade ut för det på vår Voyager..

Mvh

Janne

lappjanne
Vill minnas att ABS-givarna på E34 är av induktiv modell, inte så vanligt att dessa lägger av. Induktiva givare är dock, till skillnad mot elektroniska som på t.ex E39, lättare att mäta: Hela givare har låg resistans, kanske upp till några 10-tal Ohm, medan trasiga visar öppen krets. Samma värde oavsett vilken polaritet man har på mätkablarna.
ABS-enheten är ett tänkbart fel, igensatta kuggkransar brukar ge orolig broms vid låga hastigheter, lampan tänds möjligen då, men inte vid stillastående.

FP
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Lyser lampan hela tiden, eller tänds den när du kört några meter?
Ett jätte tack till er alla som gett mig olika tips
Hur kommer jag åt giveren? Klarar en amatör av detta?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Sven-Olof.

Kolla först svaret på min fråga! Om lampan lyser konstant ända från det att du startar bilen är det sannolikt inte givare som är problemet. Om den däremot släcks som den ska när bilen startar, men sedan tänds igen när du rullat några meter - då är det nästan säkert en givare som är kass.

Begreppet "amatör" är svårt att tolka, det kan man mena väldigt olika saker med! Har du inte tummen mitt i handen så finns det stor chans att du klarar ett byte; det luriga är att veta vilket av de fyra hjulen som problemet sitter vid!
Hej enor
Glömde svara på din fråga den lyser konstant
Har varit på bilprovningen och fick några anmärkningar, givetvis ABS indikeringen, men även spindelled båda sidorna samt bakre glapp.
Jag måste ju lämna in bilen så då får de kolla givarna också.
TACK
Mja, ger ABS-lampa anledning till anmärkning? ABS är väl ingen obligatorisk utrustning på bilar?
Jeppe var är du, det var länge sedan sist...?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.