AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.233

ta bort "Y" dämpen e39 528,,vad tror ni?

RU
82
RULLEZ
528 im 00
tja.. alla som har en 5 serie e39 vet vad jag menar,,den där Y dämpen i mitten på bilen ,, iaf tänkte så här..
kapa den, svetsa ett rör där o sen slänga på sportdämp..
tror ni att det kommer låta fär jä**igt. eller rent av grymt..

528 im 00

ruLLEZ
Pe
90
Penzel
540iA Limo -99
Kommer att låta grymt för jä**ligt!!! ;)
Skämt å sido! Har funderat på detta själv på 540in!

Nån som provat?

MVH
Penzel

RU
82
RULLEZ
528 im 00
Y eller inte Y

ruLLEZ
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Tja. Har gjort just d du beskriver. Y-n är borta, sitter ett rör ut mot en Simons dämpare med 3" slutrör..låter grymt fett. Låter inte alls mkt vid tomgång. Vid gaspådrag är det ett lagom, skönt gurglande ljud. I femmans växel försvinner ljudet efter 80km/h, sen är den precis närvarande och nästan borta vid motorvägskörning..;), MEN:
då man är van med hur tyst den är med alla originala dämpare på kan man kanske få en liten chock över förändringen. Men med tiden "körs/bränns" sportdämparen bak in o låter t o m mindre senare.. Själv tkr jag inte alls d är störande högt jämfört med t ex e34ans ljuddämpare bak när den är helt slut, ni vet säkert o har åxå säkert hört såna e34or, just ett sånt ex har min kusin(525) o d sitter ingen sportdämpare på den men hörs mer än min..lycka till;)
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
de man även ska tänka på är att de inte låter nämnvärt mycket mer när man kör/åker fram i bilen.
Däremot är de mer påträngande när man sitter i baksätet.
Har sj kört med ferrita 3" efter kattarna,gjorde senare om systemet o satte dit org i mitten,åkte ett tag för att senare gå tillbax helt till org.
Vad jag förstått så är de inte dämparen på mitten som gör den stora förändringen utan det är sista dämparen som påverkar "slut" ljudet mest.
På 540 in verkar den vara grymmt bra då man satt 2 st stora burkar som dämpar de mesta känns de som :)
testa o du får se va som känns bra för dig.
Annars är ett tips på att enbart byta till mettaliska högflödes kattar,detta ger ett högre ljud samt att bilen går bättre o du slipper ev katt ras...
RU
82
RULLEZ
528 im 00
bort med Y:et hehe.. kan nån rekomndera nån "fin" slut dämp.. tänkte den med dubla 3.5 rör på real car..kostar 1700 tror jag ,.den där som e rund.. bullet dubble round,, hittade typ samma på ridetech för 700kr billigare..twinXpipe. vad tycker ni?

ruLLEZ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.