|
|
|
|---|---|
|
Har en 525iA -94 och den rycker vid acceleration när motorn börjar bli varm. När den är kall går den smärtfritt. Hålla jämn fart går också bra, det är just vid acceleration som den börjar bete sig konstigt. Det känns som att den får fel bränsle/luftblandning men jag är inte så bra på sånt här så det är bara en vild gissning. Har kollat luftmängdmätaren, luftslangen och tändstiften och de verkar fungera. Undrar om nån haft liknande problem? Kan det möjligtvis vara lambdasonden eftersom att den endast börjar "arbeta" när motorn är varm? Går den att koppla ur eller hur kollar jag den? Vet att det finns många liknande trådar redan men har kollat och hittar ingen som kan hjälpa mig. De flesta verkar ha samma symptom fast tvärtom, när motorn är kall. | |
| Kan även tillägga att den ryker en del när ryckandet sätts igång.. inte annars. Gör det det vid fel bränsle/luftblandning? | |
| Kan vara temperatursensor, vevaxelgivare eller lambda tycker jag. Du kan mäta upp lambdan, nordicaudi har en bra artikel om det: Länk | |
| Tack! Ska kolla det. | |
|
hade precis detta fel och det luktade bensin. Tempgivaren till motorstyrningen var paj och förvärmningen till lamdan hade en felkod. so vi raderade. |
|
| Min bil bmw520i 1992, när det blir varm så höjs varven och commer ner på det sät, jag blir oroligt med detta, jag blir tvungen att stänga motoren när javil starta igen det går inte att starta, vad kan det vara? | |
| Byt tempgivare på bilarna. Era motorer får licka mycket bensin när den e varm som när den e kall och därmed skapas ojämn gång. | |
| Wölkes bytte vevaxelgivare på min idag, den betedde sig som du beskriver. Ryckig och tappar kraft vid acceleration när den börgar bli varm och när den är varm. 2000 spänn fattigare och ny vevaxelgivare rikare så går den perfekt igen! | |
| Detta symptom kan bero på precis vad som helst därför bör man göra en diagnos på bilen så ser man exakt vad som är fel. | |
|
Hej har du kollat så det inte är styrboxen som behöver köras om. när bilen är kall. koppla bort plusspolen på batteriet i minst 30 min. efter det kommer det ta ett tag innan boxen har läst in all data igen på nytt. hjälpte på min bil när den var lite knepig i gången. boxen hade fått för sig att motorn var kall när det igentligen var varm osv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.