AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.053

någon som fixat en elcab själv

jabbathehot
som rubriken säger, skulle vilja få reda på detta och få lite tips.
jag har laddat ner ett 50 tal sidor om just detta,men det vore kul att höra från någon som praktiskt utfört denna operation själv.
typ felsökning, injustering, tid, osv.

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
vad är det för fel? axeltappen?

molle
jabbathehot
nej, fattas ett stag samt en arm som ligger runt axeltappen,detta är mekaniskt men denär helt död när man trycker på knappen,motorerna borde gå ändå

"May the force be with ya,the force from BMW"
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
du måste ha stag och arm först, vilka nummer fattas? Länk

molle
jabbathehot
3:an o 5:an samt den ledade delen i änden,något du har?

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Nej såna saker är sällsynta på hyllorna hos skrotarna och i hemmen. Då får man ha tur. Finns att köpa på BMW, ett par hundringar för de små och nånstans mellan 500-1000 kr för det stora som jag minns.

Däremot kan du testa om motorerna och styrboxen funkar. Om man frikopplar luckmotorn och för luckans stag till ett ändläge som motsvarar antingen stängd eller öppen lucka tills det klickar i en av mikrobrytarrna, då sufflettmotorn starta när man trycker på knappen med tändningen på.

molle

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
då ska sufflettmotorn starta när man trycker på knappen med tändningen på.

molle
jabbathehot
Aha
man måste alltså ha ändlägena aktiverade för att få motorerna att snurra, borde tänkt på det själv.kan kanske vara klurigt att göra både och samtidigt,frugan får ställa upp och assistera.

Om nu allt skulle fallera hur kan man då låsa suflettluckan så att den ligger slickad med karossen som det egentligen är tänkt,kanske klurigt när motorerna är frikopplade?

skitsnällt att du vill ta dig tid med en novis som mig,det uppskattas.
mvh jonas

jabbathehot
vem säljer reservdelar till BMW i Malmö, är det fortfarande förenade bil eller?
jag tänker på cabstaget och vredet.

jabbathehot
molle
tror att axeltappen är kass i alla fall,jag missade att det finns 2 drev på suflett motorn,bägge motorerna funkar och det ena drevet saknas.
vet du eller någon om det går att få tag i begagnat eller det går att reparera?

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det som är känt står här Länk Länkar till två rep satser finns här Länk

molle
jabbathehot
1. kollade på länken om skruvförband,verkar intressant,

2. finns det någon här på forumet som köpt och installerat en sån med en fungerande funktion på caben. verkade lite bökigt att beställa en sån,skrivet på tyska.
3. är det förenade bil i Malmö som har återförsäljningen av reservdelar till BMW i Malmö eller någon annan har tagit över,läste något om detta i tidningen men det kanske var motorcyklar,kommer ej ihåg.

Kolla här samt leta upp den 26/4.. Då erbjuds 20% rabatt till medlemmar i BMWCS. ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.