AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.634

Vad fixa på en nyinköpt 635

Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Caravelle TDI 4-motion -06
VW Polo -04

BMWCS #6947
Jag har just köpt en 635 CSI A 86 med 16,000 mil på mätaren. Trevligt skick men en del att fixa innan jag är nöjd. Vilka erfarenheter finns av följande:

1 - Sportavgassystem, jag vill ha mer musik!

2 - Vill byta ut TRX fälg / däck till tumbaserade fälgar, gärna till de BBS fälgar som satt på M635. Vilka dimensioner är lämpliga, går de att finna idag, går de igenom besiktningen?

3 - Färddator verkar inte fungera helt korrekt, förutom tempgivare. Går det enkelt att fixa.

4 - Stötfångarna har lätt rost samt sitter lite snett. Var finner man nya / piratdelar?

5 - Vill ev. sänka den samt styva upp den. Vad rekommenderas?

6 - Servicehistoriken är ej väl dokumenterad och den har gått lite de sista åren. Vad rekommenderas för service för att få upp den i bra bruksskick?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

1.Rostfritt från Uppsala avgasteknik och extraktorgrenrör ger mycket ljuva toner.
2.BBS RS 061 16"x8" finns ute på annons rätt ofta,men med varierande pris.
Har för mig att 061:an håller ET 20
3.Färddatorn kan vara defekt alternativt kablage/kontakter från box och kombiinstrument är defekt/oxiderade.
4.Stötfångarchromet brukar se 10 gånger värre ut undertill än på ovansidan om rost förekommer.
Mig veterligen finns dessa ej i piratutförande.Från BMW kostar yttre chromet ca 700/st och den mittre långa ca 1700-2000.
5.Har inget direkt att rekommendera just nu.
6.Byt samtliga vätskor i motor och låda samt bakaxel.Även bromsarna kan ses över med uppsmörjning och ny vätska.
Ventiljustering om det slammrar en del under ventilkåpan.

Mvh Patrik
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
1 - Min har Feritta hela vägen...låter gött!
5 - Min har ställbara koni och h&r sänkningssats fjäderbenstag fram! blir lite bättre.

Ett tips till dej är att följa med oss andra (ca 10st 635:or) till Mantorp den 3:e maj där du kan fråga ut dom kunniga =)

//Magnus Tolf
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Tolfan:
Hur är känns din bil med den dämparuppsättningen? Jag köpte en sänksats med Bilstein Sprintdämpare och HR sänkfjädrar (30mm) som jag håller på att montera nu. Men jag har ingen aning om hur bilen blir. Jag pratade med en kille på Motor Nord och han sade nöjt att :"Dom brukar bli rätt hård" Måste jag skaffa njurbälte?

pmkarlss:
2: Skaffa 17 eller 18-tummare när du ändå är igång. Köper du 16" är risken stor att du vill byta upp dig igen om något år. Men BBS-splittarna är fina, finns även som 17" och 18"!

4: Byter du stötfångarkromet råder jag dig till att byta gummilisterna också. De är antagligen hårda av ålder plus att några av skruvarna kan ha rostat fast. Stötfångargummit sitter med en rent galen massa skruvar! Jag vill minnas att jag fick borra bort ett tiotal då jag bytte mitt i höstas. Det är två hörnbitar och en mittbit, tillsammans kostar de runt 2000-2500kr.

5: Tja läs ovan... :-) Nypriset tilsammans för Bilstein Sprint och HR fjädrar är ca 10000kr

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
mvh Fredrik
Glöm inte att byta samtliga filter och kolla varenda liten säkring och jordfläta oxå! En ärgad kabel om än så liten kan skapa duktigt med huvudbry...

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
Hej Fredrik! Nä njurbälte ska du inte behöva =) Mina är ställda på de hårdaste just nu och de e klart de e ju ingen skön åkning på Västerviks kullerstensgator. Men visst är bilen hård...svårt att beskriva hur hård men men vi ses ju på Mantorp=)

//Magnus Tolf
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
Ang stötfångare så ville ja ha kostnadsförslag från bmw Vimmerby på två kompletta stötfångare och listerna på dörrar o skärmar (6st). Resultatet vart 25010 kr minus 10 % rabatt från bmw cs....billigt va?!

//Magnus Tolf
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jo visst är det billigt!!!? Räkna också med att du får banka lite på de kromade bitarna, passformen är inte hundra. Men samtidigt är det bra att det överhuvud taget går att köpa grejerna fortfarande. Som jämförelse vet jag en kille som har en Audi 100 -81:a, han kan inte ens få tag i spindelleder till sin bil. Han berättade hur glad han var när han hittat en piratdel överbliven hos någon mek. Det är skönt att vi inte har det så.

Tolfan: Det blir till att hårdgranska bilarna! =-) Mina dämpare MÅSTE vara på då, han står uppallad nu och väntar på att ett fjäderben ska komma med posten.

mvh Fredrik
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Caravelle TDI 4-motion -06
VW Polo -04

BMWCS #6947
Tack för alla svar. Det skall bli kul att sätta tänderna i kärran... En följdfråga på fälgar, vad är lämplig profil på däck fram och bak om man satsar på ett par 17 tums fälgar BBS fälgar?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

235/45 fram och 255/40 bak blir lagom.

Mvh Patrik
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
5. Bilstein Sprint(sport t E31) & H&R fjädrar är ett optimalt val. Jag har åkt det både på krutis(540iat kompressor) samt min nuvarande röda E31a.
Se till att bussningar i fram och bakvagnen ses över samt fjäderbenslagringarna för byter du fjädring men har stenhårda torkade gummibussningar kan du tänka dig resultatet:)
Kontaktar du Doktor Per på Bil&Motorteknik 087110687 så kan han hjälpa dig med allt du frågar om om du inte skruvar själv. Ytterst kompetent kille.
6. Bilstein Engine Flush tvättar rent motorn invändigt från allt skräp som kan ha fastnat med åren till nästan en kostnad av en oljeservice. Om du söker på forumet ser du nöjda kundreferenser där.
Medlemskap i BMWCS.com ger 5-12% rabatt på reservdelar hos BMW ÅF och på höstarna har BMW Solna en klubbkväll med många specialerbjudanden som är prisvärda.
Lycka till!
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
5. Bilstein Sprint(sport t E31) & H&R fjädrar är ett optimalt val. Jag har åkt det både på krutis(540iat kompressor) samt min nuvarande röda E31a.
Se till att bussningar i fram och bakvagnen ses över samt fjäderbenslagringarna för byter du fjädring men har stenhårda torkade gummibussningar kan du tänka dig resultatet:)
Kontaktar du Doktor Per på Bil&Motorteknik 087110687 så kan han hjälpa dig med allt du frågar om om du inte skruvar själv. Ytterst kompetent kille.
6. Bilstein Engine Flush tvättar rent motorn invändigt från allt skräp som kan ha fastnat med åren till nästan en kostnad av en oljeservice. Om du söker på forumet ser du nöjda kundreferenser där.
Medlemskap i BMWCS.com ger 5-12% rabatt på reservdelar hos BMW ÅF och på höstarna har BMW Solna en klubbkväll med många specialerbjudanden som är prisvärda.
Lycka till!
Asken
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Asken: Det där lät ju riktigt bra :) Jag får se hur det blir med bussningar, i höstas påstod verkstad påstod att den var "fullständigt tight" fram och bak så jag kommer att köra en stund och se hur den beter sig...

pmkarlss: Ett litet tillägg; Om du byter stötfångarkromet + gummi så har du några andra gummilister till som du bör byta. När jag köpte baletten i höstas fick jag betala 7281 kr minus 10% i BMWCS-rabatt, sedan tillkom bultar, brickor och muttrar.

mvh Fredrik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ventiljustering ska du absolut göra direkt...

När motorn börjar "gå tystare i toppen" är det absolut hög tid att kolla spelen,faktiskt vanligare att motorn börjar gå tystare(pga för litet spel) än tvärt om och då gäller det att göra ventiljusteringen omgående+kolla banjobultarna som håller oljeröret i samma veva...viktigt.

Jag brukar köra med 0,25 på både avgas+insugsventilerna,kall motor...Det står att man ska ha 0,30 i instruktionsböckerna och även BMW rekommenderar detta spel, men jag har kört med 0,25 i x-antal tusentalsmil med gott resultat..kollar spelen var 2000:de mil då..

Kanske bäst att säga att kör man STENHÅRT med bilen(bana eller dyl.) så är det väl bäst att köra med 0,30.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tillägg:

Jag kör med blyersättningsmedel i min M535 motor...det bidrar(tror jag)till att spelen hålls "hyfsat konstant" under mina mil emellan justeringarna/kollen...

Dra inte heller banjobultarna till oljeröret FÖR hårt,det försämrar i värsta fall oljeflödet till kammen(du riskerar att pressa sönder röret) vilket naturligtvis inte är bra...dra med "känsla" om du inte vet exakt vilket moment du ska dra med(jag vet inte ;))

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.