AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.019

Vilken M5 3,6 eller 3,8?

Hej är i e34 m5 tankar...
Tänkte bara höra hur stor skilnaden e mellan 3,6 och 3,8 l motorerna?
Att det e 315 vs 340 hk det vet jag men hur mkt är det märkbart tro..
Jag menar om man skulle hitta en fin 3,6 såm man inte tvekar pga hk antalet.. Skall ju vara en snabb och trevlig bil jag ska ha...
När min 530 någon gång säljs..När nu det ska ske (trögt)
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Aldrig kört en 3.8 men i somras var jag och en 3.8(lättare stolar + system) ute och körde skogsvägar, visst det märks att den har fler hk men inte så att man ligger hästlängder efter.
Söker du en Touring så finns den väl bara med 3,8 l motorn...
En M5 E34 är inte våldsamt snabb, blir frånkörd av både M3 E46 och M5 E39. Det bästa med E34 är karaktären på motorn, kvaliteten och körkänslan. Detta får du med såväl 3,6 som 3,8. Sök och prioritera en välskött bil och bry dig inte om motorstorlek.

Inköpet för dig blir billigare med en 3,6. 3,8an har en ungefärlig prisklass: 80-100t bra skick, 100-120t mycket bra skick, 120t- toppskick.

Lycka till
au
362
audidriver
540iAT -97
Jag håller med Weiss. Jag har iofs heller aldrig kört en 3,8, men de är inga accelerationsmonster precis. kanske över 100, då de drar ifrån rätt många bilar. Det är den sista handbyggda BMW som man kan få tag på och det börjar nog bli dåligt med riktigt fräscha exemplar snart, så hittar du en bra så slå till så hela armen går av.
spelar ingen roll vilken motor. 3,8 an är lite mer vrid i på låga varv har jag hört. huvudsaken är att du hittar ett bra ex.
pe
554
perf
320xd e91 -09
semperfi du har PM.
jag skulle rekommendera 3.8 definitivt för 3.6 är riktigt slö anser jag från botten. Den motorn lever verkligen på sina varv och dom räcker tyvärr inte ens till när du börjar passera 220km/h då den börjar sacca märkbart.
då gäller ju nämligen hk regeln.

Och 3.8:an börjar ju dra redan från 2000varv trots dubbelmassesvänghjulet.
om du sen ska byta koppling i framtiden så monterar du dit enkelsvänghjulet från en 3.6:a så får du en ännu rappare motor.
så mitt tips e 3.8 an:

min bmw 324td hemsida Länk
Nja...3.6 är inte "slö"....MEN den behöver mer varv än 3.8 helt klart...Oavsett motor så är ju ingen av bilarna nån "raket" direkt, så mitt tips till skillnad från Helgonets är att köpa den bil som är bäst i skicket (antar att du har ett maxpris, har du inget pristak så köp den bästa 3.8:an...)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag har kört båda modellerna mycket. Har bara ägt 3,8:or, men vi har haft 3,6 inom familjen. Visst är 3,8 något snabbare, men det är ju inte jättestor skillnad. Håller inte med om att 3,6 blir slö vid 220 km/h. Beror väl på vad man menar med "slö" också. Jag tycker att den börjar sacka lite strax innan 250 km/h. Var i alla fall inga problem att köra 270 km/h med någon utav modellerna.

Mitt råd är att köpa den bilen som är i bäst skick och mest original. Servicebok är också mycket viktigt, speciellt om du ska sälja bilen längre fram. Köp ifrån Tyskland, där vilar många fina bilar.

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.