|
|
|
|---|---|
| Kör alltid på 98oktan på min bil,men senast fanns inte det.så jag fyllde hela tanken med 95.Det känns som det fattas 25hästar.Är detta möjligt?kan inte komma på något annat,det hände efter tankningen.Någon med liknande problem? | |
|
Nä,känns de som de blev så pass stor skillnad måste de vara något annat eftersom din bil har knacksensor och ställer om sig efter vilket oktan som pumpas in... Visst,lite kan de märkas..men de ska vara näst intill märkbart. De som märks på min är att den går lite mjukare samt svarar något bättre på gasen med 98,fast jag vet inte hur mycket som är psykologiskt igentligen?! Som sagt,det ska inte vara så pass stor skillnad mellan 95 och 98 som du upplever de... |
|
| Ok!Jag tog väl i lite ska jag nog erkänna,men suget vid 4000varv är nog ganska märkbart sämre. | |
|
Min drar mindre med 98 i tanken. Märkbart! If it works, don't fix it. |
|
|
Personligen har jag aldrig märkt någon skillnad mellan att tanka 95 och 98, den enda skillnaden är det något större hålet i plånboken... /// Erik |
|
|
Jag har börjat köra på 99 oktan, och bilen går något bättre, samt drar lite mindre bensin. BMW CS #5206 |
|
| Slog i "V-power" d.v.s 99 okt sist och då går bilen märkbart billigare vid samma typ av körning mot 95 okt. Effektmässigt vet jag inte om det är märkbart. Så lite att man skulle behöva en ventil i kupén för att momentant skifta sort i så fall :) | |
|
Jag känner ganska märkbar skillnad redan mellan 95 och 98 oktan i min bil. Helt klart piggare bil med 98 (som den ju faktiskt är optimerad för både original och den chipning jag har). |
|
|
Till och med jag, som åker 318is får bättre bränsleekonomi, och litet bättre drag, när jag slår i bensin med högre oktan..... V-power är en favorit... "I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god" |
|
|
Jag tycker mig märka skillnad på olika tankningar av 95 oktan. Då och då efter en tankning drar bilen uppåt en halvliter mer i snitt på en tankning utan att jag (medvetet) ändrat körmönster. Det känns som att kvaliteten på bensinen skiftar (Statoil). Någon annan som känner igen detta? Skall prova 98 nästa tankning och se vad som händer... /Janne Surf Or Die!!! |
|
|
98oktan är rekommenderat bränsle på nyare modeller. Har inte kört min på 95oktan. Testade Shell V-power men märkte ingen skillnad. |
|
Buspelle |
Har aldrig märkt någon skillnad i någon bil jag haft och gör det inte nu heller. Det borde väl antagligen gå att mäta sig till en skillnad men tvivlar starkt på att den mänskliga hjärnan och kroppen klarar att registrera detta. Plceboeffekten kan ju däremot alltid ge markanta effekter..... |
| Tror du alltså - Buspelle - att oktanhalt inte har någon betydelse för energiutvinning/effekt i en bil? : ) | |
| Buspelle säger ju att det troligen går att mäta sig till, men att människan inte klarar att registrera skillnaden. Troligen påverkar andra faktorer som temperatur och syretäthet o.s.v mer, så ett annat väder plus att man vips har 50kg till att släpa på när man just har tankat kan nog dölja prestandaskillnaden.. | |
| Buspelle säger ju att det troligen går att mäta sig till, men att människan inte klarar att registrera skillnaden. Troligen påverkar andra faktorer som temperatur och syretäthet o.s.v mer, så ett annat väder plus att man vips har 50kg till att släpa på när man just har tankat kan nog dölja prestandaskillnaden.. | |
|
Kör man till macken med nästan tom tank och 95 i tanken, fyller den med 98 och tycker den känns piggare på hemvägen är det placeboeffekt, eftersom hk/kg är lägre med fulltank och 98, än 10 liter i tanken och 95. Men jag har för mig att Teknikens Värld gjorde ett test med Porsche 911 Carrera S och den gav ca tio hästar mer med V-Power. Mvh Johan |
|
| Grelle, jag förstår precis vad du menar,men motorn kan ju gå bättre ändå,så den varvar ut fortare även om kg/hk ändras. | |
|
Den kan inte varva upp snabbare (vilket betyder accelerera om du har en växel i) om bilen samtidigt väger mer. Den får ju då mer last att dra. Jag bygger detta resonemang på att effekten ökar ca 3 % och vikten med ca 60kg och att vi pratar vanliga bilar. För jag antar du inte står stilla utan växel i och gasar? Mvh Johan |
|
|
TopGear gjorde nåt test där man jmf tre olika bilar och tre olika bensiner. I den vanliga Renaulten tror jag det var märktes ingen skillnad mellan HK/Nm oasett vilken soppa man pytsade i. Däremot märktes mer ju mer "trimmad" bilen var. Så bara placebo kan man nog utelsuta. Hur mycket man som enkel Homo Sapiens kan känna, det låter jag vara osagt. I min vanliga bil kör jag 95 och märker ingenting :-) I min BMW kör jag bara 99 och märker en massa. Skämt åsido, jag har tankat 98 och 99 i mina BMW och upplever det som att motorn är piggare och drar mindre med 99, fast det är inget som jag kan leda i bevis. Fast om Shell var helt ute och cyklade och bara lyckades lura oss att betala mera för samma skulle nog något svenskt verk eller myndighet varit framme och klagat. På samma sätt skulle väl någon i den stora vida världen i övrgit ha reagerat om det verkligen bara var placebo.. Men det kan man väl säga att oktan, och ju högre oktan det är fråga om, är ju bättre. Sen om varje bil kan dra nytta av den bättre oktanen (bensinen) är väl oklart. Dessutom får man just nu 80 öre rabatt på V-power..... Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.