AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
3.675

Sprucken orginalkofångare e34, limma?

Var precis ute och inspekterade mina kofångare som skall lackas och såg då att det var några stag/ribbor som var av och att det var en spricka på ett ställe.

Finns det något bra lim som biter på detta?

Värma och smälta ihop?

Ni som gjort liknande, skriv en rad.

-Phil
Verkligen ingen som har erfarenhet av att limma spruckna plastkofångare?

Kan väl nämna att jag testat 2k lim med ganska dåligt resultat tidigare. Sprack i fogen, vet inte om man kanske borde slipa sprickan köra med silikonborttagare eller ngt.

Speciella plastlim?

-Phil
Pe
90
Penzel
540iA Limo -99
För bästa resultat ska svetsa!
När vi lagar stöttisar så limmar vi på baksidan, armerar med glasfibernät!
Sen svetsar vi på fram sidan!

Håller kanon!

MVH
Penzel

Plastsvetsar antar jag att du menar.
Nu har jag ju ingen utrustning för det.

Har fulsmält plast med lödkolv och gasbrännare till tex en innerskärm och en kulkanal det funkade ju ok, inget större krav på att det skall vara snyggt heller.

Har faktiskt också tänkt mig en liknande variant, ta 2k armera med glasfiber bak sedan sy över med lödkolv zigzaga över själva sprickan sedan slipa ner det ojämna.

Du har inget tips på lim som biter bra på ABS plast då rent allmänt för ribborna som gått av?

-Phil
Nu har jag beställt ett 2k lim som skall bli som abs plast när det härdat. Skall vara en specialprod för kofångare. Återkommer med resultat och märke om det funkar bra.

-Phil
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Om du slipar ordentligt på baksidan och tvättar med aceton så går det väl att lägga på polyester och armera med glasfibermatta? och sedan fixa finish med lite spackel. Håller på och reparerar min bakre kofångare, dock så var det lite mer skadat än en liten spricka.
Tänkte bara skriva hur jag löste det, verkar fungera bra till dags dato.

Sprickan rengjorde jag och limmade ihop med special plastlim.
Rengjorde insidan bakom sprickan och sandpapprade den med grovt papper, strök på plastlim över sprickan.
Strök sedan ut 2k lim över hela området.
Armerade med väv glasfiberväv avsett för att dölja skarvar vid montering av gipsskivor mm.
Tog och limmade / armerade glasfibernätet med 2k lim .
La på ett lager till fast med nätet diagonalt också så det blev maximal draghållfasthet åt i alla riktingar. Slutade med att stryka över ett tunnt lager 2k till. Hela lagningen är max 1,5 mm hög och verkar vara riktigt stryktålig.

Har använt ungefär samma metod för att lägga igen sprutmunstyckenas hål och det verkar fungera bra det också, använde plastlimmet för att "gjuta" igen hålet. Samt att jag använde en dremel med sågblad för att få lite bättre fästyta i kanterna av hålen. Sågade ut från kanten så att hålet blev lite som en * kan man säga.

Testade detta på en bit abs plast (täcklock till dragögla) jag gjort ett hål i och knäckt av en bit från. Behövdes mkt våld för att få det att spricka/lossna.

-Phil
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Står i begrepp att utföra liknande lagning.
Tror ni att plastic paddings glasfiberarmerade spackel tillsammans med med aluminium armeringsnät kan fungera? (givetvis efter noggrannt uppruggande av baksidan).
Brukar ju sitta som sjutton och bli hårt som tusan.

/Andy
Grejen är väl att det du limmar med bör vara ganska så flytande och sen vara lite flexibelt när det är genomhärdat.

Har själv testat glasfiberarmerade spackel på en hel del applikationer, vet inte varför men det känns som att det inte kommer hälla i längden. Kommer typ börja lossna kring kanterna och söka soig in mot mitten tills allt lossnar som en stor kaka.

Tror alunät och spacklet kommer bli ganska tjockt och hårt.

Mjuk typ av Polyester + glasfiber. Eller som jag gjorde då det var en ganska liten lagning + mkt ont om utrymme.

Tips, B-tema har nu ett 2k lim avs för kofångare. Polare köpte men det var för segt för att använda. Troligen gammal eller dålig batsch. Borde funka lika bra som det jag köpte för mkt mer pengar.

-Phil
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Du har nog helt rätt vid närmare eftertanke. ska prova biltemas kofångarlim. Någon som vet om det funkar vid omlackering eller smälter det när de bakar lacken?

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.