AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.768

Antispin/abs kan rasa av fel storlek på däck?

Hej! Skulle köpa fälgar idag och ringde till min lokala däckhandlare.
Ville ha ett par 19 tummare med 9,5" 255/35R19 i bak och 8,5" 235/35R19 i fram.
Då började dom snacka om att på min bil( BMW 330Ci -01) så skulle ABS eller om dom sa anti spinnen gå sönder pga av att det skulle bli höjdskillnader.
Aldrig hört talas om det på bakhjulsdrivna bilar så nu undrar jag. Vet någon här något om det, vad ska jag göra.
Ser ju mycket fetare ut med 255 ibak istället för 235 runt om.
MVH Elias
Ska du ha 255 breda får du gå ner till 30-profil, annars skiljer rullomkretsen för mycket.

Så 255/30R19 är nog bättre då.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det blir att skilja ca 2% på rullningsdiametern och rullningsomkretsen.
Skulle du välja 40-profil fram skulle det bli 1,5% skillnad men framhjulen skulle bli något större än bakdäcken. Båda alternativen skiljer för lite för att ABS skulle knorra. Det kan ju skilja så mycket mellan t.ex slitna framdäck och nya bakdäck inom samma dimension. Antispinn jämför bara höger och vänster drivhjul så där kvittar det helt. Konstigt att inte däckhandlaren vill sälja däck..;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
255/30R19 bak ger 1,8% skillnad i omkrets, i stort sett samma skillnad fast åt andra hållet. 5% är tillåtet m.a.p hastighetsvisning o.s.v.
hej! tack för svaren, Men abs:en går alltså inte sönder om det bara skiljer 1,8%? MVH Elias
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, ingenting går sönder. Om det skiljer för mycket i rullomkrets kan antispinn- och ABS-systemen gå in och arbeta, då de tror att hjulen rullar olika snabbt p.g.a tappat grepp, men då måste det skilja mer än så.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Limit för ABS/ASC/DSC systemet är 5 % skillnad som även jämnför fram o bakaaxel.
Ju närmare limit man hamnar, ju närmare kommer man "falsk ingrepp" den känner ju även ut skillnaden i kurvradien som i ger ännu lägre limit.
Har man automatlåda så kan ett halvslitet däck och ett nytt eller olika fabrikat på lika stora däck på framaxeln ställa till det för automatlådan.
På nyare årsmodeller så sköter ABS/ASC´/DSC även RDC systemet /skillnaden i lufttryck mellan hjulen ger då ett annan diameter som registeras som lågt lufttryck.

///MVH Hasso
Länk
hej! okej, vart får ni all fakta ifrån?
och antisladden tar inte heller skada av den procentuella skillnaden?
MVH Elias
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag räknar, Hasso är en generös faktabank och gammal mekaniker, och antisladdens uppgift är att procentuellt jämföra periferihastigheten på hjulen så den skadas inte :) Däremot kan den luras av allt för stor diameter på hjulen, men då snackar vi alltså 5% och uppåt. Men som Hasso nämner, har du 2% skillnad på hjulen, kvarstår 3% innan systemet griper in eller 7% om det är omvänt förhållande. Man kan säga att systemet kan bli mer känsligt om det lilla hjulet slirar och mindre känsligt om ett större slirar. Därtill kommer låsning vid bromsning o.s.v. Mest konsekvent lirar systemet med så lika rullomkrets som möjligt runt om, men de dimensioner du föreslår innebär ju inga katastrofala avsteg så du kan nog lungt montera dessa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.