|
|
|
|---|---|
Transocean |
Jo, har läst inlägg om frusna dämpare på olika femmor, och igår var det dags för mig att uppleva det stumma hoppandet med en frusen framdämpare. Fick tinat upp både bilen och dämparen idag och allt var som förr. Men till min fråga, har 5-serien för klena dämpare då t ex Sachs inte verkar hålla mer än max 2 år? Mina framdämpare byttes 2 år eller 6000 mil sedan (Sachs), det var kondens på dom redan efter ett år och nu fryser dom alltså. Bak bytte jag till Sachs vid 22 000 mil, vid 31 000 mil var dom tvärslut och bytte till Gabriel (25 € stk). Livslängden för Sachsdämpare på en BMW 530 blir i mitt fall 9000 mil bak och 6000 mil där fram... Skall det vara så? Med nya genomslagsgummin och dammskydd? |
Transocean |
Bör kanske lägga till att bilen varken är hemmasänkt eller har M-paket. |
|
Hej! âr nog inte något som är reserverat för BMW, som dessutom använder sig av flera olika dämparmärken (sachs, bilstein och boge iaf). âr nog ganska vanligt på de flesta bilar. Vet inte om sachs är speciellt dåligt, har alltid tänkt på denna märke som en bra märke som dock inte helt når upp till Bilstein och Koni..... Sedan kan ju t.ex bostadsorten/området där bilen används påverka livslängden, du bor väl i norge?? Det saltas ju ngt födjävligt här och det kan vara med och påverka...vad vet jag?? MVH Sakke |
|
Transocean |
Körde 11 000 mil med en Saab 9000 i samma norska saltlake, på den var det inte bytt dämpare under den tiden förra ägaren haft bilen (3 år), så gissningsvis gick den minst 15 000 - 20 000 mil eller 5 år utan de problem som verkar drabba BMW hela tiden. |
|
Hej! Nu antar du bara att det är bara BMW som drabbas baserad på att just din SAAB inte fick problem.... Jag har haft M5 touringen i snart 7 år och 10000mil och den har gått totalt 21000mil på originaldämpare därmed drabbas ingen BMW av frusna dämpare :o), du förstår poänget. Ytterligare så änger vi på en BMW forum så alla problem drabbar ju BMW, vi har ingen större översikt över andra märken, eller hur?? Varför skulle det bara vara BMW som drabbas då samma dämparfabrikat används av de flesta märken, och i samband med samma typ av chassikonstruktion dvs Mcpherson ben??? Jag köper inte argumentet, har ingen grund att tro at "vårt" märke skiljer sig avsevärt från andra..... MVH Sakke |
|
| Åh, äntligen en fördel med EDC-dämparna, förutom funktionen då... Min bil har gått snart 26000 och dämparna har alltid, ta i trä, funkat perfekt. Man vill ju helst inte byta dem med tanke på det hutlösa pris BMW tar för dem... | |
Transocean |
21 000 mil, 26 000 mil med samma dämpare, ja ja, jag kanske fått andra sortering från Sachs? Götes Bil och Motor i Charlottenberg där jag brukade handla sa i alla fall att dom slutat att sälja just Sachs då många varit missnöjda med dessa. Detta var för två år sedan. Jag har aldrig kört med EDC så jag kan inte uttala mig, M5 har väl lite grövre dämpare än de som sitter på 530:n antar jag? Ändå så tycker jag att det blivit många slutkörda dämpare på BMW:n, bytt två gånger bak, en gång fram och nu är det dags igen att byta där fram...åkt 13 000 mil med bilen! |
| Kan ju bara tillägga att jag idag åkte till jobbet med gocart känsla :) Ena framdämparen frusen igen :) Höll två veckor efter upptining men då har det varit kring -20 två nätter i rad nu och det bidrar ju också... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.