|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på att införskaffa mig en 130 men finner väldigt lite om bilen här på AP, således ställer jag frågan om, ni 130-ägare, är nöja eller inte med bilen så här långt? All information är värdefull, så som tips, råd, för- resp nackdelar etc! Vad ska jag tänka på, är motorn tillräcklig, m-paket eller inte osv... Mvh Anton | |
|
Körde en 120d förut men bytte efter ett halvår då jag inte gillar karaktären och bristen på motorljud hos dieslar. Nu har jag även haft min 130 i ett halvår och är extremt nöjd med bilen. + Motorn - fantastisk med kraft tidigt i registret och snål, jag kör min under litern i stan (ja, det är faktiskt sant) + Ljudet - tillfredställer mig varje gång jag trycker på startknappen + Växellådan - köttig och exakt - Trångt baksäte och bagage (om man skall åka med familj) Nu måste jag dock tyvärr sälja den pga tillökning i familjen (förfrågningar om byte eller pris tas gärna över pm). Följande utrustning ser jag som ett måste på just 130: Manuell M-sport I övrigt gäller detsamma som på vilken 1-serie som helst dvs Pdc bak Skinnklädsel Comfortpaket Stora kliman Radio professional Osv.. Har kört samtliga övriga GTI bilar eller liknande, inkl. den sjukt överskattade Golf R32:an och jag anser att 130´n är i en klass för sig, helt enkelt därför att den är mer brutal och levererar en oslagbar körkänsla. //Don N |
|
| Ser lovande ut, men är baksätet verkligen sååå trångt? En labrador borde väl än dock få plats!? =) Min familj är än dock rel. liten; jag, flickvän och en hund, är ganska less på att köra touring då jag inte planerar kids än på ett tag... =) | |
|
Har en engelsk bullterrier som åker i baksätet och det går bra. Fast en labbe är väl lite större, men det är nog inga problem. M v h |
|
|
Har haft min i snart ett halvår och kört ca 550mil. Är helnöjd med allt. Älskar motorn, men saknar att den inte ger ifrån sig mer ljud när man dra på. Hade en Golf GTI -05 innan och min 130 är inte bara roligar att köra utan också tystare och bättre komfort. |
|
| Det som är trångt i baksätet är framförallt benutrymmet så det lär inte vara något problem iom att hunden sitter/ligger på sätet. | |
|
Okej, då är det en annan femma! Har haft hunden i kofferten så här långt men ogillar det skarpt då utrymmet längst bak i en touring är rena rama krockzonen... Därför tänker jag, inför köpet av en "etta", införskaffa bmw:s särskilda hundsele så han kan sitta i baksätet och både känna sig trygg och njuta av utsikten! =) Ang. motorljudet så har jag hört en hel del klagomål om att det är för lågt, förstår verkligen dessa åsikter men det är relativt enkelt att ordna - eisenmann kan är att föredra!? Härligt att höra att ni är nöjda mer er pärla, har ni m-paket eller inte? Själv tror jag att jag kommer att satsa på m-paketet, eller vad säger ni? |
|
Forrest |
Kör på M-paketet men jag skulle aldrig köpa 18" fälgarna om man vill behålla den lilla uns komfort som finns kvar med M-paket. Annars är bilen helt grym. Jag tycker att den låter rätt nice ändå. Den har ett ganska naturligt ljud. Inte lika effektsökande som R32 t.ex. Baksätet är ett skämt för människor men säkert massor med lyx för en vovve. //S// |
|
tvesovia; nu hamnar jag iofs lite från ämnet, men jag resonerade precis som du när jag hade hunden längs bak i min E46 Touring. Nu sitter jycken lyxigt i baksätet på ettan som annars är tomt och jag kan använda hela bagaget själv. Jag har en AllSafe-sele som hunden sitter i. Överväg även BMW's egna baksätesskydd som klär in hela baksätet, baksidan av framstolarna och dörrsidorna. Kostar en slant men är värt varenda krona tycker jag. Det skyddar inredningen suveränt bra mot lortiga jyckar. M v h |
|
|
Jag öste på som en galning med extra utrustning på min vilket jag ångrar idag pga andrahandsvärdet. Fick jag göra om köpet skulle se ut på följande vis.. Solid fäg M-pkt Komfort pkt "lilla" hifi vanliga xenon taklucka larm Takluckan är en oerhört häftig upplevelse på en raket som 130i. För mig gör det liksom halva körupplevelsen, och det är ändå pga just körupplevelse många väljer en 130i? |
|
Forrest |
Håller med om takluckan. Får man in massor med ljud i bilen utan att behöva sitta i en vindtunnel. Dock tycker jag att man ska ta stora HIFI. Inte så mycket på grund av ljudet kanske utan snarare för att inredningen blir mycket snyggare. //S// |
|
Mumkas; låter kanon! Vad är det för Allsafe-sele du pratar om - BMW har väl en egen, eller? |
|
|
Det som jag känner att jag vill ha i utrustningsväg så här långt, är som följer; Xenon M-paket ut- och invändigt Taklucka Manuell låda Larm Takbox (finns det?) 18 csl fälgar Svarta njurar Ljus toning Det är det viktigaste enligt mig, är det ngt mer jag ska tänka på? |
|
| Förresten; går det att öka effekten i motorn bortsett från kompressor? Någon som har provat? Behövs det? | |
|
tvesovia; googla på bilsele + hund så hittar du den. Finns i välsorterade djuraffärer. Jag vet att BMW har en egen, men vet inte hur den ser ut eller vad den kostar. Min AllSafe gick på runt 800 har jag för mig. Jag tror jag gav drygt 2000kr för baksätesskyddet hos BMW. Lätt värt det. Det har plastbaksida som inte släpper igenom fukt och framsidan är i något fluffigt filtmaterial. Går att tvätta också. Ha ha det här blev ett forum för hundar:) M v h |
|
|
Hehe, ooopss! Tack för hjälpen, Mumkas! Är det denna, tror du? Länk |
|
|
Angående ljudet så får man ju varva ut bilen ordentligt, då låter det riktigt fint. Tycker inte ett Eisenmann eller dylikt är värt pengarna. R32:an råmar, 130 vrålar. Typ. Sen är ju 18" ett minimum på denna bil. Söker man mjukkörning skall man inte köpa en 130. Rent visuellt slår 19" CSL det mesta till denna bil. Sen fattar jag inte varför man skall välja lilla hifi - den låter ju avsevärt mycket sämre? //Don N |
|
|
Nej det är denna: Länk Det är den som är svart med gul reflex på bilden. M v h |
|
|
Tack för länken, mumkas! =) Har sett en etta med 19 csl, behöver man valsa för att de ska få plats eller får de rum rakt av!? Ser riktigt bra ut med 19 csl på ettan... |
|
|
Vad tror ni det är för mått på den svarta "ettan" med csl-fälgar? (mitten av sidan) Precis det stuket hade jag tänkt mig på fälgarna... Länk |
|
| 8.5 ifram 9.5 i bak, samma spec som på mina csl. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.