|
|
|
|---|---|
|
som det står i runbriken så har jag bytt till nya sänkfjädrar måste jag byta dämpare oxå? sen så sägs det att man ska ha en 4hjulnsinstälnning.. nån som vet nåt om det? | |
|
Hej, Helst skall det dit kortare sportdämpare, förslagsvis Bilstein. Det är ju en fråga om du vill att det enbart se bra ut eller om det skall bli bra vägegenskaper också. Det funkar som det är men tur/returdämpningen är lite för klen i orinaldämparna. Resultatet blir en smågungande gång och fjädringen bottnar lätt. Det är varje fall mina erfarenheter från när jag körde E30. |
|
|
Också, Sänksatser som sänker mycket i kombination med standarddämpare kan innebära att fjädrarna bli helt lösa när hjulen är i luften. Gillas inte av Bilprovningen. Det skall framgå om sänksatsen kan användas med standarddämpare. Även om det skall gå blir det oftast inte riktigt bra, se posten ovan. Finns nog mycket info om detta här och på andra forum. |
|
|
Det är ju en säkerhetsfråga också, kör du med gamla dämpare blir bromssträckan längre, väghållningen blir knappast av världsklass heller... kör själv med Bilstein kit B12 BTS - anpassat för fjädrarna(Eibach) sänker 35)/35, samt att alla bussningar är nya - dom blir torra och spricker med åren. Även alla leder i framvagnen är ny bytt. Är jäkligt nöjd med resultatet! Resultatet du vill ha är direkt beroende av hur mycket pengar, tid och energi du är beredd att lämna på bilen. Obs! hjulinställning fram ska alltid göras, annars kommer bilen äta däck...... Sommarbilen Länk |
|
|
Stötdämparna kommer att ta slut fortare än kvickt, då de plötsligt ska "arbeta i ett annat läge". På en E39:a jag hade, satt sänkfjädrar i kombination med standarddämpare - det höll i 4-500 mil. Byt till anpassade dämpare - finns nog inga genvägar där... Det handlar ju trots allt om bromssträcka och väghållning, inte bara om utseende :-) /Magnus Min nya: Länk |
|
|
tack för era svar grabbar! Då blir det till att leta efter kortare dämpare oxå. vet nån hur man kollar vad man har för sänksats hur mkt den sänker alltså? då jag köpte mina beg (nya)´så har jag inte så mkt info om de än att de passsar e30 cab och de är röda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.