|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en BMW 525-03 Touring och undrar om det är någon som har lagt toning på alla rutor utom fram rutan (ljusaste toningen)? Undrar om det är något problem på besiktning m.m.? Det ser visseligen ut att vara en lätt lätt toning standard på bilen men antar att den ljusaste som finns på glas firmorna måste vara mörkare än den?!?! Om det är någon som har tonat en 5-serie så lägg gärna in några bilder så man får se hur det ser ut!! /Martin //BMW | |
| framrutan och främre sidorutor får inte tonas alls. | |
|
Jag hade tidigare en bil med en mycket lätt toning runt om och det blev backning vid besiktning. Originaltoningen på moderna bilar ligger så pass nära den tillåtna gränsen att det i princip är omöjligt att göra något med de främre sidorutorna utan att bli olaglig. Sen finns det ju ändå de som lyckas få igenom bilar med tonade rutor... ___ //Ulf |
|
|
Ok..anade nästan det! Synd för det är ju både lite pratiskt samt snyggt med en ljus toning men det är inte värt att chansa om man riskerar att få ta bort det igen direkt ;(!! //BMW |
|
|
Javisst är det snyggt med toning!!! gärna runt om, men som sagt dom är rätt tetiga både på besiktning & på vägen (polisen). Det är ju positivt att filma rutorna när det hela gör det svårare att ta sig in genom en filmad ruta ,samt att det är säkrare med film vid trafikolyckor då det minskar glas splittret markant!! Men vem bryr sig!! bara att tona & ha ett par besiktnings rutor brukade jag säga!! men det gör det hela "lite" mer bökigt att byta fram & tillbaks, så nu kör i alla fall jag lagligt, allt bakom förarstolarna är nu mer heltonat (svart), jag har nu intalat mig att det hela är okey!!!Men jag hinner nog ändra mig snart igen!!! Länk Mvh Acs-Schnitzer |
|
|
En fundering: Menar du på allvar att tunn solfilm skulle göra en ruta svårare att forcera, eller ge mindre glassplitter? Det motsvarar ju inte precis laminerat glas med en stark plasthinna imellan två glasskikt om det är denna konstruktion du tänker på eller hur? FP |
|
|
Folke: ja det menar vi, filmade rutor gör att man inte får HELA bilen full med splitter som man ofta får utan det mesta sitter i filmen faktiskt... typ så här: Länk är det vanligt på t.ex butiksrutor Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Nu menar jag solfilm, inte laminerat glas. Min erfarenhet är att om det knappast tål gnidning eller lätt skrapning, hur skall det hålla ihop krossat glas? Allt är ju relativt, säkert kan någon skärva hänga kvar men är detta markant avgörande vid en olycka eller som skydd vid våld mot rutan? FP |
|
|
Nja där är jag av en annan uppfattning Folke, bra film ( dvs INTE biltema film) sitter ganska bra och håller en ansenlig mängd av splittret fastklibbat i filmen ( dock inte lika bra som en laminerad ruta så klart men klart bättre än en ofilmad ruta) prova gärna på lämplig bilskrot eller grannes bil... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
OK, säger du det så... Jag söker upp lämpligt objekt i grannskapet och ber att få återkomma. Tror du att jag behöver jättesläggan eller bara vanlig, med tanke på att filmen även sägs öka svårigheten att ta sig igenom? FP |
|
|
Länk eller liten svets hammare elre automat körnare lär vara populärt hos pundarna... ( hur är det med tänstifts porslin? skröna eller sanning??) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
En liknande sitter det redan i skuffen. Fast jag tror inte det ligger för mig att använda den i onödan...) Porslin är hårt, speciellt isolatorporslin, vanliga elproppar brukar också vara händiga sägs det. Prova att slipa kniven på en sån.. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.