|
|
|
|---|---|
518i slow mobil |
Vart sitter alla märkningar på en 518i E28 från 1983??? För kamaxel och Vevaxel.. Råkade få min att kugga över idag och behöver därför veta hur allt ska stå... Vill helst veta tills imorn... 518, ekonomi med nöje! =) BMW e28 registret #154 www.bmw518.dot.nu för bilder |
|
Detta gäller 1602 - 320 4-cyl, i princip samma motor. Kamaxeln: På topplocket finns ett upphöjt spår längs med kamaxellagringen längst fram. På kamaxelns fläns mot kamdrevet finns den ändra märkningen. Vevaxeln: På vänster sida nedanför generatorn vid vevaxelremskivan finns en spetsig pinne ipressad i transmissionskåpan. Den skall peka på pressad/stansad märkning i remskivan. Kamkedjesträckaren som sitter på högra sidan högst upp på transimisionskåpan innehåller en kula och fjäder som sticker iväg om man är oförsiktig när man öppnar den. Öppna den innan du försöker lägga prylarna i läge. Vid ihopmontering: För att lufta kedjesträckaren skall du fylla den med olja, där skenan går ned inifrån transmiisionkåpan. Sedan ruckar du skenan fram och tillbaka med kamkedjesträckarfräderns bult något öppen så ser du hur olja och luft kommer ut. Håll på tills det kommer ut ren olja utan luftbubblor och skenan blir "omöjlig" att rubba. Lycka till! ---------- Historik: 1602 -72 320 -77 520i -83 Mvh LEF |
|
518i slow mobil |
Tack så mycket, dock stämde inte sträckaren med den som jag har... Men tack ändå... Får se om jag får ihop allt... 518, ekonomi med nöje! =) BMW e28 registret #154 www.bmw518.dot.nu för bilder |
|
Skall nog gå fint att få ihop grejerna. Stämde det övriga? ---------- Historik: 1602 -72 320 -77 520i -83 Mvh LEF |
|
518i slow mobil |
Tror det, fick ihop allt iaf... Snurrade på motorn ett tag för att kolla så allt stämde... Hur vet man att tändnigen står rätt? 518, ekonomi med nöje! =) BMW e28 registret #154 www.bmw518.dot.nu för bilder |
|
Grundinställningen kollar du med motorns märkningar mot varandra. (Kam och vevaxel) Rotorn har en stansning som skall stämma mot en stansning i fördelarhuset, i yttre ringen som fördelarlocket ligger mot. (Under ett vitt plastlock om det finns kvar.) Med denna grundinställning skall det gå att starta motorn sedan skall gäller det att kolla tändningen med stroboskop. Kolla varvtal m.m. i rephandbok, kan finnas på bibblan. Lycka till! ---------- Historik: 1602 -72 320 -77 520i -83 Mvh LEF |
|
518i slow mobil |
Ok, tack så mycket.. Får försöka sparka igång den då... Stroblampa finns ju, bok har jag hemma... 518, ekonomi med nöje! =) BMW e28 registret #154 www.bmw518.dot.nu för bilder |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.