AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.717

Lämpligt lufttryck i 17 tums m68 225 och 245?

341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hejsan!

Köpt beg m68 fälgar och däck och undrar vad lämpligt lufttryck är i dessa däck?

fram 225/45/17
bak 245/40/17

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Följ det som står i B-stolpen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag brukade köra med 2,3 bar fram och 2,4 bar bak.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
2,8-3,0 brukar däckstillverkaren rekomendera för att slippa halvera livslängden pga att mitten på däcket slits ut dubbelt så fort annars.

///MVH Hasso
Länk
ab
13
abbe80
325i cab -93
volvo v70 2,5t -05
hmmm många svar=) så vad kom vi fram till 2,3 fram o 2,4 bak? eller 2,8 och 3,0?? stor skillnad där..

abbe
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Tack Hasso, då följer jag de råden.

//Jonas

No
5.161
Nockenwelle
Nackdelen med lufttryck uppåt 3 bar är att greppet blir sämre. Jag prioriterar grepp före livslängd, men olika personer gör olika prioriteringar.
2-
140
2-ben
Inte BMW, -97
530i sedan, -04
Nockenwelle: Att däcket slits mest i mitten måste betyda att det bara är mitten av däcket som har kontakt med marken. Hur ger det bättre grepp än när hela däckets bredd har kontakt med marken?

mvh
Tomas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja ett bredare lågprofildäck är mjukt på mitten och om du har för lågt lufttryck, så då slungas mitten delen ut vid rotationen vilket ger det ökade slitaget på mitten av däcket, dvs det slits en tredjedel på mitten på halva miltalet, och det är tvärtom i lufttryckshänseénde mot ett "smalt" normaldäck typ 185/70/14 eller liknade där ökat lufttryck ger ökat slitage i mitten samt sämre väggrepp. .
Ett lysande exempel är "när gamla hundar inte går att lära nått!
Istället för att följa Däckstillverkaren Continentals rekomendadtioner så körde man som vanligt efter eget huvud. ca 2000 mil.
Det högra gick första 1000 milen bak med 2,6 istället för 3,0 som gummigubben sa att jag skulle ha.
Länk

///MVH Hasso
Länk
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Jag har 17 tums fälgar 225-45-17 ZR
Blev rekommenderad att pumpa 2.7 bar i alla 4 av en känd däckverkstad.
Det var för 3 år sen och inga problem hittils...

BMW M-POWER
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Tackar för era uttömmande svar.
Ska man använda sig av samma tryck fram som bak då?
225 resp 245 däck?

//Jonas

No
5.161
Nockenwelle
När man kör på bana måste ofta lufttrycket hjälpa till att stabilisera däcket eftersom däckssidorna är för veka (gäller standarddäck, R-Däck körs med betydligt lägre lufttryck). För bästa uppträdande gäller då att ha precis så mycket lufttryck som behövs för att inte däcksidorna skall vika sig, men inte mer.
När jag körd epå Gotland ring sommaren 2006 hade jag gatdäcken på. Först körde jag med c:a 3 bar. Bilen blev då svårkontrollerad och greppade mycket. Faktum är att jag till och med snurrade, vilket är första gången sedan jag körde på bana första gången 1997. Därefter sänkte jag trycket till 2,5 bar. Bilen greppade då mycket bättre och jag kapade 2 s på varvtiden.
Var och en gör sina prioriteringar. Jag får sällan ut mycket mer än 1500 mil ur en uppsättning däck, men det är nog mest relaterat till min körstil.
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Nockenwelle!

Hur kunde du snurra om bilen greppade mycket?
Sen är det väl så att 2,5 bars tryck kanske är lagom vid bankörning då trycket
i däcken expanderar med värmen som utvecklas då, så du kanske ligger runt 3 bar när däcken gått något varv eller är jag ute och cyklar?
I så fall blir ju 3bar för mycket när det expanderar.

//Jonas

No
5.161
Nockenwelle
Nja, det var när jag körde med högt lufttryck som jag snurrade, inte då jag hade lågt tryck. Jag mätte trycket direkt efter avslutade körpass, dvs då däcken kanske inte höll maxtemp, men ändå var väldigt varma.
När jag hade M68:or med Michelin PS2 i de dimensionerna körde jag med 2,2 fram och 2,4 bak. Det var det som BMW och faktiskt även Michelin rekommenderade. Eftersom gummigubben och andra tyckte att jag skulle ha högre tryck testade jag även det, men jag tyckte att bil- och däcktillverkarens rekommendationer kändes bäst. Slitaget visade sig också bli perfekt jämt vid det trycket.

Om bil och däcktillverkarens rekommendationer skiljer sig kanske man ska gå på den som är högre. En del däcktillverkare verkar rekommendera högre tryck.
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
När jag bytte däck på min gamla E36 323i så hävde dom i 3.0 fram och 3.5 bak!! Detta skulle däcken må mycket bättre av sa dom... Verkar vara väldigt skillda meninar om detta imellan olika verkstäder =)

Jag körde på det över sommaren men jag tyckte det blev lite för hårt och skumpigt så jag sänkte sedan till typ 2,8 fram och 3.2 bak.. sen kändes det lite bättre på kullerstenarna i stan.

Men en grej jag lite undrat över är varför ska det vara högre tryck bak? Rent logist så väger ju motorn massor där fram + att man sitter mycket närmre fram än bak (villket kanske är tur hehe).. så då borde väl mest luft behövas där fram för att lyfta upp bilen? Där bak har man ju inte mer än bensintanken...

Kan nån komma men en logisk förklaring.. tack =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.