AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.692

Pinout till A5S310Z (ZF 5HP18) automatlåda

Mn
22
MnG
BMW 525tds Automat -93
Hejsan!
Jag har satt igång med att byta automatlåda på min 525tds -93. Tyvärr så är kontakterna till elsystemet olika på de båda lådorna, men det är samma lådor, nämligen a5s310z eller zf 5hp18 som dom även kallas.
Jag hade tänkt att fixa en adapter i stället för att byta elpiskan i den nya lådan.
Jag har fixat en pinout för den ena kontakten (det finns 2 olika se Länk.

* Nu undar jag om det är någon som har en pin-out eller ett elschema / kopplingsschema till den andra typen av kontakt, för då slipper jag nämligen riva ner den nya lådan också.

* Eller vet ni om numreringen som står på de båda kontakterna (nr 1-14 på den ena och 1-16 varav 14 används, på den andra) stämmer överens med varandra?

Jag har varit i kontakt med BMW men dom var inte till stor hjälp tyvärr.

Här är pinouten jag fixade idag i alla fall:
Länk
Ha det bra.
Mn
22
MnG
BMW 525tds Automat -93
Den ena länken ville inte fungera såg jag så jag lägger in den igen.
Här är de 2 olika kontakterna:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kommer lådorna från olika årsmodeller?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Mn
22
MnG
BMW 525tds Automat -93
Nej exakt samma årsmodeller och samma typ av bilar. Jag har slått upp de båda bilarna på ramnummer på RealOEM och dom är tillverkade i samma batch med 2 veckors mellanrum. Men den nya lådan är en utbyteslåda då det finns en sådan etikett på den. Den är bytt på bmw verkstad. Elpiskan från motorn är snyggt skarvad på donatorbilen.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Den nedre kontakten (hanen) är en 5HP18 kontakt med 14 pin och din pinout för den är korrekt.

Den övre kontakten (honan) är en 5HP19/24/30 kontakt som har 16 pin. Den hör inte dit. Gissningsvis har dom gjort en specialare och slängt in en 5HP19 härva med 15 pin och kapat den som blev över.

Du vet inte hur de kopplat på kontakterna på solenioderna i lådan. Är det gjort till samma nummer som i 5HP18 kontakten? Kanske, kanske inte? Så du måste ta bort tråget och fövissa dig om hur de kopplat. I och med det blir det väl enklast att skifta härvor.

molle
Mn
22
MnG
BMW 525tds Automat -93
Efter vad jag har läst i verkstadshandböckerna som finns lite överallt på nätet så används tydligen denna typ av kontakt till a5s310z lådorna samt a5s560z. Mycket möjligt att dom även används till andra lådor.
Se denna länk: Länk och kolla i slutet på diagnostikkablarna.

Jag har ingen aning om det är "bonnkopplat" i lådan, men jag antar att en verkstad inte skulle göra det, då lådan är bytt på bmw verkstad.
Jag vill helst slippa att slita isär nya lådan nämligen.

Kan passa på att fråga, finns det någon fin guide till vilka av de femtielva skruvarna till ventilhuset som jag måste lossa i lådan i värsta fall? Jag lossade typ alla när jag plockade ut elen ur den galma lådan och det är både onödigt och jobbigt.
Mn
22
MnG
BMW 525tds Automat -93
Hej
Jag kan även passa på att fråga då jag läste runt lite mer här på autopower ang momentomvandlaren och hur lätt det är att pajja oljepumpen i lådan.
Jag bytte lådan förra helgen och momentomvandlaren trillade ur lådan en bit. Ingen olja rann ur den dock. Vi kollade på hur spåren till oljepumpen satt och stoppade i momentomvandlaren ordentligt så att spåren verkade hamna rätt.
Första frågan:

* Spelar det någon roll hur man sätter dit momentomvandlaren så länge som det åker i spåren till oljepumpen ordentligt? alltså så att men skjuter in den hela vägen in. det går inte sätta den uppochner eller att den måste vara i exakt rätt splines även på axeln som sticker ut?
Jag har inte startat bilen sen vi bytte låda.

Vi lyfte upp lådan och jag höll fast momentomvandlaren så att den inte skulle trilla ur spåren till oljepumpen. Jag fortsatte att hålla fast momentomvandlaren medans polarna skruvade ihop motor och låda. När motorn och lådan var ihopsatta så skulle vi skruva fast momentomvandlaren i svänghjulet, men då var det en liten glipa mellan momentomvandlaren och svänghjulet, så jag var tvungen att flytta fram momentomvandlaren lite för att kunna skruva fast den (Det kändes som att jag fick flytta fram den en bit i alla fall. Är detta möjligt eller fick jag bara för mig att det blev så när polaren drog i skruven?).
Fler frågor:

* Varför var det en glipa mellan svänghjul och momentomvandlaren när motor och låda var ordentligt ihopskruvade (jag är 100% säker på att motor och låda satt ihop ordentligt)? Det satt inga distanser eller något varken på min bil eller donatorbilen. Momentomvandlaren kommer från donatorbilen.
* Kan momentomvandlaren ha hoppat ur oljepumpens spår när jag sköt ut den en bit? Det kändes inte som att den gjorde det. Borde inte momentomvandlaren ha tagit emot svänghjulet när vi skruvade ihop motorn om den satt fel?
* Går det att dubbelkolla så att den sitter rätt utan att ta isär det igen innan jag drar igång bilen så att jag inte pajjar något?

Hoppas att du kan svara på alla mina frågor.
Tack!
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Många frågor det, men ett försök. 5HP18 har 14 pin kontakt, men sista årsmodellerna kan ha 16 pin kontakten från 5HP19/24/30 med två tomma. Men den hör inte dit på en 93a US version iaf. Det kluriga är att nr och kabelfärger varierar mellan olika modeller och årsmodeller även då kontakten är likadan! Jag har sett minst 4 versioner från fabrik. Sedan kan man inte utesluta att det är en specialare i en utbyteslåda.

Jag har tolkat det som att det är 16 pin kontakten som sitter på din nya låda? Har du kontakten med sladdar kvar från donatorbilen? Då kan du se kabelfärgerna på bilsidan på donatorbilen. Jag vågar påstå att bilsidornas kabelfärger är identiska på bilar i samma batch. Här är annars min gissning på 16 pinnaren, baserad på de versioner jag sett:

1 gul turbin varvtalsgivare
10 gul turbin varvtslsgivare
5 brun eller blå utgående varvtalsgivare
6 brun eller vit utgående varvtalsgivare
14 vit tempgivare
11 röd MV 6
8 grå MV1
9 grön MV2
4 vit MV3
3 orange MV4
7 vit eller gul MV5
2 grå eller blå EDS1 tryckreglering

12 orange eller rosa tempgivare eller violett strömförsörjning +
13 violett strömförsörjning + eller orange tempgivare

Färgerna varierar som sagt. 12 eller 13 är de mest osäkra. Dessa byter plats mellan modeller och årsmodeller. ohmmät eller titta vilka komponenter det går till i lådan. Strömförsörjningen är lätt att se för den går till alla solenoider med samma färg (som bilden på ditt gamla hus).

Man kan bekräfta med ohmmätning i kontakten. varvtalsgivare ska ha ca 300 ohm (alltså mellan stift 1 och 10 resp 5 och 6) tempgivaren ca 1000 ohm (mellan 14 och 12 alt 13) och MV1-MV5 ca 30 ohm var (mellan resp stift och strömförsörjning som är 13 alt 12). Till sist EDS1 ca 5 ohm mellan 2 och 13 alt 12). Med lite detektivarbete kan man klura ut vart tåtarna ska gå utan att öppna lådan och vara ganska säker. Men säkrast är att öppna och dubbelkolla. I andra änden på bilsidans sladd sitter lådans styrbox som inte gillar felkopplingar.

Ventilhuset sitter med 13 st torx. hopplöst att förklara i ord vilka bland de femtielva. Enklast om du tar en bild på ventilhusets undersida och länkar till så kan jag markera.

Momentomvandlaren. Finns inget "uppochner". Man känner att den greppar nånstans och glider på. Ett litet spel är normalt. När det blir fel är det som du antyder att den inte kommer rätt på från början i spåren och när man sen drar ihop motor och låda tvingas det ihop på fel sätt. När man monterar mo på verkstad brukar man ha lådan på högkant och snurrar fram och tillbaka på mo (tom på olja förstås) tills den hittar ett spår som den glider på i utan problem. Både vid demont och mont är det viktigt att man drar försiktigt och rakt så att inte lager och axeltätning skadas och man ska kolla dessa visuellt på en beg låda innan mont. Man vet inte hur de som demonterade lådan hanterade mo. (Att mo inte läckte/inte var full? kan tyda att de haft ute mo och fibblat med den.) Tyvärr inget sätt att dubbelkolla efter montering.

molle

Mn
22
MnG
BMW 525tds Automat -93
Hejsan
Nu har jag fått reda på varför jag inte fick någon hjälp från bmw sverige. Min bil var manuell när den rullade ur monteringsbandet i tyskland. Lådan byttes på verkstad i tyskland innan bilen exporterades hit. Men hur som helst så kontakterna på denna bil är den gamla standarden. det är på donatorbilen som är orginal automat som har den nya kontakten.

Jag har 16pin kontakt på nya lådan, men endast 14 av dessa var ikopplade på kabelpiskan som var kopplad till lådan när den satt på donatorbilen. Jag var å hämtade kabelpiskan från donatorbilen nyss och kabelfärgerna på kabelpiskan utanför lådan på donatorbilen är följande:

1. Blå (inlindad och sköldad tillsammans med kablarna från pin 5,6 och 10)
2. Röd
3. Svart
4. Gul
5. Vit (inlindad och sköldad tillsammans med kablarna från pin 1,6 och 10)
6. Brun (inlindad och sköldad tillsammans med kablarna från pin 1,5 och 10)
7. Rosa
8. Orange
9. Grön
10. Grå (inlindad och sköldad tillsammans med kablarna från pin 1,5 och 6)
11. Transparent med Svart rand
12. Svart med Röd rand
13. Lila
14. Svart med Blå rand
15. Ej inkopplad
16. Ej inkopplad

Detta verkar stämma med pinouten på den gamla lådan, då pin 1,5,6,10 var lindade på nya piskan och dessa är speed samt turbine speed sensor på gamla lådan. 13 är lila på båda och dessa är GND eller strömförsörjning. Annars är färgerna till solenoiderna olika.

Jag ska mäta pinnarna med en ohmmeter i helgen så får vi se. Kan styrboxen brinna upp eller pajja om man kopplar fel, eller får den bara spelet?

Här är en bild med numreringar vid alla hål jag hittade på ventilhuset Länk . Det kanske är onödigt många nummer men då kan du bara skriva vid vilka nummer jag ska lossa. Ventilhuset sitter lite snett på bilden, men det kanske inte spelar någon roll.

Jätteskönt att höra att det inte finns något upp eller ner på momentomvandlaren. Med det du beskrev så är jag mer eller mindre helt säker på att den sitter på korrekt. Det var jag som demonterade lådan från motorn på donatorbilen och allt gjordes väldigt försiktigt. Tätningen däremot glömde jag kolla innan jag monterade på nya lådan =P men jag vet att donatorbilen inte läckte där innan demontering. Jag får hoppas att jag inte hade sönder tätningen när momentomvandlaren togs loss och sattes tillbaka. Ska momentomvandlaren vara full med olja när man monterar på den eller räcker det med lite? Fylls momentomvandlaren på med olja när man väl fyller växellådssystemet med olja?
Tusen tack för all hjälp!
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Ok det förklarar varför olika kontakter. Ingen av bilarna har alltså en automatlåda som suttit från fabrik anno 1993 om jag fattade rätt? Men det är en lätt mtach.

Jag tittade på några 5HP18 scheman som har det jag kallar 5HP19/24/30 kontakten. Det finns flera 5HP18 scheman och alla har de olika kabelfärger som svarar mot olika versioner. Ett av dem passar på din färgkombination från donatorbilen. Kompletterar med saknade komponenter i din lista:

1. Blå (inlindad och sköldad tillsammans med pin 5,6 och 10)
2. Röd - EDS 1
3. Svart - MV4
4. Gul - MV3
5. Vit (inlindad och sköldad tillsammans med kabarna från pin 1,6 och 10)
6. Brun (inlindad och sköldad tillsammans med pin 1,5 och 10)
7. Rosa - MV5
8. Orange - MV1
9. Grön - MV2
10. Grå (inlindad och sköldad tillsammans med pin 1,5 och 6)
11. Transparent med Svart rand - MV6 (TCC)
12. Svart med Röd rand - tempgivare
13. Lila (violett) - strömförsörjning +
14. Svart med Blå rand - tempgivare
15. Ej inkopplad
16. Ej inkopplad

Dubbelkolla om den nya lådan har samma pin och färgkombination i sin kontakt. Jämför sedan med gamla lådan. På din pinout bild ligger solenoiderna i följande L-form:

EDS1
|
MV6
|
MV5 - MV2 - MV4 - MV3 - MV1

Som du ser stämmer inte färger men pin ser bra ut. Så översättningen här är en bra gissning att utgå ifrån vid ohmmätning. Om du senare vill dubbelkolla dragningen i nya lådan så är det en lätt match. 13 skruvar ska lossas:

lossa nr 4, 5, 6, 13, 19, 31, 38, 43, 44, 22, 29 (35-55 mm)
lossa sist 20 och 7 (30 mm)

sen har du hela kakan i handen i ett stycke. Åtdragning 8 Nm korsvis
enligt spec men dra gärna kring 10.

Som sagt jag hade ju skiftat härvor, både lättare och snyggare än att göra en hemmagjord adapter på kontakten.

Momentomvandlaren fylls först när pumpen går, dvs det blir i andra fyllningen med olja som sker med motorn igång.

molle
Mn
22
MnG
BMW 525tds Automat -93
Ett supertack molle!
Jag ska mäta upp lådan i helgen så återkommer jag med status. Får även se om jag eventuellt river ner och byter piska på den nya lådan.
Tack igen!
Mn
22
MnG
BMW 525tds Automat -93
Glömde säga att Donatorbilen hade automatlåda från fabrik, min bil hade inte det. Jag skrev kanske lite otydligt.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
ingen orsak

jag menade att den ursprungliga automatlådan från fabrik var utbytt med skarvad sladd på donatorbilen som jag förstod det.

molle
Mn
22
MnG
BMW 525tds Automat -93
Hej!
Nu har jag satt igång med att byta elpiska på lådan. Jag har stött på en hel del problem, men det mesta har fixat sig.
För det första så märkte jag (efter det att jag har slitit ur elpiskan ur den nya lådan) att det inte går att byte piska till den gamla jag hade. Detta då hålet för kontakten skilljer sig i storletk och djup=( , så nu har jag lagt ner 4 timmars jobb i onödan.
Hur som helst så har jag mätt upp hela nya piskan så jag har en pinout på den också. Och den är identisk med den gamla piskan (pin 1 på den gamla är pin 1 på den nya osv.) Det enda som skilljer sig är pin 5 och 6 till varvtalsgivaren. Dessa 2 har bytt plats med varandra (pin 5 är pin 6 på nya piskan och pin 6 är pin 5 på den nya). Båda dessa är ändå till varvtalsgivaren.
* Spelar det någon roll hur man sätter dessa (pin 5 och 6) eller finns det inte någon plus och minus på varvtalsgivaren?
En jävligt tråkig sak är dock att jag såg att det var olja på momentomvandlaren, så troligtvis har packboxen blivit skadad vid monteringen av den nya lådan. Jävla tråkigt om jag får riva ner hela lådan igen =(
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Aha, då är jag med!! Ledsen, jag fick redan tidigt för mig att det var härvan på din nya låda som hade en påskarvad kontakt. Fattade inte då varför du ville dit med en adapter på nya lådan, klart man skiftar härvan istället. Därför menade jag också att du inte vet om det är bonnkoplat i lådan osv. Men efter att läst ett av dina första inlägg igen - det var alltså inte nya lådan utan donatorbilen som hade påskarvad kontakt. Är det alltså så här det såg ut?

din bil 14 stift (påskarvad eller inte?)
gamla lådan 14 stift

donatorbil 16 stift (påskarvad)
nya lådan 16 stift

Då är alltså din nya låda (den med 16 pin kontakten) också gjord för denna kontakt och saknar alltså skarvning, eller hur?

Bra är dock att det slutade med att du lossade och mätte upp härvan. Det är det enda rätta efter alla olika versioner jag sett. Vågar inte svara på om man kan skifta 5 och 6. Där får någon el. kunnig hjälpa dig. Det är ingen Hall givare utan bara en pulsgivare så jag har ju svårt att tro att det skulle spela roll.

Har du gjort något åt konverten ännu? Oljan verkar lite oroväckande såvida det inte bara är spillrester från när du drog ut den? Det kan läcka ut lite då utan att tätningsringen behöver skadas. Omöjligt att säga om tätningen är skadad eller inte innan du startar. Man ska som sagt alltid visuellt kolla den före montering. Viktiga är man skjuter den rakt vid demont och mont och om lådan inte står lodrätt upp lyfter man konvertern med de lösa handtagen i bulthålen så den inte belastar axeln medan man snurrar på den fram och tillbaka så den hittar spåret. Har du gjort så är sannolikheten liten att den skadats av din hantering, mer än så kan jag inte säga.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.