|
|
|
|---|---|
|
Hej, som en besviken (pga krångel med min nya bil) SAAB ägare, har jag börjat leta efter en ny vagn. Det enda som kan motsvara den prestanda jag har idag (chippad 9-5 Aero KOMBI 285 HK, 0-100 6.42 sek mätt med AP-22) är en 330i (530i är för gammal tycker jag) Kan någon med en sådan modell berätta hur ni upplever er vagn??? Komfort, DRIFTSÄKERHET, osv...så vore jag mycket tacksam. Suck, vill ha en bil med 6 cylindrar... | |
| En 330 är mycket mer riktningsstabil vid acceleration på sommarväg, speciellt från 90 km/h och uppåt. Komfort är så väldigt individuellt, personligen upplever jag mer komfort i en sportstol vilket sannolikt inte alla andra gör. Prestandamässigt är nog din saab snabbare än 330, men man upplever det kanske inte så pga att den är mycket tystare vid gaspådrag. | |
Aldric |
Det var en j***a fart på den SAAB:en .. Med risk för att påpeka det uppenbara så köpte du ju en stor kombi först, har du nog utrymme i en 330i? Värt att fundera på kanske. |
|
Varför inte en 540 touring då?, den motsvarar väl din aero både utrymmesmässigt såväl som prestandamässigt ganska väl? Finns att få med manuell med, ska väl göra kring 6,5 s då till 100. mvh |
|
|
Nja, 540 blir nog för mycket pengar, sen vill jag ha den nya modellen av 3-serie Touringen, den är ju så j-a snygg... Suck, vill ha en bil med 6 cylindrar... |
|
|
Hej Tomix och välkommen upp ur tvåtaktsträsket. Jag är en av många löjligt belåtna 330-ägare och kan bara säga: Köp!!! Har kört 95 Aero som ju är en trevlig vagn men... den är ju inte en BMW. Komforten är möjligen bätre i 9-5 (större bil) men välj bort det roliga men stötiga sportchassiet i 330 så kommer du i närheten. Kvaliteten i BMW upplever jag som vida överlägsen Saab, både den upplevda och driftssäkerheten. Har inte haft några problem med min bil annat än kylfläkten som gav upp för några veckor sedan (garantijobb, fixades på dagen). Likaså termostaten är en känd barnsjukdom, annars ska du inte ha några problem med den. Körmässigt är BMW tightare och man slipper framhjulsdriften med ryck i ratten vid gaspådrag. Motorn har en annan karaktär, byggd för Autobahn. Man kan utan problem ligga och cruisa i 200-220, och när man tröttnat på det finns det gott om kraft kvar för acceleration. Detta rekommenderas inte i Sverige... Motorljudet och vridmomentet är i V8-klass. Säger som jag brukar: Ut och provkör! Det är det enda sättet att bilda sig en uppfattning. En ondsint bilhandlare ät mig låna en 330 en hel helg och sen ville jag inte lämna den tillbaka. Lycka till och berätta på forumet om dina intryck! My Bimmer is my mistress |
|
|
Tack för Tretrettis uttömmande svar, MEN finns det inte fler som skulle kunna svara på mina funderingar??? Jag måste få fler fakta angående denna modell, ÄVEN NEGATIVA. Själv så har jag skrivit och beklagat mig över min bil på SAABs hemsida, men många tycker ju att man är en Idiot som klagar... Hoppas på fler svar. /Thomas Suck, vill ha en bil med 6 cylindrar... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Asken kan svara på detta .han köpte en ny 330 innan han hittade sin 540T. MVH Hasso |
| BMW:n är roligare att köra helt enkelt. Det är klart mer körkänsla och okey utrymme såvida man inte är 5 personer i familjen, lite dyrare i inköp dock. | |
|
Tomix: Tack för mailet, du har svar. asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.