|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Är den någon som prövat sportbromsskivorna från biltema? Är det bättre med slitzade och hålade eller sämre? Rostar dom ännu fortare än vanliga? Slits beläggen fortare? | |
Transocean |
Biltemas vanliga skivor "saktare" än t ex brembo |
Transocean |
Glömde "rostar" |
|
Var inne på Biltema och skulle kolla på dom och då säger dom att dom kommer in i maj i butiken. Det framgår inte i katalogen. Var kan man köpa andra slitzade bromsskivor till vettigt pris? |
|
|
Här kan du göra en förfrågan. Priserna är inte superhöga utan humana. Själv ska jag få betala 4200kr för skivor och klossar runtom till min e46 328Ci. Länk Det finns mycket mer än det som är listat på sidan, bara att göra en förfrågan. Att köra bmw är bättre än att flyga första klass ;P |
|
|
Är du bara ute efter slitzarna så? Köp vanliga skivor och skicka till www.rolleslitz.se eller lämna till närmaste mekaniska verkstad och fråga om pris. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Tänkte bara flika in att jag har ganska nya skivor bak (okänt märke förmodligen orginal 2000mil) och nya vanliga biltemaskivor fram (500mil). Samma belägg fram och bak. Jag besiktigade bilen nyligen och fick liknade bromsvärden fram och bak= biltemaskivorna är halare/ger sämre friktion. Kanske har ngt samband med att de rostar mindre också. Sugen på sportskivorna till min "nya" touring. Skriv gärna lite ni som vågat testa. -Phil |
|
| Hmm. Jag har mycket mycket svårt att tro att det skulle vara sådan skillnad på metallens sammansättning att skivorna skulle bli märkbart "halare"... förstår inte ens hur det teoretiskt skulle vara möjligt. Nej jag skulle tro att dina ok kärvar, helt enkelt - eller att det är nåt vajsing med beläggen. | |
|
Beläggen är i bra skick tar jämt och fint på skivorna. Du menar allt båda mina framok skulle kärva så att skivorna/beläggen skulle vara glaserade så att det då resulterar i sämre bromsförmåga? Jag har haft nere mina frambromsar riktigt mkt då jag tidigare haft problem med vibbar. Är av med detta då jag bytt skivor några ggr och bytt det mesta i framvagnen, har även motionerat rengjort och smörjt upp oken fram samt bytt bromsvätska. Beläggen fram har jag även planslipat lite vid varje byte för säkerthets skull så att skivorna inte skulle slå sig pga att beläggen kanske kunde vara ojämna. Jag kan inte tro att det är ngt annat än just skivans material som gör skillnaden då beläggen är bytta samtidigt både fram och bak, och skivorna är av olika fabrikat. Visst det kan ju vara ngt annat fel men det vore ju ganska långsökt, olja på skivorna fram/fel i bromssystemet osv... -Phil |
|
Transocean |
Vad hade du för bromsvärden tidigare Philip? Jag har Temas framskivor men har inte märkt att jag skulle fått sämre bromsar jämfört med de BMW-original som satt där förr, bak däremot har jag slitna Ate-skivor som totalt gett upp efter 8000 mil. Tyvärr så fick jag inga som helst bromsvärden när jag besiktigade bilen i Norge för ett par månader sedan så jag kan inte riktigt uttala mig angående bettet på bromsar, kan det vara så att 5- serien har jämnare bromsverkan fram/bak än många andra bilar? Har t ex noterat att många VW/Audi produkter har ganska klena bakskivor jämfört med bmw:n. Kanske har detta nånting med 50/50 viktfördelningen å göra? Fint funkade Biltemaskivorna på Autobahn i alla fall och inte blev den semisyntetiska Biltemaoljan i motorn sur heller! |
Transocean |
Vad hade du för bromsvärden tidigare Philip? Jag har Temas framskivor men har inte märkt att jag skulle fått sämre bromsar jämfört med de BMW-original som satt där förr, bak däremot har jag slitna Ate-skivor som totalt gett upp efter 8000 mil. Tyvärr så fick jag inga som helst bromsvärden när jag besiktigade bilen i Norge för ett par månader sedan så jag kan inte riktigt uttala mig angående bettet på bromsar, kan det vara så att 5- serien har jämnare bromsverkan fram/bak än många andra bilar? Har t ex noterat att många VW/Audi produkter har ganska klena bakskivor jämfört med bmw:n. Kanske har detta nånting med 50/50 viktfördelningen å göra? Fint funkade Biltemaskivorna på Autobahn i alla fall och inte blev den semisyntetiska Biltemaoljan i motorn sur heller! |
|
Philip S: Jag har biltemas bromsskivor fram och Brembos bak och de främre av märket Biltema bromsar betydligt hårdare ... Fettade du av skivorna ORDENTLIGT vid montering :) annars blir de "hala" som du säger ... |
|
|
>HS givetvis + att jag kört en bra bit med dem. Har inte bespappret här men, bromskraften låg bara en aning över bak. Besgubben provkörde och bromsade hårt och konstaterade att allt trots allt kändes bra och så fick jag godkänt på det. Jag har ju inte kännt av ngt konstigt. Måste ju ha legat inom ramarna för vad som är godkänt i alla fall. Skall se om jag kan gräva fram bes pappret. Kankse bara är bes mannen som tyckte det var konstigt. Jag har faktiskt inte reflekterat över bromsvärdena direkt om allt funkat. -Phil |
|
| Brembo-skivor runt om på min E39:a ger 1,8 kN bak och 2,3-2,4 kN fram. Börjar bromsvärdena bak närma sig värdena fram, bör man nog kliva av hejdarn tidigt i kurvingångar vid aktiv körning ;) | |
|
Ingen som testat sportskivorna än? // MVH Jocke |
|
|
Haha fan, nu börjar det bli dags för bromsbyte och besiktning, fortfarande ingen =) ? |
|
|
Jag har hört ryktesvägen att feltemas bromsskivor fungerar bra. Däremot så rekomenderar inte jag allt för billiga belägg då dom tar slut fort vid aktiv körning. |
|
|
Jo, deras vanliga skivor funkar bra! Men tråden handlar specifikt om Sportbromskivorna. Se länk: Länk |
|
|
Biltemas skivor funkar bra, åtminstone på min bruksvolvo, dock så använder jag alltid originalbelägg då de från biltema inte är någon riktig höjdare. Erfarenhet. Efter att ha flyttat arslet i min briksvolvo äver 14 000 mil så kan jag bara säga att Biltemas skivor ihop med original belägg funkar bättre än volvo original, d.v.s., det blir en märkbar skillnad i bromseffekt. Hur det blir på BMW har jag ingen erfarenhet av men biltemas skivor kan lär ju inte vara ett dåligt köp. Efter 14 000 mil med mina framskivor och de är fortfarande repfria och mycket gods kvar, till skillnad från volvo original som efter samma sträcka var tvärslut. /Johan |
|
|
Jag skulle tro att sportbromsskivan och den vanliga har ungefär samma kvalitet och säkert samma leverantör. Och så håller jag med om att felltemas belägg fungerar ganska dåligt, i samma klass som okq8 belägg. Eller bra om man gillar att byta ofta och aldrig buskör. Jag hade en saab turbo med ungefär 220hk och solida skivor runt om. Den bilen fick nya belägg från ok eller biltema varje lön. Men när jag var på tur norröver så tog naturligtvis beläggen slut och nya handlades på någon liten reservdelsfirma och dom hade ett namn med sport i och dom beläggen satt kvar så länge som jag hade bilen kvar (kanske ett år med samma körstil som tidigare). |
|
| Det är onekligen ett attraktivt pris på Biltemas sportskivor samt att det är snyggt med hål i dom :-) Överväger att testa dessa nästa gång. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.