AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.398

Nu skall bilen rollermålas!

Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Om detta inlägg klassar in som bilvård är väl tveksamt, men behöver hjälp iaf :)

Skall rollermåla bilen blanksvart snart, och trots att det inte är det mest seriösa sättet att snygga till en bil så vill jag ändå göra det så bra som möjligt.

Vilken typ av roller skall man använda?
Måste man grunda eller räcker det att slipa ner den gamla lacken?
Vilken typ av lack skall man använda?

Tacksam för alla tips och erfarenheter!!

Bör tillägga att bilen är 23 år gammal och skall endast köras på bana=funktion före form..

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
jadu ta en roller som inte har någon struktur, så slät som möjligt för att slippa "mönster"
oavsett om du rollar eller sprutar så är ju grundjobbet a&o, våtslipa den gammla lacken om du inte har rost eller plåtrena ytor.
Har för mig att en skumgummiroller ger minst struktur, hör med en färghandlare, du kan ju säga att du skall måla dörrar eller nått och vill ha så jämn yta som möjligt.

Fredrik M - Z3 2.8
Som mycket kunning "bilrollare" i ungdomen:

Korthårig filt roller och mekanlack...(gärna spädd) 2 lager blir bäst...

annars skum roller och body för bästa "raggarlook"
( utföres bäst av kompisgänget och ett par flak pripps...)
Zo
59
Zopilote
320iAT -05
En gång i min ungdom målade jag en 145:a med 2-komponents färg avsedd för ångturbiner och en pensel... Det var nog den mest hållbara billack jag någonsin haft, jag kunde tvätta bilen med scotchbrite sedan utan repor ;-)
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Tack för alla tips! Är det nån som testat hammarlack? Borde bli bra, finns ju också som slät nu!

Nja, inte direkt, målade plåten bakom stötfångaren på min Honda med hammarlack, sen lade jag svart body ovanpå, antagligen är det den enda plåt som finns kvar från den bilen numera.

Någon som vet var man kan köpa Wilwood's hammarlack?
Antar att det är den du tänker på när du skriver slät hammarlack, hade tänkt snygga till bromsoken, vanlig hammarlack fungerar fint, men jag är inte så förtjust i den spräckliga ytan.

Fredrik M - Z3 2.8
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Tänkte faktiskt på hammerite´s hammarlack i blå burkar, den är slät! Den är iofs ganska ny, men finns på bl a Bauhaus.

Aha, Hammerite har släppt en slät hammarlack, då blir det den på bromsoken istället.

Fredrik M - Z3 2.8
Mr Apex
Jag tycker att du ska måla bilen med en lättviktslack med lågt luftmotstånd för att kapa varvtiderna.

Om du har problem med att bilen är lätt baktill kan du alltid lägga på ett lager extra på den delen av bilen.

Mr Apex
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
...eller syradoppa kolfiberhuven ;)

snide
jag målade mina bromstrummor med blanksvart spisfärg. billigare än hammarlack men ger ändå samma resultat.
sedan kan du ju utsätta lacken för 600 grader/celsius om du känner för det. inte illa!
ja
47
jas
E30/M30 -89
Ftredrk!

Hammerite tål bara 80 grade kontinuerligt, inte helt lyckat på bromsok.

/jas

Våld är den odugliges sista utväg. Isaac Asimov (1920 - 1992)/Stiftelsetrilogin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.