|
|
|
|---|---|
| hej det är så att jag köpte en m5 e39 på firma för ca 1mån sedan och allt verkar fungera kanon bra med bilen. Men efter att jag piskat bilen lite gran märtkte jag att kopplingen kan slira till lite på högre växlar (efter 3:an) vid hård belastning. Enligt varudeklartionen (gulalappen) man fick med vid köp står det att tex kopplinigen är i normalt skick. Det måste väl betyda att den ej ska slira vid hård belastning. kontaktade säljaren om det men han bara pratar bort det och säger att han ska höra av sig. men han hör aldrig av sig. Visst är det väl så att han är skyldig att åtgärda felet ? enligt konsument verket så är fel som uppkommer inom 6 mån efter köp ursprungliga. = att dom fanns där när bilen såldes.. Är det någon här som varit med om liknande och hur gjorde ni för att firman skulle åtgärda felet ? skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig ! | |
|
Du bör ha goda chanser att få kopplingen reparerad på säljarens bekostnad. Att du så kort tid som 1 månad efter köpet har utsliten koppling, tyder på att den var slut redan vid köpet. Sen beror det på vad handlaren har för garantiåtaganden - är han MRF-ansluten är det nog inga problem. Har du inte fått någon formell garanti måste du hävda konsumentköplagen. Det kan bli lite jobb om handlaren vägrar att ge med sig, men du bö rsom sagt ha goda chanser att få rätt. Det du absolut ska göra är en skriftlig reklamation, där du specificerar felet på bilen, gärna med ett oberoende utlåtande (t ex från ett M testcenter), samt visa på att handlaren i begbilsdeklarationen angett kopplingens skick till 'normalt'. Allra bäst är förstås att få handlaren att frivilligt gå med på att stå för reparationen - gör tydligt att du kommer att driva det vidare (fast utan att hota och gorma, det lönar sig sällan!), och du kan kanske erbjuda dig att ta en mindre del av kostnaden. Vad som gäller kan du hitta på Länk och på Länk . Lycka till! |
|
|
Kontakta konsumentvägledaren i din kommun och hör vad du skall göra. Lycka till, hoppas det löser sig. |
|
| Ville bara tillägga att bilfirman Heter Wasabil AB i södertälje. Tydligen är dom riktiga skojjare. En har tydligen gått så långt att Wheels skrev om Wasabil. Och då fick han tillbaka pengar för den bil han köpt. Jag tänker iaf gör allt jag kan för att få igenom mina krav. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.