AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.258

Är det någon som har erfarenhet av JM bil i Örebro, bra/dåligt?

Undrar om dom är serviceinriktade/ansvarstagande mm?
Dom är några av Sveriges värsta !!

Läs dagens nummer av Vi Bilägare för ett av skräckexemplen

Dom ger 2 års garanti men det visar sig att dom inte betalat premien till försäkringsbolaget så ingen garanti finns

Dom har dömts upprepade gånger i ARN men rättar sig aldrig efter besluten
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad som står i Vi bilägare ska man nog ta med en nypa salt, ser inte den tidningen som speciellt seriös sedan dom blåst på stora rubriker om magnetfält i Volvo pga jordkablens placering och skrämde livet ur div hypokondriska Volvoägare, de hade ingen aning om vad de skrev om, utan gick på en forskare som enbart ville ha mera forskningspengar, vilket förkommit i samma syfte i flertalet mediasammanhang när det gäller magnetfält.
JM bil tillhör förmodligen inte de värsta "bilskojarna" i Örebro det finns betydligt värre. De har inte varit på tapeten så jag hört nått negativt lokalt om dom än.
Alla bilförsäljare är "skojare" i mina ögon sett, man blir alltid lurad frågan är bara hur mycket.
Men det gäller som vanligt sedvanlig kontroll av miltal mm INNAN man handlar en Importbil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo, fast att ljuga rakt upp i ansiktet på en kund och stjäla dess försäkringsinbetalning är ganska illa. Det är absolut inget som den normale handlaren håller på med.

//Lövet

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det hade varit roligt att kolla upp mätarställningen på 330xd i repotaget, vore jag ägaren hade jag oroat mig betydligt mer för det än att garanti saknas...
Jag tvivlar inte på att JM är riktiga skojare, men å andra sidan är VIB en ovanligt sossig tidning också. "Bilen var importerad, vilket i och för sig bör få en och annan varningsklocka att ringa" Det citatet säger väl det mesta

BMW CS #5139
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
JL: Precis det säger en hel del om att köpa en importerad diesel ovsett partifärg:) Det har varit stora varningsklockor för det i flera år.
Fortfarande ska man inte tro på allt som står i tidningar, det är sällan hela sanningen kommer fram.

Länk
En gissning i detta fall från min sida är att det handlar om garantin från företaget auto-concept som är väldigt vanlig hos bilhandlarna. Där kan man välja lite olika garanti-nivåer beroende hur mycket man vill försäkra sig. Ett antagande är då att kunden varit lite snål och inte tagit den dyraste garantin som täcker allt utan en billigare variant & att det fel som nu uppsått inte rymmer under tecknad garanti. Sen vet jag inte vad handlarens skyldighet i övrigt är i sådana här fall.
Att handlaren skulle stoppat garantipengar i egen ficka låter magstarkt och förmodligen en liten bit uppskrivet av aktuell tidning. Men, bara ett antagande.
I artikeln stog att JM inte batalat premien till försäkringsbolaget och att därför inga garantier alls fanns

Dom har nu försökt via ett annat försäkringsbolag att teckna garanti-försäkring men då omfattas naturligtvis inte befintliga problem sedan tidigare

ol
88
olemi
530iA -04
Hej
Köper man beggad importbil av en "påhörnet"-handlare så bör man vara beredd på vad som helst kan hända.
Det finns ju dussintals med inlägg här om diverse såna handlare.

Annars vore det konstigt , dom är ju oftast mycket billigare än en märkes handlare.
Här är artikeln från Vi Bilägare

Länk
Ki
20
King Kong
530da touring m-sport 2006

Z4 m-roadster 2006(såld)
Känner en kille som vet lite om detta och bilen har haft en garanti hela tiden men garantibolaget har inte godkänt ett fel på bilen.
Så detta med att det inte funnits ngn garanti är inte riktigt sant.
Vi bilägare behöver nog fundera lite innan man är gör sina reportage.
Okej, då verkar det vara som jag misstänkte. Man skall inte tro på precis allt det som står i tidningarna då.
Man ska nog heller inte tro på allt som skrivs i ett forum.
Det finns alltid nån som har en kompis, som har en kompis som hört det ena eller andra.

Jag, i min tur, har svårt att tro att en sån här artikel kommer till bara för att skoja till det lite grann.
(Ja, det står en hel del mer i själva papperstidningen än i den ledare det länkas till i inlägget ovan!)
Att sedan som Hasso gör; Såga en artikelserie om skadliga magnetfält i bilar är ju en sak, men att i samma andetag skriva att
CITAT: de hade ingen aning om vad de skrev om, utan gick på en forskare som enbart ville ha mera forskningspengar, vilket förekommit i samma syfte i flertalet mediesammanhang" SLUT CITAT känns en smula flummigt för att komma från just honom.

Ja, jag vet att Hasso är en guru, faktiskt när det gäller det mesta och även jag respekterar hans kunskap och erfarenhet, men här tvivlar jag lite...

Jag håller även med J.L om att ViB:s inställning till importbilar är en smula förlegad, inget snack om den saken!

Mailade för övrigt ViB och bad dem kommentera inlägget här inne på forumet; Detta har de tyvärr avböjt med hänvisning till sin policy vad gäller debatter på allmänna sajter.

Hadegott igelkott

/Magnus
Bostongurkan: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
e30cabbe: Flummigt ? rent fakta från min sida som jobbat i magnetfältsmiljöer där man kan hänga 50 cm långa skiftnycklar på väggarna och verktygsfickorna står rakt ut pga att det finns verktyg i dom. Dessutom gjord seriösa mätningar upp till 40.000 microtesla och i vår vardagliga miljöer som i min 528 som har samma typ av batterianslutning som i en S60 tex , i hemmet ,på tåget och stationer.
Det jag ville påvisa med detta var att Vi bilägare hade noll koll på vad dom skrev om. Därför sågar jag det mesta som dom skriver som halva sanningar nu mera. Det är inga bilexperter som är journalister på den tidningen. För övrigt har div forskare skrikit sig hesa pga lokförare som fått cancer av magnetfält i hytten, finns inga belägg för detta utan enbart för att få mera forskningspengar anser jag.
Jag trätte en hel del med Marianne Sterner på vi bilägare och förslog att hon skulle rycka säkringen till värmestolarna om hon var rädd om sin sambos juveler då mätvärdet där var betydligt högre än vad som påvisats i Volvon.
Nu visade det sig att hennes fd sambo är elkraftförsäljare och dyker upp hos oss 5-6 ggr per år. (vilket jag inte visste då) Jag frågade honom om säkringen tagits bort för ca 2 månader sedan men icke.
Det finns så många dagliga miljöer där gränsvärdet överskrids så vi skulle inte kunna röra oss ur sängen i princip, bara de trafon som sitter under mitt skrivbord till datautrustningen är långt över dessa värden.
Men om de hade jämnfört på ett vettigt sätt mot vad du har i dina miljöer runt om dig istället för att skrämma livet ur hypokondriska S60 ägare, råkade ha en arbetskollega som var både och, och var tvungen att påvisa med fakta hur korkad även en mycket kunnig lokingenjör kan vara. Men ändå skulla han jordkabeln omdragen i sin S60 :) fast då av principskäl.

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det finns knappt några forskare som hävdar att magnetfälten är farliga. Men de få som gör det brukar vara de som media skriver om ...
Hasso!

Jag kanske uttryckte mig fel, och ber om ursäkt i för det, inte alls min mening att ha en blodtryckshöjande inverkan på någon.

Även jag har jobbat (och jobbar till viss del fortfarande!) i de miljöer du beskriver och tro mig, jag har heller ännu inte drabbats av cancer.

Nu handlar ju inte tråden om microtesla, utan om utifall JM Bil i Örebro var att lita på.
Tyckte det var lite "kul" att frågeställningen dök upp samtidigt som ViB:s artikel om nyss nämnda företag.
Att Vi Bilägare hade noll koll vid skriverierna om magnetfält kan jag väl gå med på, då;-)

Detta får ändå inte mig att tro att allt de skriver är "halvsanningar", sorry!

Bli inte arg - du blir bara förbannad :-)

/Magnus
Bostongurkan: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.