AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.060

m5 e39 toppfart erfarenheter ?

visst springer e39 530 msport upp till 200 knyck ganska snabbt och det kan faktiskt
komma upp i 250 också även om det går lite trögt på slutet. Men man undrar ju
hur m5a känns och även hur 300km/t känns. Så jag undrar hur många av er har egentligen toppat m5an efter att spärret åkt ut och var? Är det verkligen möjligt att tangera 300 knyck eller går det supertrögt efter typ 280 ? Itsfun hemsida säger att chippat så går m5an e39 i 300km/t ...
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Jag har kört upp till ca 265 kmh mätarfart, sen stryper den. Antar att det är ca 250 kmh på riktigt då.
Det tar inte speciellt lång tid, 0-200 tar drygt 17 sekunder :P
Visa användare
128
putte,m
m5 e39 99
jag har varit uppe i 295 och då önskade jag mig bättre stötdämpare då originalen ej är gjorda för dom farterna .
270 sen blir det snuskigt värre.
det går väldigt lätt till 270 sen blir det lite segare till 290.
dom flesta bilar jag tävlat mot får stor stryk efter 200 då är m5 som värst inte många bilar som går så bra i höga farter
Buspelle
Hade spärren kvar på min och då tog det stopp vid strax under 270 på mätaren, vilket väl troligen är kring 250 (vissa påstår 255) verklig fart. Men dit går det relativt lätt. Accelerationen i höga farter är enastående. För min del har de riktiga högfartsstunderna ägt rum i Tyskland. Det är ju det enda stället man kan köra rktigt fort under längre stunder.
hej min gick lätt upp till 285 sen var det som förgående skribent skrev, då ville man ha andra stötdämpare/fjädrar. ps detta var den första bilen som jag aldrig körde så fort det gick med.

MOA-power
ok, det var som jag misstänkte då. Men ni som hade spärren bortplockad, ni hade era bilar chippade också gissar jag ?

visste inte att skillnaden på mätaren mot riktiga var så stor, trodde det var typ 5km/t i skillnad ungefär.

Var i tyskland körde ni då, det tar emot att behöva köra jätte långt bara för att kunna toppa bilen, men det kanske man få ta.
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Men alltså, de är ju det som ä grejen med en M5. Det behövs inte 5 km raka för att få fartspärren att slå till.

Min är inte chippad och har spärren kvar, slår ifrån vid 265 (på mätaren).

Mvh Mathias
Standard M5 (ej chip) utan toppfartsspärr:

Den andra spärren (varvstoppet på sexan) går i vid 6500 rpm som är 292 enl. GPS.

Med spärren är det 260 km/h enl. GPS:

hmm, undrar om m5a som går 292 är chippad också, kanske inte.
kilroy
Gustavs noteringar stämmer bra. Mellan 290 och 295 verklig fart bör en frisk M5 utan toppfartspärr klara. Det är tveksamt om en chippad M5 går fortare än så.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Självklart går den lite fortare om varvstoppet flyttas med chip.

Vid 292kmh var varvstoppet vid 6500rpm i 6:ans vxl den "andra" spärren.
Jo
316
Jonas 320
Audi r8 4.2 R-tronic -09
Porsche GT3RS CS vit -10
Ferrari F430 Scuderia -10
Corvette c5
m3 cab 2004
m3 cab 2000 E36

min har jag som högst kört i 140km nu eftersom ar fått lite varningar från länsstyrelsen.. Men en M5: 02 som jag körde för ca: ett år sen och då enligt gps la jag på 302km/h på E6 på mot göteborg. Kanske lite nedförsbacke också
Visa användare
128
putte,m
m5 e39 99
min tidigare m5 var jag och maxade till 290 och sen stod det stilla så var den lite äldre den hadde passerat 15000mil och drack 1 liter olja varje 200-300 mil .
den jag har nu är bra mycket fräshare i motorn och den fick jag till 295 på gps dvs riktig fart utan några större väntetider knappt skillnad på drag efter 270 och den dricker knappt olja alls kört 500mil snart och inga tecken på olje minskning på stick-an och den är inte tillverkad efter månad 3 heller så skicket gör så klart en lite del i hur den går ..
tror inte chipp heller gör märkbar skillnad i dom farterna men byter man avgasrör hela vägen och trixar lite med annat smått och gått så kan man få den till 305 .
ska skälv byta bakaxelutväxling så den går lite vassare i lägre farter .
man ska köpa en m5 för att köra i farter över 270 det är roligare att köra fram till 270 det går på halvminuten och få bilar har någon att säga till om kul när man drar i från nyare sportbilar som kostar runt miljonen .

behrozosogh
vadå dricker M motorer olja?

Catch me if you can..

De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn
Hmm, tycker det är konstigt att så många som tycker att "chippande" inte
påverkar toppfarten. Det är ju välkänd att det förbättrar prestandakurvor med några få procent och även höjer toppvarvtal lite gran. Och högre max varvtal automatiskt ger mer fart. Men visst spelar det stor roll hurpass fräch motorn är.
MVH
Alex
Jo
316
Jonas 320
Audi r8 4.2 R-tronic -09
Porsche GT3RS CS vit -10
Ferrari F430 Scuderia -10
Corvette c5
m3 cab 2004
m3 cab 2000 E36

Har aldrig hört att en m-motor drar olja.. Putte.m : kolla upp så de inte satt en audi motor i din gamla m5:a
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Ca 265 på mätaren på väg till job kl 0800 en söndag morgon, helt själv på E6:an söderut. Upplevde inga problem alls att nå den hastigheten och bilen känns sjukt nekväm att köra riktigt fort med. Farligt värre :-)

Dan Helsingborg
Kör BMW M5 och Audi A4
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det är ganska vanligt att M5:orna (e39) drar lite olja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.