AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.293

Varför inget oljetryck vid kallstart -E39 ?

jo
4
joppeB
525i Touring 01
I dag när jag skulle start min 525 så slocknade inte oljetryckslampan på en gång så jag stängde direkt av bilen. För eran vetskap var det ca -6 ute och bilen hade ingen motorvärmare.
Jag kollade oljenivån den var mellan strecken men jag fyllde på ca 4dl. Jag startade bilen igen oljelampan slocknade men tändes efter ca 1min var på jag slog av bilen och kollade oljenivån.

Oj vad jag blev överraskad ingen olja ??? Väntade ca 10 min kollade oljan --ingen olja.
Så jag styrde in bilen i garaget och lät den stå där i 5timmar (var på middag). När jag kom hem kollade jag oljan allt var ok, startade bilen allt var som det skulle oljelampan slocknade på en gång.

Vad kan vara felet ?? Varför rann inte oljan tillbaka till tråget ?? Bilen var inne på service för ca 1,5 månad sedan(oljebyte filter tändstift m.m.).

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är alltså oljetryckslampan och inte oljenivålampan som spökar ?? Oljetryck röd oljenivå gul.

///MVH Hasso
Länk
jo
4
joppeB
525i Touring 01
Ja den lyser rött inte gult

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan vara givarfel iom att det försvann av sig själv när bilen fick garagetemp.
ev frusen vevhusventilation som inte är direkt ovanligt, vet inte om det indirekt kan påverka oljetrycket på en E39 men en del andra bilmärken vet jag påverkas av detta.
Om oljenivån är låg så kan det ju vara så att kall oljan inte hinner runt riktigt , men då skulle det nog i första hand varna för låg oljenivå och inte lågt oljetryck tycker jag men det kan ju vara en viss fördröjning på den indikeringen.
Enda chansen att veta exact är ju att kolla givaren med mätinstrument om det råkar hände flera ggr. Händer ju ofta att dom ger sig vid motortvätt tex.
Eller koppla på en oljetrycksmätare.

///MVH Hasso
Länk
jo
4
joppeB
525i Touring 01
Tack hasso för ditt tips !

Men är det vanligt att vevhusventilationen fryser vid -6 ?.Om det skulle vara vevhusventilationen som frusit vad gör jag då åt det så att det inte händer igen?
Jah har viss gegga runt oljepåfyllnings-locket så det finns tydligen kondensvatten i systemet, på stickan har jag inga tendenser till vatten. Kan det ha hänt något vid förra servicen som "råkar" inträffa just nu (skit i systemet m.m.) som täpper till en oljekanal ?.

Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Det kan den tydligen göra, på min 528 frös den i förgår och tryckte in olja i via insuget i cylindrarna så att motorn inte orkade gå runt på startmotorn.
jo
4
joppeB
525i Touring 01
Men ska man vara rädd för att starta bilen om man glömt motorvärmaren det verkar ju helt sjukt. Jag har startat bilar när det är -35 utan problem, visst dom låter ju som en mindre slagverksorkester och oljan är som betong men dom har ivf
inte klagat på oljetrycket.

Om man nu har kondens/vatten som fryser. Hur blir man av med den ? oljebyte?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är bilen svensksåld har vevhusventilationen "cold climate version" vilket kan saknas på en importbil. Man kan ju tycka att bilens olika system skall kunna arbeta i alla tänkbara temperaturer, men..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.