AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.963

Behöver tips: få bort avdragen pinnbult i grenröret

Hej alla!

Jag har dragit av två pinnultar i grenröret på min 328 E36 (de som sitter mellan grenrör + avgaset) då jag var tvungen att montera ner avgaset för att komma åt kardan etc.

Är det någon som gjort denna tråkiga sak tidigare, som kan tala om för mig hur jag bäst får ut de avdragna bultarna? Det sticker ut ca 1.5 cm fortfarande, men vet någon hur de sitter i grenröret? Är de genomgående så att man kan slå ut dem med våld, eller är de gängade så att kapning + borr som gäller som lösning?

Tacksam för svar från någon som vet, efterom jag ska göra klart detta under morgondagen är det tänkt.

tack på förhand!

Jeppe
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Värmning med gassvets till vackert orange färg och sedan skruva ur dom med en rörtång eller stor polygrip. Ev svetsa på en mutter eller bultskalle och dra med hylsa. Annars kan det ibland gå att borra ur flänsen helt och sätta genomgående bult, men det beror på hur det ser ut. Hursomhelst, värme löser problemet.
Hej!

Tack så mycket för tipsen.

Jo, värme kommer absolut att användas som ett försök att slippa borra, men frågan är ju om det går? Jag är inte säker på om pinnbulten verkligen sitter gängad i röret (dvs jag vet egentligen inte om det är en pinnbult i ordets rätta bemärkelse),eller om det är någon genomgående konisk historia som går att slå ut baklänges. Någon som vet detta?

mvh
Jesper
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du har rätt. Det är bultar islagna bakifrån och har slät skalle. Länk.
Fråga på BMW vad de kostar. Enl. realoem är de dyra..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Värm upp flänsen innan du knackar ur bultarna så slipper du sprucket grenrör.
Ahh, men varför tänkte jag inte på att titta realoem? Tack!
Jag har ju tittat där hur kardan osv är uppbyggt inför demonteringen, snacka om hjärnsläpp att inte tänka så långt.

Där framgår det ju tydligt som du säger att det sitter genomgående bult, och de var inte gratis precis....Känns som att det skulle kunna bli en "snålvariant" här faktiskt, men vi får se :).

Här ska värmas grenrör!

Tusen tack igen för svaret.

/Jesper
Uppar tråden ett rejält snäpp då jag sitter i precis samma sits. Drog av två bultar när jag tog loss avgasröret från grenröret. Har också viss tidspress och tänkte kolla här efter tips.

Så hur blev det i slutändan? Är det att slå ut dom som gäller? Hur gör jag som inte har tillgång till gassvets?

Tacksam för hjälp!
Nu är mina två borta. Den ena hoppade loss efter 5 slag och lite värme runtomkring.
Men den andra hann bli mellan en halv till en centimeter kortare innan jag hade bankat nog för att få ut den. Då hade jag arbetat på den i ett dygn med wd-40 och rödglödgat grenröret vid olika tillfällen och hamrat som en tok innan den tillslut släppte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.