AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.576

Bultfråga...10.9 kontra 8.8?

Håller på att byta skivor/belägg/lager/bromsköld/absgivare bak på "surfbilen". Givetvis satt 2 bultar så förbenat hårt att de gick av utan att jag ens tog i (använde ett fälgkors med 1/2" anslutning o tog i betydligt mindre än när jag lossar fälgbultarna, skulle gissa på runt 70Nm). Det är 2 av totalt sex bultar som gått av, dessa bultar håller höger bakhjuls axeltapp, bultarna är av 10.9 kvalitet, dimension M10*40. Min fråga är hur mycket svagare är M10 8.8? Håller för tillfället på att borra ut dessa 2 bultar, kommer sätta genomgående bult med mutter istället, får bli 8.8 tills jag hunnit införskaffa 10.9...En annan fråga är var man kan köpa M10 10.9 bultar/muttrar?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lägg på två nollor på första siffran och du har brottspänningen. Ex. 8.8 har brottgräns på 800 N/mm² och 10.9 har 1000 N/mm²
Multiplicera första och andra siffran och släng på en nolla och du har sträckgränsen, d.v.s den spänning materialet plasticerar och inte återgår till sin ursprungliga form.
8.8 ger 640 N/mm² och 10.9 ger 900 N/mm².
Mer bråttom än att man behöver nergradera hållfastheten på hjulupphängningen tycker jag inte man skall ha. Stress är skadligt för hälsan också ;)
En välsorterad järnhandlare har 10.9 kvalité. Om inte, gå på 12.9 och uppgradera istället. 12.9 brukar vanligen vara av insextyp MC6S. 12.9 är aldrig blankförzinkade då förzinkning ger vätesprödhet vid dessa härdnivåer. Därför rostar de istället, men det är ju en bättre tillfällig lösning än 8.8.
Ser att du bor i Stockholm, sifvert skruv har allt i skruv-väg :)

Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Fast Sifvert är hutlöst dyra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.