|
|
|
|---|---|
|
Någon som har gjort detta och vet den rätta proceduren? Har bytt kylvätska och ska återfylla med ny med uppenbarligen är kylsystemet inte självluftande. Mektipset i gds är inte för min modell och funkar således inte | |
|
1. öppna expansionslocket 2. sätt på tändningen och ställ in värmen på max temperatur, ställ in fläkten på lågsta inställning. Detta gör att värmeventilerna öppnar och startar "auxiliary water pump" 3. fyll på kylarvätska upp till 5mm ovanför Max Cold nivån. 4. sätt på expansions kärls locket 5. Varmkör motorn. 6. kolla nivån Låt kylvätskan svalna till under 30 grader innan nivån kontrolleras efteråt. |
|
| Ok ska testa dett ai eftermiddag. Det som jag prova var att ha maxvärme o fläkten på läge tre som det stog i ett gds mektips. | |
| Ovan är en utdrag av BMW's egen reparations manual så det borde stämma får man hoppas ;) | |
|
Det funka faktiskt inte!! Efter att jag ställt in värmen på max o ska minska till min på fläkten då slocknar hela klimatanläggningen och det blir helt tyst inga magnetventiler eller pump startar. Kan jag missupfattat hur du mena? |
|
|
Dom menar nog lägsta fläkt inställningen utan at stänga av den helt. Så här står det i original texten ifall jag missförstått något: 2. Turn on ignition and set heater to max. temperature. Set blower to low setting. This opens the heating valves and sets the auxiliary water pump in operation. |
|
|
Det funka ivartfall inte att göra så heller med en stapel tänd på fläktdisplayen. Hur har ni andra gjort som har bytt kylvatten? Hur gör dom på BMW? |
|
|
Tack tozzy för tipset även om det inte funkaför mig. Jag får komma på nå annat sätt o lufta den på istället. Blir nog o lossa slangarna eller om jag hittar nån manuell luftnippel gömd nånstans när jag börjar o gräva i kylsystemet. |
|
|
ja brukar ..skruva upp luft skruven fyll glykol kör bilen i en backe eller palla upp den...stäng exkärlet låt luftskruven vara öppen...vrid värmen på max å fläckten på hälften...starta å låt bilen gå varm helst över halvatempen..sen stänger jag av fyller på de som sjunkit undan låter fortfarande luftskruven va öppen..far ut å kör sen nr du fått värme i systemet (kan ta tid) är de klart kläm lite på slangar å så...brukar va ganska knepit ibland...tog en halv dag att lufta min förra m5 konverterade 535 e34..... mvh pezen Länk |
|
|
Man kan med fördel köra restvärmen (om du har sådan) med avstängd men varm motor och efter ca 10 min släppa ut luften genom luftskruven vid kylaren.. Svekke |
|
|
Problemet löst! Vet nu även varför det inte funka i första försöket. När jag testa så hade jag batteriladdaren på samtidigt, detta gjorde tydligen att cirkulationspumpen gick i intevaller o inte, just när jag skulle lyssna så gick den ju inte. Utan batteriladdare så funka det enligt beskrivningen. Kan vara bra o veta för nån annan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.