|
|
|
|---|---|
| Satt och fundera lite på startspärren på e39orna... Är det rfid även på dom eller är det någon annan sorts teknologi? Som jag har uppfattat det av tidigare trådar så kodar man på nått sätt bilen till nycklarna istället för nycklarna till bilen? Nu kanske jag har fattat det här helt galet men frågar man inte så får man aldrig veta :) | |
|
Lite förenklat: Nyckeln har en transponder inbyggd som läses av när nyckeln sätts i tändningslåset. Avläsningen sker induktivt av en ringformad antenn i tändningslåset, samma utrustning används för att överföra lite energi till nyckeln för att ladda batteriet i denna. Varje nyckel har en egen ID som förutom funktion för startspärr även används för att göra vissa inställningar i bilen, speglar, ratt, stolsinställning osv om man har denna option. FP |
|
| Folke när kom denna option ,vad heter denna option,kom den redan 1996. | |
|
Sök på Car/Key memory. Man bytte nyckel nångång runt -98/-99 till modellen med laddbart batteri osv. Vet inte om option med minne för olika inställningar mha nyckeln fanns tidigare. FP |
|
| Tack för det folke! Men med andra ord då... Då bygger det inte på rfid då alltså som det gör på många andra bilar? | |
|
Det är en definitionsfråga. Det bygger inte på RFID i så motto att det följer den "standard" som dessa följer med överföring på frekvenser runt 13MHz osv, och oftast med chipset från Dallas Semi/Maxim osv. Men det är ju en trådlös överföring ändå, fast vid lägre frekvenser, och jag tror andra bilar har sina egna lösningar också, fast man väljer att använda termen RFID. FP |
|
| Okej... Tackar för det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.