|
|
|
|---|---|
|
undrar om nån vet vad som kan vara det mest troliga felet m värdena co värdet på 0,9gränsvärdet på 0,5 hc 210 gräns100 co2...0,5(0,3) lambdan på 0,99 lambdan ligger innom gränsvärdet men inte dom andra va ska man börja ?? med lmm....lambda sonden....läcka...tändning...väldigt tacksam för svar | |
|
Troligast: Om bilen är servad och går som den ska; Katalysatorn är sönder. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
den luktar surt av bensin när den står på tomgången det räcker bara med en kort stund och när man sen åker så luktar det bensin......katalysatorn..hmm...ja....vilka symptomer ger den om den e trasig... |
|
|
Jag hade precis dessa värden, vi bytta tempgivaren och alla värden vart bra. Men då pendlade lamdavärden, visade sig ha en felkod på lamdarelä förvärmning men det upptäckte vi efter vi bytte lamda då vi körde diagnos. men prova att byta tempgivaren till motorstyrningen, om den är paj så tror databoxen att motorn är kall. Hade precis som du det luktade mycket oförbränd bensin även vid varm motor när den stod åp tomgång. Tempgivaren kostar runt 300 kr |
|
|
Börja med att göra en diagnos på bilen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej Erik,det låter som att din Lamdasond har jett upp sa inte dom det på Bilprovningen eller? den kostar väl ca 700Hundraspänn ungefär den byter du lätt själv kolla hur många trådar det är på den innan du åker o handlar finns på Biltema men jag rekomendera att du köper på ngn annan Biltillbehörsfirma åk till en bilprovning ta med dej fikabröd och fråga lite snällt om dom kan mäta den dom brukar ha en mätannordning utomhus så du behöver inte åka in i hallen men åk INTE dit om det regnar då går dom inte ut så kan dom säkert tala om vad det är för fel på den Lamdan är ju Kanonviktig den känner av hur mycket syre det är i avgaserna så är den felaktig så blir ju allt fel, men men det kan ju vara ngt annan givare som visar fel men jag sätter 1Kr på att det är Lambdan,Ha det Perra perrab |
|
|
Trasig lambda brukar inte göra att lambdavärdet hamnar på 0.99. Intressant läsning: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag måste säga emot, byt inte lamda innan diagnos gjorts på bilen. Vi bytte lambda innan och det var ingen lek, den var praktiskt taget gjuten i goset. Jag hade chansat på tempgivaren först, åtminstone gjort en diagnos på bilen innan. |
|
|
jag tackar allra ödmjukast för alla svar jag fått :) och ska kolla givaren och lambda och katten......tack :) jag åter kommer med lösningen när jag funnit den.....om det finns mer lösningar så är dom forfarande lika välkomna som vanligt |
|
|
Kolla den stora luftbälgen vid lmm en stor rund gummislang med räfflor på, vid minsta spricka byt. Den brukar bli dålig av ålder. |
|
| Hur har det gått med bilen vad var fel? | |
|
bytt luftbälgen och tempgivaren till motor styrningen men ej fått kolla värdena än....ligger borta på jobb så det tar sin tid och få saker och ting fixade...har dock en liten soppa lukt kvar men vet som sagt inte om sakerna har ordnat sej ännu....återkommer med svar på vad som var fel senare mvh göran....tackar än en gång för alla svar jag fått :) |
|
|
Glömde en grej eftersom du bytt tempgivaren, ta bort polen från batteriet, för att nolla datorn, låt motorn gå på tomgång till den blir varm, En annan här på forumet bytte tempgivaren och bilen pendlade tills han nollat datorn. |
|
|
:) ok ska jag vänta en stund med att sätta dit polen igen lr räcker det med att bara lyfta av och på den ?? mvh göran |
|
| 30 min, räcker. | |
| Hur har det gått för dig? | |
| hej har bytt givaren och bälgen även stiften byttes tog en chansning och drog in på bilprovningen men det är samma värden soppa lukten kom från en dålig soppaslang syntes knappt att det läckte så den byttes omgående och då försvann allafall lukten av bensin men vad som e fel med värdena det vet jag inte börjar lura på om det är kattarna ändå som spökar för mej ska ta en diagnos nästa gång jag är i sverige och försöka få ordning på bilen | |
|
problemen lösta......men hur!!!! lät bilen stå på tomgång säkert 25-30min innan bes åkte in och den gick rätt igenom.....ibland funderar man om det är nån som bara vill jävlas lite med en...(S) men nu kör jag utan problem med den |
|
| Tyvärr är det ju så att inget fel lagar sig självt. Du Kanske hade tur nu när du besiktade, felet är kanske sporadiskt. Jag kan inte rekommendera dig att du kör med bilen till nästa besiktning för att den gick igenom. Kollar man på dina "första" avgasvärden så tyder dom på att bilen går fett (högt HC och låg lambda) detta innebär att bilen kommer dra mycket mer bensin om felet uppenbarar sig igen, och med över 13kr/L är det värt att fixa det.. | |
|
Håller med föregående talare, kör inte för mycket med bilen, det kan vara så att dian kattar är hela. Vilket jag också skulle gissa då ditt hc öär högt och inte co. om oförbränd bensin åker ut i katten och brinner upp där och du kommer att förstöra din katalysator, kolla läckage avgassystem och lambda, kolla felkoder är bra med dom värden borde diagnos kunna spotta t något. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.