AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.187

525iX - 93 med servooljeläckage samt rycker o "låser" hjulen vid motorbroms

ck
65
cky
525iX Touring -93 på pallbockar.
530i Touring -93 Körbar
jaha, efter en renovering av topp och sidosaker så går bilen.. men rätt dåligt måste jag säga...
Läker servo olja som ett soll... vart är vanligast stället att dom läker servoolja på??
sen att den rycker o "låser" hjulen då jag låtern den motorbromsa.. vad kan detta bero på??
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Om den läcker så mycket så borde det synas på marken.
Hade en -93 Touring tidigare och den läckte i reglerventilen till nivåregleringen. Att bakdämparna läcker är också vanligt.
Ganska besvärligt att byta reglerventilen tyckte jag, sitter trångt ovanför diffklumpen och rören är ofta fastrostade. Jag fick byta ett långt rör framifrån. Många väljer att plocka bort nivåregleringen men jag tyckte den fungerade bra så därför reparerade jag den på min bil.
ck
65
cky
530i Touring -93 Körbar
uhm.. bara servon som är drabbad... inte nivåregleringen.. den funkar fint...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Servo och nivåreglering är ihopbyggda om nivåreglering finns.

Hur yttrar sig ryckandet vid motorbroms, beskriv gärna riktigt utförligt.

Mvh
ck
65
cky
530i Touring -93 Körbar
kör jag sakta och släpper både broms o gas så börjar det vibrera ett tag sen låser den antinen hjulen eller vxln... ibland funkar det att bara köra vidare.. men oftast får jag lägga i backen för att sedan kunna komma vidare...

var det bra beskrivet ?
ck
65
cky
530i Touring -93 Körbar
den kan iofs börja vibrera o hacka då jag släpper gasen då man ligger i ca 70-100 oxå... men har aldrig märkt att den hugger tag i hjulen vid den hastigheten....
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det låter som ett problem med fyrhjulsdriften?

Hämtat från: Länk

"För att kolla en fördelningslåda på enklaste sätt, gör följande; På lös låda.
Sätt i främre mellanaxeln, håll fast den med en kraftig rörtång, ca 40 cm lång. Tag sedan en likadan rörtång och greppa utgående axel i bakkant på lådan. Det skall gå att vrida runt men det skall gå rejält tungt. Kan du hålla fast främre axeln och smtidigt vrida utgående axel i bakkant för hand, då har du en havererad viscokoppling.
Kom ihåg att det skall gå tungt och "segt". En fräsch viscokoppling tar upp en sammanlgd bromskraft om ca 1000 N. Kan du komma åt en låda på skroten, så kolla på detta sätt."

"Jag har två 325ix, bägge hade havererad visco. På den ena var bägge kopplingarna trasiga. Den bakre är lite enklare att kolla. Lägg i ettans växel, lyft bakändan, snurra på ena hjulet, hårt och ryckigt. Det andra skall snurra åt samma håll. Snurrar det åt andra hållet är även den viscon trasig. På din beskrivning låter det som om båda är trasiga. Man kommer iväg rätt bra med en diffspärr på bakvagnen.
Jag är rätt övertygad om att det går en väldig massa ix:er med trasig visco, det kan vara lite lurigt att upptäcka.
Jag lovar dig, med en fungerande visco är ix:en grym på att ta sig fram på halka."

"Tll alla ni som åker ix:
det finns ingen mekanisk förbindelse mellan fram och bakaxel. Drivningen går endast över viscon. Schematiskt så blir det så att motor/vxllåda driver bakaxel som i sin tur driver framaxeln via viscon i fördelningslådan. Man kan inte byta oljan i den. Oljan kan inte bli för tunn när den blir varm, den blir bara tjockare, det är det som gör att den driver. är den för tunn så har den blivit bränd någon gång. Då förlorar den sin viscositet helt och drivningen fram lägger av. jag har erfarit att man kan få framhjulen att spinna på grusväg med en trasig /dålig visco koppling. Dess funktion är att ta upp varvtalsskillnader mellan fram och bakhjul. bakhjulen ska släppa först ( 63%) och sedan skall dom "tvinga" med framhjulen när viscon greppar, därav spinner även framändan och bilen uppträder "framhjulsdrivet". Tills den får grepp igen. Då gäller det att ha ratten åt rätt håll, annars blir det diket. Gissa hur jag vet...."

"Sorry boys, om framhjulen står still när bakhjulen spinner är viscon, om inte trasig, så åtminstone väldigt dålig. Går det inte att åka med "normalt" bredställ så är det förmodligen OK."

Lite grann om EH-diffen bak, blinkar din ASC-lampa?: Länk Länk Länk

Lite annat om iX: Länk Länk Länk

Mvh
ck
65
cky
530i Touring -93 Körbar
okej nu har nånting hänt med min drivning iaf... rasslar som satan då jag lägger i växel.... o de låter inte som att det är lådan erller något sådant.. utan mer som att antingen drivaxlarna eller drivknutarna har brakat på den...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det borde? vara främre kardanens splines:

Länk

"Det troligaste/vanligaste är att splinsen på främre kardan har gett sig. Hur ofta har du fettat in dom? Har du tur räcker det att byta främre kardan. Om fördelningslådans splines eller något annat inuti lådan är slut är problemet större....
Det brukar finnas "friska" splines längre in i lådan så med en förlängd axel så går det ofta att slippa byta fördelningslåda, kräver dock lite "handpåläggning""

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Även EH-diffen är ihopbyggd (delar samma vätska) med servot + nivåregleringen förresten, det glömde jag säga...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.