AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.254

Hemma-gjord AUX-in X3: men funkar ej...

di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Hej,

Tankte jag skulle gora en hemma-gjord AUX in kabel till min X3 CD radio.

Kopplade in 3 kablar i positionerna (pinnar): 3 (=left), 4 (=right) och 10 (=ground) dar den roda pilen pekar enl. bilden: Länk

Lanade bilden fran ett montage med BMW orginal kabel.

Min bil har varken den vita eller svarta nedre kontakterna.

Tyvarr sa har jag ej fatt det hela att funka. Kablara ar OK, mp3 spelaren pa hogsta volym, men CDen visar ej “AUX” nar jag trycker pa mode-knappen.

Nagon som vet varfor den ej “kanner av” min mp3 spelare?
di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Tror att jag hittat svar till min egen fraga: Länk

Skall testa med dessa komponenter kopplade enl. ovan.

Kapacitanserna skall tydligen vara 0,22microFarad.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Helt rätt, utan dessa komponenter fungerar inte någon av de extra ljudingångarna på de nyare Flatstifts / NG radioapparaterna. Man kan dock fimpa kasettbandspelaringången och koppla på mp3spelaren där (med aningen lägre ljudvolym) även på de äldre radioapparaterna.

/Andy
di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Letade efter dessa komponenter bland ett antal skrotade video- o radio-apparater som lag och samla damm i garaget.

Efter en halvtimmes sokande, hittade jag 2 kondingar pa 0,22uF (kod = 224) och ett 300Kohm motstand (kod = orange svart gul).

Lodde till det hela enl. schemat i lanken ovan. Som kontaktdon fixade jag till en gammal PC ide-bus kontakt som jag sagade till lamplig storlek. Sladden till mp3 spelaren tradde jag genom askkoppen.

Ljudet later faktiskt ganska bra!

Det hela tog nagra timmars "gor-det-sjalv skoj".
Och 700 spann har man ju sparat ocksa (det BMW tar for sladden) som man nu kan spendera pa annat kul.....
300KOhm är ett ganska ovanligt värde, det funkar säkert lika bra med de mera vanliga standardvärdena 270KOm eller 330KOhm. Kondensatorvärdena är inte heller jättekritiska, allt mellan 0,22 upp till 1 uF är OK, hellre lite högre värde så rullar inte frekvensgången av neråt. Anledningen till komponenterna är att stereon lägger ut en liten likspänning som känner av motståndet och aktiverar AUX-funktionen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.