|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem med min bil. Generatorn på bilen är i princip ny. Dock är laddlampan trasig, därför sa förra ägaren att han drog en kabel direkt från batteriet till styrströmen på generatorn. Dock lyfta han av batteripolen varje gång han stängde av bilen. Han påstod att generatorn inte laddade om man inte gjorde på det här viset. Men jag tröttnade ganska snabbt på att lyfta polen varje gång. Därför skarvade jag halvljusplusen till generatorn för att det skulle få ström. Vilket fungerade utmärkt tills dom på besiktningen var och rotade vid halvljuset = att det blev dålig kontakt. Jag kom ungefär 2 mil innan batteriet var tvärtomt och bilen stannar mitt på motorvägen. På jobbet tar jag fram multimetern för att kolla om det finns någon signalström till orginalsladden som ska sitta på generatorn. Och mycket riktigt finns det sådan. Därför kopplar jag in allt som det såg ut orginal. Bilen laddar jätte bra. Men igår tror jag att det slutade ladda. för efter jag hade tankat hade jag 10,77 volt i batteriet. Jag var igång dragen av en kompis, därefter laddar generatorn halvskapligt när bilen står på tomgång, men inte när man varvar, du sjunker volten. Men idag när jag startar bilen fungerar allt som vanligt igen.. 14,25 Volt mäter batteriet med motorn igång, både på tomgång och när man varvar upp den. Vad kan det vara för fel? Känns väldigt jobbigt att behöva mäta på batteriet hela tiden. Är det jobbigt att byta laddlampan i panelen? hur kopplar man in en egen laddlampa annars? Är batteriet förmodligen kass eftersom jag dragit ur det helt en gång? Tack på förhand Emil Löfkvist | |
|
Är det bara glödlampan som är sönder så är det ganska lätt gjort. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Laddregulatorn inne i generatorn är elektronisk. Att koppla direkt plus in i generatorn istf via laddningslampan är nog ingen lämplig lösning, frågan är vad detta orsakat och om det inte är därför den nu laddar lite som den vill? Jag tror du bör kolla generatorn igen, även om den är ny, eventuelt byta ut laddregulatorn och fixa lampan så löser det sig säkert. FP |
|
|
Hej! Mät med motorn igång, B+ (den stora röda) och D+ Den lilla signalsladden till lampan. Lampan måste lysa för att generatorn ska få förmagnetisering (alt lägg på spänning på D+ så startar generatorn) När du mäter D+ och B+ skall de ha samma spänning. Annars har du troligen något fel i generatorn. Mvh Jonas |
|
|
ok, ska prova med det, tack så länge. // Emil |
|
|
Hej Emil,åk till en Bensinmack och låna batteritestaren av dom då kan du belasta batteriet med motorn avstängd då ser du om det är kass eftersom du bara haft ca10,77 så tyder det på att en cell är död,det kan även vara Laddregulatorn som är kass Men ett tips till är att skruva bort -kabelskon på batteriet och skruva bort jorden i karossen o kålla så att det inte är ngn rost där,när du ändå är där så slipa rent o smörj in med kopparpasta o dra fast jorden igen då har elimenerat den saken i alla fall, starta bilen den ska ladda ca 14,någonting på batteripolerna om det inte är fel på regulatorn och det ska du mäta när du har halvljus + att du har fläkten på i bilen orkar den inte ladda det då är det fel på Laddregulatorn men om inte garantin gått ut så åk o byt Generator,Ha det bra Perra perrab |
|
|
När jag mäter D+ och B+ får jag samma spänning. Generator har fungerat ganska bra till för några dagar sedan. När man åker och inte varvar allt för mycket laddar den ca 12 volt. Men när man varvar blir det sämmre = att då går det åt mer ström än vad generatorn klarar av att ladda. Mäter man på batteriet när bilen står på tomgång ökar spänningen med 0.01 volt / 2 sek ungefär. Så står bilen på tomgång en stund får jag över 13 volt i batteriet. Men så fort jag gasar försvinner det massor ström. En annan sak är att generatorn ser ut att ha gått varm i bakkant, men tanke på färgen. Nån som har några tips vad man kan göra för att lösa detta otroligt irriterande problem? // Emil |
|
|
Allt tyder på generatorfel, antingen laddregulatorn eller kraftdioderna. Spelar kanske mindre roll eftersom du skrev att generatorn är ny, åk och byt där den är monterad. Laddningslampan (om den är sönder) måste du givetvis också fixa. Att generatorn laddar mindre vid högre varv är en bieffekt av felet, bilens system drar inte mera ström vid högre varvtal. Du skall ha runt 14V stadigt över batteriet när motorn är startad, även med lite belastning, lyse osv igång, allt annat är fel. Vid lite högre belastning måste dock motorn höjas lite över tomgångsvarv för att få samma laddspänning, vilket är helt normalt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.