AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.102

Prisvärda däck till 528:a?

Visa användare
223
peanutboy
530d E61
Behöver 4 nya däck till min 528iA -97:a.
Kör på original 16" och ska ha 225/55 -16 däck.

Vilka rekomenderas? Vill ha "tysta" däck? Max pris 1500:-/st.
Ska beställa på nätet tänkte jag har tillgång till däckmaskin på jobb!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skall du behålla bilen länge, lägg på några hundringar och köp Michelin Primacy. Då är det troligen sista gången du köper sommardäck till den bilen och det kommer att gå tyst ner till lågt mönsterdjup. Du slipper oroa dig för vibrationer.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En länk till en annan tråd där tysta däck till 5-serien är på tapeten:Länk
To
60
Torby
Tesla Model Y Performance-25
BMW S100R-11
Golf 1.6-08
Kan rek Vredestein ultrac har haft detta i 3 år
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Hej Jordnöten,Michelin är kanonbra men nöts ner rätt fort om man leker släng stålarna på Hanckok dom får du billigare är Michelin du klarar dej säkert under 1500hundra/st det går ju att köpa billigt på nätet men händer det ngt med däcken så blir det ju krångligare än o åka till en lokal handlare så gynna han du får låna Däckmaskinen av det är ju värt en slant för att låna Verkstaden,Ha det bra Perra

perrab
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Här ett urdrag ur årets test som Vi Bilägare gjort.

Man kan köpa en omgång nya däck för 2 500 kronor. Eller så kan man betala 4 800 kronor. Så mycket dyrare är ett kvalitetsdäck jämfört med lågpris via internet. En annan skillnad är bromsförmågan på regnvåt väg. Tolv meter. När bilen med bästa däcket stannat glider det andra förbi med 45 km/tim!

Här är länken: Länk

Själv kör jag med Goodyear Eagle NCT 5 och är mkt nöjd med både pris och komfort.

//Håkan
Att döma av biltidningarnas tester så finns det en grundregel i däckdjungeln: köp däck som är tillverkade i Europa. Om de är tillverkade i Tyskland, England, Holland eller Rumänien spelar mindre roll, bara de är tillverkade i Europa. Asiatiska däck (oavsett om vi snackar Kuhmo, Falken, Hankook eller Wanli) fixar inte våta vägbanor. Enligt biltidningarna.
Är det så enkelt? Jag hade i princip bestämt mig för fyra nya Hankook Ventus Prime K105 när jag fick kalla fötter efter att ha läst (alltför?) många däcktester.
I dag inhandlades istället fyra Dunlop SP Sport 9000 (225/55 16'') som rullat 200-300 mil för totalt 2000 kr hos en lokal däckhandlare.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Continental Premium Contact 2...ok,kanske inte platsar inom din "prisram",men inte långt därifrån heller...
Bra premiumdäck..om inte det bästa när man samlar in "totalen"!

Vattenplaning rakt fram var den inte i topp i något test jag läste nyss,men annars ett toppendäck..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.