AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.268

Fulare efter facelift?

Hade tänkt skriva ett inlägg om nya fälgar och sommardäck, om att BMW vill ha 2700 kr för ett Michelindäck som andra handlare tar 1800 för, men det får vänta. Snön har lagt sig som ett tjockt, irriterande täcke över mina planer.
I stället blir det en teori om facelift, närmare bestämt om att bilar ofta blir fulare efter facelift.
Designavdelningen har lagt sjukt mycket resurser och tid på att ta fram en bra grundform, sedan, efter ett par tre år, säger ekonomiavdelningen att modellen säljer för dåligt, den måste snitsas till. Helst med så små medel som möjligt. En team bestående av sommarvikarier får i uppdrag att modernisera grundformen, det ritar om kjolarna, trixar lite med strålkastarna och designar ett par nya uppsättningar alufälgar.
Samtidigt fixar ingenjörerna de värsta barnsjukdomarna så att marknadsförarna kan kränga x nya bilar genom att skriva att 1900 delar är utbytta i den stundande reklamkampanjen.
Det senare är naturligtvis bra, men frågan är alltså: blev bilen snyggare eller fulare?
Jag menar att det finns många exempel på misslyckade facelift: Saab 900/Saab 9-3, Saab 9-5/Saab 9-5 med glasögon, Volvo 855/Volvo V70, Peugeot 307, Citroen C5 och nu senast Ford Focus, bara för att nämna några. Håller ni med?
Positivt: Att tyska biltillverkare tycks vara mer återhållsamma när det är dags för facelift än många av deras konkurrenter. Litar de mer på grunddesignen?
Slutligen, bara för att sticka ut hakan lite: såg inte E39 råare ut pre angeleyes?

Jag kan hålla med om att alla faceliftar (heter det så?) inte är lyckade. Precis som du säger så tycker jag att t.e.x Saab 9-5 blev fulare efter densamma.

Personligen tycker jag att E39 blev mycket snyggare efter faceliften. Men det är ju som sagt min personliga mening...
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
E39:ans facelift är MKT fräshare(därav facelift) än det gamla, Aggresivare(om man gillar sånt), modernare osv..saaaabens facelift - ingen kommentar! Mina åsikter;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då jag även är Mercaägare får jag förutom den, i mitt tycke, lyckade face-liften av E39 tillägga Merca W123 anno 1983 då runda strålkastare blev rektangulära och W124 anno 1994 då den kromade utanpåliggande grillen blev integrerad i den nerdragna huven och stjärnan flyttad från grillen till huvplåten. Tyskarna gör face-lift med stil. Ett sätt att klämma ur det sista ur varje långlivad modellserie.
Jag får alltså ett visst medhåll, men inte när det gäller E39? Mycket snyggare förresten, är det verkligen så mycket som skiljer en 00:a och en 01:a åt? På utsidan och insidan alltså, inte under plåten.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är väl ytterst få faceliftar som är så diskreta som E39:ans.

En facelift som var betydligt "tyngre" och som med åren kommer att nervärderas är E30 som blev av med sina smäckra former i och med andra faceliften 1988.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
E39 och e46 är ju båda snygga faceliftar. Saab 95 ser ju ut som h-vete nu.

Mats smaken är väl som baken där:P måste nog hävda att e30n blev snyggare sedan... men men
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
När kommer ersättaren till dinosaurien Saab 9-5 egentligen? Den har väl hängt med sedan Volvo 850?

Annars så tycker jag att nya 9-3 Turbo X ser jävligt snygg!
E39:ans facelift var väldigt lyckat, dom utan ser så tråkiga ut med lyktglaset som alltid ser slitet ut.
E30:ans sista facelift gjorde bilen mycket snyggare.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag tycker rent allmänt att den ursprungliga designen på en bil är den bästa, där finns ofta en sammanhållande tanke. Faceliften brukar - men inte alltid - på ett eller annat sätt avvika från den tanken. Det blir sällan bättre. Undantagen är, som nämnts, E39 som blev betydligt snyggare efter facelift. Likaså E65, där främst fronten blev mycket aptitligare på den nya varianten.

Någon nämnde MB w123, som för övrigt är en av de snyggaste mercorna någonsin. De rektangulära strålkastarna fanns från början på 280/280E men "ärvdes" from MÅ 1982 även av de enklare versionerna.

Så till mindre lyckade facelifts:
- Bytet från Jaguar XJ serie 1 till serie 2 1973. Ska man göra om en perfekt design måste den bli sämre.

- De nya baklyktorna på BMW 02-serien, någon gång 1973(?). Från ursnygg sextiotalsdesign till fula sjuttiotalsblaffor.

- E46 facelift. Ägarna får ursäkta, men den första versionen var oerhört mycket snyggare. Själv E46-ägare var jag arg i ett halvår för att de hade förstört "min" bil. Har försonats med designen men den första är snyggare.

- Hela Saabs sjuttiotalshistoria är en enda lång rad "facelifts from hell". Där har sommarvikarierna haft fullt upp. 99:an var genial i sin första design, men fick sedan allt fulare och blaffigare stötfångare, blinkers och andra plastmojänger. 99 Turbo från 1978 är det lysande undantaget. V4:orna for om möjligt än mer illa - kolla en 96 från sista åren (78-80). Den har ju för f-n mer blinkersglas än plåtyta. Kanske en fördel m t p rostbenägenheten.

- Apropå Saab, 9-5 har redan nämnts. Hur kan någon vilja betala hundratusentals kronor för en bil som ser ut som Dame Ednas utomäktenskapliga barn?

- Volvo 164 från 1973 är den enda snygga bil som Volvo producerat. Särskilt i petroleummetallic med ljusbrunt skinn. (OK P1800 är också snygg). Året därpå upptäckte ledningen misstaget, de ansvariga fick sparken och man försåg bilen med gigantiska stötffångare som förvandlade den smäckra vardagslyxbilen till en pråm som inte ens en blind kan gilla.

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
Tror att Saab 99, en en mängd andra samtida modeller, fick sina blaffiga stötfångar på grund av en amerikansk regel som sa att alla bilar skulle fixa en krock i ett visst antal km/h (sju?) utan skador på själva karossen.
Hittade förresten en artikel om E39-faceliften i en gammal Vi Bilägare. De testar 520i sedan och konstaterar att den viktigaste förändringen finns under huven (2 l och 150 hk/190Nm har blivit 2,2 l och 170hk/210Nm).
När det gäller yttre förändringa nämns: "de ljusledande ringarna runt xenon-strålkastarna, som både förstärker designen och fungerar som parkeringsljus", blinkersljusen och dimstrålkastarna som fått ny form, bredare kromlist kring njurarna, att bakljusen numera täcks av klarglas och att karossens skyddslister lackerats i bilens färg.
Som sagt, BMW förändrar inget i onödan. Inga Dame Edna-brillor här inte.
Men faktum kvarstår: När Autopower-läsarna och Vi Bilagare är överens om att E39 blev bättre från 01 är det bara att börja leta efter beggade angeleyes. Eller börja spara till en E60 kanske...

Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Vad gäller Saab så verkar det vara samma fulla människor som ritar både grundformerna å faceliftarna då allt dom gör alltid ser ut som skit, utom 9000CD. Men man kanske inte ska förvänta sig några fantasiska saker från en tillverkare som inte ens har fattat var tändningslåset ska sitta, snacka om att sakna viktiga baskunskaper om hur man bygger en bil.

E39 tycker i alla fall jag vart något snyggare med faceliften, nu var den ju inte direkt ful innan heller. Jag anser att E39 och E38 är dom absolut snyggaste bilarna som Bmw har tillverkat.

Merca-faceliftarna, helrätt, Hund-sextifyran vart ju ful som stryk med slåss-kofångarna, C5 vart också fulare medan jag tycker S/V70 är snyggare än 850, likaså tycker jag det vart lyckat på 240 och varför inte förra generationen VW Passat, den vart ju bättre som facelift.

Sådär kan jag hålla på hur länge som helst men min poäng är att det verkar bli lite blandad kompott när det ska facliftas.
E38 före och efter facelift är ju ingen större skillnad. Räcker att byta baklysen och sätta på en kromlist så har man en facelift. Framlysena är lite annorlunda men det är iallafall inget som jag tänker på så mycket när jag ser en E38.
TreTrettie: e46 blev snyggare med faceliften... helt klart!

"Nu vill jag ha en Z4 Coupe 3.0Si"
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med flertalet här. E38, E39, E46 och E65 är alla exempel på lyckade facelift. Det trista det för med sig för t ex E39 är att vissa delar blir väldigt stöldbegärliga när ägare av pre-facelift gärna också vill uppgradera sina bilar. E46:ans facelift var bätte i det hänseendet då faceliftdelarna inte passar rakt av på de äldre vagnarna.

Tyska tillverkare har generellt varit mer lyckosamma med facelift medan SAAB och Volvo blandar friskt....

___
//Ulf
Programmer: Aha, då vet man vad som är på gång när det smyger maskerade män med kofötter längs gatorna i BMW-täta kvarter. Det är ägare till ickefaceliftade E39:or som letar efter delar att uppgradera sina bilar med :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.