AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
845

Havererad och avstannad installation av Stereo!

go
212
goldman
535ia-97
Hejsan "Experter"!
Jag har "fastnat" i installationen gällande stereon och behöver råd!

Har en Bmw 523i E39 1997,har endast vanlig framdragning (från fabrik) av kablar till Stereon,ingen annan,eftersom bilen endast har haft en stereo,den klassiska Buisness stereon med kassett-radio med den långa displayen(vet INTE om det finns andra storlekar).

Som anslutning är det en fyrkantig kontakt där stiften är runda,det är 15 kablar som löper till kontakten varav det är 8 st som är tvinnade 2 och 2(till högtalarna).
Sägas bör att antennkabeln är "enskild" framdragen precis som det skall vara.

Den nya stereon är en med kassett-radio-monitor 4:3 skärm,finns knapp för telefon på fronten,finns INGEN enskild display eller antenn-uttag.

Anslutningen består av 2 kontakter,Kontakt nr 1 löper till själva stereo-kassett enheten,består av 9 kablar varav 4 st är tvinnade 2 och 2.
Kontakt nr 2 består av 3 st svarta grova kablar och 3 st andra kablar därav en kabel är svart och har förbindelse med kontakt nr 1, till stereo-kassett delen.

Mina frågor!
Har du tips om hur jag skall koppla för att få igång det?

Finns det adapter att koppla på? Vart?Pris?

Vad jag absolut vill ÄR att stereon med radio och kassetten SKALL fungera,inte telefon och inte nödvändigtvis monitorn eftersom jag har andra planer på att använda utrymmet där monitorn sitter men om du har tips om hur jag även kan få igång monitorn?

Är de "3 grova kablarna" i kontakt nr 2 för de olika antenn-mottagningarna?

Som sagt har jag andra planer för utrymmet där monitorn sitter och är inte behov att telefondelen skall fungerar eftersom jag har en GPS med högtalartelefon och jag vill inte dra en massa "onödiga" kablar för att få det att fungera utan det viktiga ÄR att få igång radion och kassett-enheten!!

Bmw=Bil_Med_Wett
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Jag antar att 4:3 skärmen är en bmw orginal.

För att denna skall fungera (och du inte är en hejare på att konstruera egen elektronik att driva den med) krävs antingen en tvmodul eller en navigator (MK1-MK4) modul. För att sedan få radio eller någon annan ljudkälla krävs sen en radiomodul: BM23,BM24 / BM53,BM54

/Andy
go
212
goldman
535ia-97
Tack Beolink!
Kommer att skaffa dessa moduler så fort det blir vardag igen (Ibland ÄR det INTE bra med helgdagar;)!
Ha det bra och TACK igen!!!

Bmw=Bil_Med_Wett
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
OBS!

Du bör skaffa en komplett kabelstam också, antingen en för efterutrustning eller en från en skrotad bil.
En kabelstam kostar ca 1750-2750:- beroende på om du har DSP eller ej.
En MK2-MK4 navigator 1000-4000:-
Analog Videomodul 1000-1500:-
Digital TVmodul 5000-9000:-
Radiomodul 1500-5000:- Om du har en Philips DSP förstärkare så måste du välja en BM23, eller byta till nyare DSP.

Kontrollera kabelstammens radiouttag för att se om du ska välja en flatkontakts eller rundkontaktsradio.

Ett komplett navpaket kostar ca 5.500-12.000 begagnat beroende på årsmodell och utförande på delarna.

/Andy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.