AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.536

Oljefilterlocket i plast E39

Zi
249
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Nu undrar jag om jag inte hittat felet på min bil. Den tappar oljetrycket när det är varm och går på tomgång.

Det visar sig att jag har ett oljefilter i plast. På själva locket ska det sitta ett slags styrdon i plast som det nu inte sitter på mitt lock. Är tydligen lätt att det följer med filtret när man byter det.

Kan detta vara anledningen till mitt problem?

Problemet började nämligen i samband med just oljebyet. Kan inte köpa det någonstans under helgen men så nyfiken höra vad ni tror om detta.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om problemet började just efter filterbyte är det ju inte omöjligt att oljan smiter fel väg. Räkna i så fall med att du kör med ofiltrrad olja också.
Så här BÖR det se ut: Länk , gör det det??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Zi
249
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Saknar det där cylinderliknande gallret under locket

ja de kan mycket väl vara ditt problem

Zi
249
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Tror du det? Skulle vara så skönt om det var det. En mekaniker på BMW sade att det hade hänt några gånger. Men av någon anledning trodde jag det var ett större fel. Dock har bilen gått perfekt och inga missljud finns.

Vilken funktion har det grejen?
Zi
249
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Ser ut på bilden att oringarna (nr 5) har en tätande funktion
om du menar den avlånga sylinderformade "pinnen" som ska sitta i genom

filret,

om den saknas eller läcker går inte oljan som den ska
igenom filterhuset = dåligt oljetryck
Zi
249
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Ok, ja det är den där ihåliga cylinderplast saken som sitter på locket och som går genom filtret som jag saknar. Går tydligen ta bort och sätta dit från locket med ett snäpp.

Är det felet så kommer jag bli mycket lättad. Synd bara man inte kommer åt en sån del just nu.

Men tack för hjälpen så länge. Tar gärna emot fler kommentarer kring detta
kom på en sak jobbade på peugeot verkstad för ett par år sedan

peugeot hadde ett litet problem på 1.6 an eller 1.4 i 206 - 307 kommer inte ihåg
men men,

där ett litet plast kryss i filtret kunde spricka- då blev de så att
oljetryckslampan börgade lysa-blinka på tomgång
slutade så fort man varvade lite
Zi
249
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Så fort jag gasar till så slocknar lampan. Verkar ju kunna vara det felet
Zi
249
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Nu funkar bilen med nytt och komplett oljefilterlock. Oljetrycket är som det ska igen. Så skönt
de va ju bra - då kom du ganska lindrigt undan då.

Nu råkade jag ut för detta och undrar vad händer egentligen utan den där pinnen, oljetryck borde man väl ha eftersom det kommer när man knappt nuddar gasen.
Exakt samma symtom kom när den blev varm.
Tryck borde man väl ha eftersom den inte påverkar oljepumpen funktion, bara att den inte klarar att hålla oljefilterhuset fullt med olja på tomgång, eftersom backventilen saknas.

Nån får gärna rätta mig om jag har fel men om man inte haft nåt oljetryck så innebär det att jag just kunnat köra fram och tillbaka till gbg utan tryck och det skulle jag säga inte är möjligt.

Någon som vet?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Trycket har du ju förstås men på tomgång så pumpar oljepumpen inte lika mycket.
Utan backventilen i filterhuset så måste flödet in i oljefilterhuset vara större än flödet ut för att korrekt tryck skall nås och det blir det ändå strax ovanför tomgång, därför lampan släcks så snart du nuddar gasar.

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
Så det är ingen fara med andra ord då jag höll gas 1500 var så fort jag mött ett rödljus eller var tvungen att stå på tomgång, lät den aldrig stå på tomgång.
lg
11
lgj61
525i -89
Har också haft en del funderingar på funktionen för denna plastdel.
När jag skulle byta olja och filter förra gången hade "gallret+pinnen" lossnat från själva locket. Förra gången har jag för mig att allt hängde ihop som på bilden i början av tråden.
Jag har ett märkligt ljud när motorn är igång. Funderar på om detta kan ha samband med denna del då ljudet ökar betydligt om man lossar på oljestickan. Märkligt nog verkar ljudet inte öka med varvtal eller hastighet. Det hörs mest när man lägger i drive (automat), lägger man i Neutral minsakr det...
Jag inser att problembeskrivningen är väldigt vag, men undrar om någon haft något liknande oljud?
Det är en korkad konstruktion, oringarna borde åtminstone följa med när man köper filter.
Volvo har en bättre konstruktion pinnen med endast en oring sitter i filtret istället, vilket medför att den allt kommer med och blir bytt varje gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.