|
|
|
|---|---|
|
Hej funderar på att byta bil.. Från min 530im Touring till M5 e34 touring... Men Förmodar att dessa bilar körts hårt vilket dom är byggda för.. Ser att vissa har bytt kamkedja..detta brukar man ju inte göra på "vanliga bmw" Har dom någon service punkt där dom ska bytas... Annars e väl m5 en bra bil för bilig peng.. ska nämligen gå ner i årsmodell för att kunna få en lite biligare bil i inköp | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Nja en M5 E34 Touring behöver ju inte ha körts hårt,det stora problemet är väl att hitta en fin sådan. Kamkedjebyte finns inga bytesintervaller på,men vid 20k mil är det ju inte så dumt att byta på dessa! Ofta är det ju pga sliten sträckare alt dålig oljepump som kedjan går av i dessa. Mvh Patrik |
| På en välskött bil bör kedjan hålla bilens livslängd, dock så brukar man enligt en "inofficiell rekomendation" byta kedja samt tillbehör senast vid 40000mil, kan egentligen appliceras på alla kedjedrivna motorer, inget specifikt för S38...Sträckarna däremot skall man hålla koll på, ett bra tips är att uppgradera till sträckaren som sitter på M3 3.2. Det som ofta leder till att kedjen går av (inte vanligt att kedjan går av men det förekommer naturligtvis) är att man kört med dålig sträckare för länge...Detta leder till att kedjan "slår mot de plastbelagda glidskenorna" varvid dessa slits ut helt o det blir metall mot metall till slut...Man brukar märka detta dock genom att det "låter om kedjan"...Så har du "kedjerassel" så byt kedja,sträckare,glidskenor samt ev drev samt oljepump...Kostar ca 10-15" inkl material men en beg motor är ännu dyrare... | |
|
oki.. Då bör det inte vara någon fara att köpa en sådan då? Har alltid varit sugen på en sådan...Ska bara bli av med 530 bara verkar inte vara det lätaste!!!! |
|
|
Hej! semperfi: Tja, Om det är ngn fara att köpa en sådan är ju helt beroende på hur påläst du är på modellen och vilken bil du väljer. Det är tre punkter som avgör om et blir en ekonomisk katastrof eller inte: 1) SKICK 2) SKICK 3) nämnde jag SKICK???? om inte så SKICK!!!! Och med skick menar jag inte att den är fin i lacken och nypolerad, och INTE att det står 10000mil i mätaren och att det finns halvdan papperskaos eller servicebok från -99 för att styrka detta(hunden åt originalet, ja, säkert) Stirra inte på miltalet, glöm inte att dessa billar är minst 12 år gamla och att antalet ärliga lågmilare är ytterst lågt.De flesta bilar där det står runt 10000mil på mätaren har gått mkt längre. Se hellre att allt av viktiga slitdelar är bytt (helst stötdämpare också då fyra stk kostar 50000SEK nuförtiden, jag skojar inte!!!!) och få en som kan modellen at se på den tilltänkta bilen eller gör ett konditionstest. Som du själv sa, så är det viktigt att det mekaniska fungerar, men även om du hittar en lågmilare så är det viktigt att bussningar(det finns en del) bromsar, styrleder/stag, och sådant är bytt då det fort ballar på sig och en del delar är dyra. Oavsett så får du räkna med en god del pengar i drift. (jag har ägt en i nästan 7 år och 10000mil nu så jag vet vad det kostar) bara fylla på bensin och byta olja är inte en hållbar strategi med dessa fordon. PREVENTIV underhåll och helst mycket av det är receptet till tillförlitlighet och förutsägbara kostnader + en M5 med sliten chassi är inget trevligt att köra med. Det finns en god del att läsa på en E34 M5, allt som gäller för sedan är direkt överförbart till touring. Länkar: Länk sök här: Länk och mera info för köpare här: Länk Jag försöker inte skrämma men det är bra om man är välinformerad när man ska köpa en sådan här bil. Jag skulle inte byta bort tiden med M5 touringen trots att det har varit dyrt. MVH Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.