AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
967

Passar en automatlåda 5HP18 från 730 -96 till 530 -93?

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Som rubriken lyder, passar en 5HP18-automatlåda från en 730 -96 till min 530 -93? En av få lådor (den enda) jag hittat på nära håll till vettigt pris. Jag misstänker att de inte har samma styrning då det finns en adaptiv funktion i 730 medans jag inte har det i min bil. Har sökt och hittat någon tråd att kontakterna är om-möblerade mellan olika modeller och misstänker att det är så även i detta fall. De kanske inte ens passar fysiskt med motor och kardan? Men jag gör ett försök att få lite fakta i fallet.
Visst finns det lådor på skrotarna, men det är ett drygt arbete att maila en massa skrotar för att ens få reda på priset, så jag drar mig...
Mottar gärna tips om någon vet om en bra låda till min bil annars.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Davve: Är det 2-3 växlingen som spökar ännu? 730-lådan sitter som en smäck i din 530. Det adaptiva påverkar inte mekaniska innehållet. Tror inte ens att du behöver ändra i kontakten. Bara att plugga i. 730 lådan har antagligen grön id-skylt = dyr ESSO ”lifetime” olja men man kan byta till dexron III som på din 5HP18. Har du nån historik på 730 lådan/antal mil?

Talar vi 2-3 växlingen tror jag fortfarande att det sitter i ventilhuset även om man inte kan utesluta annat utan felsök/diagnos förstås. Mekar du själv? Om du slår till på 730 lådan, testa då först med att skifta över ventilhuset från 730 lådan till din låda. Sitter med torx och tar 10 min att skifta, är inte svårare än att byta olja och filter. Oändligt mkt mindre jobb och pengar än att skifta hela lådorna. Löser det problemet så är du klar.

Skulle det trots allt inte lösa sig är det bara skifta tillbaka. Men allra först gör en diagnos för att säkerställa att det inte finns nåt elfnatt i bilen o senaste prog sitter i så du inte gör nåt i onödan.

molle
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hej Molle!
Det är fortfarande problem med växling från 2 till 3 men den har börjat strula mer mellan andra också, både upp och ner men värst är nedväxling till tvåan där den kan smälla till duktigt ibland. Och den växlar bara fult vid genomvarm låda.
Eftersom det mest är frun som kört denna bil i över ett år så har jag inte lidit så mycket av det (hon tycker den fungerar fint...) och har därför inte ens kommit till skott att göra en diagnos. Men nu har denna bil blivit familjetransportör igen efter att jag sålt 540´n och jag använder bilen ganska mycket nu, och det är därför jag ska ta tag i problemet nu.
Lådan jag hittat säljs av en kille som skrotar BMW och säljer dem i delar, han är bra att göra med och jag har handlat av honom innan. Jag tror t.o.m. det är ett reggat företag numera så jag tror inte det är någon fara att handla av honom. Men som du påpekat tidigare så kommer jag att göra en fullständig diagnos först innan jag eventuellt köper en låda.
Jag mekar en del själv och är det så enkelt som du skriver att byta ventilhus kommer jag såklart att testa byta detta först. Antar att man tar det underifrån eftersom det är lika enkelt som att byta olja och filter? Ett eventuellt byte kommer jag dock att lämna ifrån mig p.g.a. tidsbrist, har börjat att ta tag i huset igen.
Tack för all hjälp igen, ovärderligt med en hjälpsam expert!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Problemet får bli olöst då jag sålde bilen igår... Självklart upplystes köparen om att automaten inte var helt hundra.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
eller så kan man säga att ett problem kan ha många lösningar :)

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.