AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.380

M54 Motorn, högljud, speciellt vid kallstart.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej.

Jag upplever detta på många nyare bilar, inte bara BMW, dock speciellt M54:an.
Ljuden antar jag kommer från spridarna, det där klassiska morrande tråkiga ljudet... låter mest vid mellangas och extra mycket när motorn är kall...

Varför låter det så har, Upplever det enbart på bilar med 4-ventilsteknik.

Släpper man av på gasen och kör jämngas är det tyst men vid acceleration på halvgas låter det om mest.

En bil ska låta bakifrån inte frammifrån. Suck, det var bättre förr :)

__
/Chrille
Hej,

Håller med dig att det låter en del.
Tror att plastinsugen är en del av förklaringen, dom är inte så stabila som aluminiuminsugen, där det är stora ytor flexar det i takt med insugspulserna vilket skapar ljud.
Sen har ju M54an ett varmkörningsprogram som gör så att tempen skall stiga snabbare i katalyatorerna vilket jag tror bidrar till en råare gång just under uppvärmningen. Sen kanske BMW har mindre dämpning av insugsljud numera?
Ja insugsljudet är ganska starkt, och väl avstämt med ett par olika kanaler från filterboxen och fram i fronten. I alla fall på 3-serien. Jag tycker att 325i med standard avgassystem låter mer framifrån än bakifrån. Det märkte jag när jag spelade in min bils ljud. :-) Nu med original sportavgassystem så är det lagom nivå även på avgasljudet.

Men det kan väl inte vara insugsljudet som deejaywasp menar? Det låter ju jättetrevligt, och liknar inte alls spridarljud.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kan hålla med om att m54 låter tråkigt vid kallstart, och har även funderat på detta med rå gång. I morse så gick den extra rått på 3 cyl men det var förhoppningsvis en tillfällighet...

Men med lite varv så är allt förlåtet ;)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.