AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.078

Ställer på i helgen - gäller försäkringen?

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Här är mitt lilla bekymmer. Jag har haft bilen avställd under vintern och ställde precis på den med start idag. Har under denna period haft avställningsförsäkring hos VESTA. Tänkte nu använda bilen i helgen och givetvis har VESTAs kundtjänst stängt (borde jag iofs tänkt på själv men men)

Frågan är...kan man

1) anta att försäkringen börjar gälla automatiskt hos VESTA när man ställer på bilen eller

2) inte alls lita på detta utan istället teckna ny försäkring online hos ett annat bolag (Vesta har inte onlinetjänst)

3) Köra "oförsäkrat" i helgen - dvs förlita sig till den snordyra trafikförsäkringen från trafikförsäkringsföreningen under ett par dagar.

Vad tror ni?

mvh
Henrik
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
1. Om bilen var försäkrad när den ställdes av skall det automatiskt bli försäkrad vid påställning.

Så brukar det fungera men har aldrig hört talas om VESTA, Jag har LF och där fungerar det så. Antar att det är på samma sätt även hos VESTA.

__
/Chrille
Om det inte finns trafikförsäkring går den inte att ställa på=Det finns
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

OK, tackar för svar. Det verkar alltså lovande då. Jo, jag hade gällande försäkring vid tidpunkten för avställning och har hela tiden betalat avställningsförsäkring så man får hoppas att Vesta inte är sämre än andra bolag.

Murpz: bilar kan väl sakna trafikförsäkring hos försäkringsbolag men ändå ställas på? Hamnar man inte då hos trafikförsäkringsföreningen?
Nej-Finns inte ett bevis inlagt i bilreg på trafikförsäkring på ditt personnummer går den inte att ställa på,- Är den däremot redan i trafik och du skickar in ett ägarbyte manuellt på ny ägare som saknar försäkring såblir det trafikförsäkringsföreningen direkt..
För nya ägaren menar jag..
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

I see...då är jag med!

Tack för feedback
Om du vill ha hjälp med att kolla om det ligger ett bevis så kan du kontakta mig. (jobbar på ett försäkringsbolag)
Har du haft hel/halv försäkring och ställer av bilen så ska det ligga ett bevis. Gäller dock inte om du enbart har haft den trafikförsäkrad.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.