AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.996

Bilen startar inte!

Nu hände det mig!

Skulle iväg nu på morgonen, gick ut för o starta bilen.
Startmotorn gick runt och bilen startade nästan men orkade inte, så då vred jag ner nyckeln och försöket igen. Då jobbade bara startmotorn, men inget mer ände, motorn försökte inte ens komma igång.

Ringde på en polare och väntade, gick ut o försökte igen, då gick den runt väääldigt lite men orkade inte. Sedan kände jag hur det luktade lite bränt som om det kunde vara från generatorn, dvs elektriskt bränt?

Polare som inte kan bilar kom förbi och vi försökte starta med startkablar utan resultat.
Kopplade in kablarna, satte igång hans bil, väntade nån minut startade min men det var ingen skillnad alls. Startmotorn kämpade men inget hände.

Har läst att det kansk kunde vara bensinpumpen eller nått liknande?
Batteriet är köpt år 2003 har det redan gett upp?
Är inte själv så duktig på meckande, så vet inte hur jag ska göra för att felsöka.
Gick ut igår kväll och startade bilen 1 sekund för att se så att den inte blivit död då jag inte körde den alls igår. Då va det inga problem, men i morse så va det.

Kan tillägga att i torsdags påväg hem från jobbet så hade jag kam/vevaxels givare strul, dvs bilen gick inte på alla cylindrar och hade svajjande tomgång och dog nästan vid ett tillfälle vilket resulterar i ett kraftigt ryck, sen så var bensinmätaren i botten för att några minuter tidigare varit röda linjen.
Men efte att ha stängt av motorn och tankat lite så var den som den borde..
Vet inte omd et gör någon skillnad.

Hoppas ni kan hjälpa mig!
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Testa om den går att dra igång.
Kolla gnista
Lossa returen till soppan, och kör soppa pumpen,
Rengör hallgivare
Om startmotorn drar igång?
Den jobbar tror jag och rycker till mellanvarven.
Hur kollar jag gnistan?

Var lossar jag returen till soppa?
Är inte så duktig på detta
Kan jag råka förstöra något på bilen om jag försöker starta den igen?
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
dra igång = bogserlina

Gnista = skruva loss stift

Returen = följ spridarbryggan lossa.
En polare som e bilmeck gissade via msn att det kunde vara Ac kompressorn som pajjat.

"Och om den har skurit så "blockar" den motorn från att snurra, testa att ta bort den, om motorn startar då så är det till 99% acn som är paj, remmen till ac å det drivs a remskivan på vevaxeln"

Han tyckte att jag skulle ta loss remmen och försöka sen.
Länk

Han varnade även mig för "riktig otur så kan du ha kört sönder startkransen när du försökt starta bilen"

Vad tror ni om denna gissning?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nja...de där med ac:n låter lite väl långsökt enligt mig iaf,att de skulle skurit ihop..?? nja...
Kör du med den på jämt förresten?

Sen ska du ju absolut inte ta bort den remmen du länkar till,de är inte ac-remmen,utan drivremmen...är den till vänster om den du länkar till.

Jag skulle mer tippa på att de har något med din vevaxelgivare att göra..
Kom ihåg från i sommras när vi höll på med en polares bil som har ett NIRA-system,där hade vi jätteproblem med felinställda värden till kamaxelgivaren,då ville inte motorn alls...
ACn kör jag inte på så mycket, nån gång ibland egentligen för sällan. Man glömmer ju av den när det redan är så kallt ;)

Kan man koppla in diagnosutrustning och få fram felvärden utan att motorn går igång helt?

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
För att få fram felkoder med diagnosutrustning har man bara tändningen
till . Inte bilen igång.
Visa användare
18
JFH
320i M-Sport -03
Kanske är detta som hänt (scrolla ner till the_one sidan 1)
Länk
Har du kollat olje nivån?
Jag pratade med Per Larsson Bil o motorteknik igår och berättade om felet och att jag hade startat bilen en väldigt kort stund för att sedan låta den stå över natten och det var där efter problemet hade kommit. Jag sa att jag trodde att det kunde vara kam/vev axelgivaren då jag vet att jag har strul med min.

Då sa en kille där att det kunde det inte vara, utan att bilen blir som den blir om man startar den och stänger av den snabbt, det va något med hydralen, förstod inte riktigt vad han sa. Kanske de hydraliska lyftarna?

Hans tips till mig var iaf att koppla ur bensinpumps säkringen, köra på startmotorn i 1-2minuter samt pumpa gasen och sedan trycka i säkringen och försöka igen. Då skulle den tydligen starta.

Vad tror ni om det? Ska försöka idag efter jobbet men är lite fundersam på om startmotorn orkar jobba så länge, sist när jag försökte starta bilen med hjälp av startkablar så tappade startmotorn kraft efter ett par försök och orkade inte försöka och jag såg hur alla ljuslampor i bilen blev svagare och svagare..
Kan det betyda att startmotorn laggt av?

Ska ut o mäta batteriets kraft också, läste på bimmerfest där jag skapat en tråd angående att byta batteri så förstod jag inte riktigt vad han menade med.

"Try to replace the Battery with 80/85 Amp low profile head type (GS/VARTA) n becarfull while u change the batt coz the car still need electric power while u replace the batt ( so u must jumper in the front while u change the batt in the trunk)"

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Med största säkerhet är den korta uppstartningen som ställde till det. Endera sura kalla tändstift, eller att lyftarna har sjunkit ihop som du fick förklarat. Du kan ju som tillägg ta ur stiften då du kör runt startmotorn med bränslepumpen urkopplad via säkringen. Dels ser du om stiften är sura och dels skonar du startmotorn lite. Många får faktiskt dessa problem då man startar motorn kall för att t.ex flytta bilen ett par meter eller så.
Vill hem och kolla det direkt, men gissar att mitt batteri har blivit urladdat då det var nästan en vecka jag försökte sist.
Ska mäta hur mkt Volt som finns i batteriet först för att se om det är värt o kämpa med startmotorn.

st
39
staffan80
318is coupe -94
330i sedan -02
Hej

Exakt detta har hänt mig 2 gånger nu på min gamla 318is. Hände senast nu i helgen när jag bara startade bilen och körde några meter. Lösningen har varit vid båda tillfällena att spruta en lite startgas vid luftfiltret samt ha full gas hela tiden medans startmotorn får jobba!

Lycka till!

Tack för tipset! Fick det tipset om startgas idag av en arbetskamrat, ska köra på ny laddat batteri och uttorkade tändstiftm, funkar inte det blir det startgasen :)

Bra och ha med sig, man ska ju inte behöva oroa sig över det hela tiden..
Måste köra i 10min för att man ska flytta bilen känns inte som BMW :/
Så nu har jag satt batteriet på laddning här hemma och tagit in tändstiften för torkning, la dem på en tidning, borde jag lägga dem på ett element?

Borde jag sätta i tändspolarna i motorn eller kan de ligga på motorn och vänta till imorn kväll? Funderar på om det är sämre iomed att det kan komma fukt i spolarna och in i motorn? Eller vädrar det ur?
Bilen står i ett kall garage.

Eftersom man kan se hur motorn mår på tändstiften så lägger jag upp bilder på 3 av dem så säg vad ni tycker!
Bytte tändstift nån gång innan jul o nyår har jag för mig.

Länk
Länk
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.