|
|
|
|---|---|
|
Är ute efter en andrabil, och funderar mellan 320-328 E36 touring. Har kommit fram till att skillnaden i ägandekostnader (skatt, trafikförs, bränslefbr) för mig är försumbar, men vad skiljer mer? Är de större motorerna känsligare, törstigare än bmw angett, dyrare att serva/reservdelar? Tacksam för svar! //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour | |
|
Min 325:a har de senaste tankningarna dragit 0,81-0,85L/mil och en 328 bör väl inte ligga långt från de siffrorna. Modernare motor och förfinad styrbox. BMWs motorer är stryktåliga och håller fint om man sköter olje/filterbytena och M5x-modellen är nog inget undantag. Som du själv sa så skiljer det inte mycket på försäkringskostnader modellerna emellan. Min förra 316 låg nästan lika högt som min nuvarande 325. E36 är en dyr bil att försäkra. ///BMW - Was sonst! |
|
|
ok, nån som vet skillnaden på reservdelar/service? tack för erfarenheterna JohanE, är den fbr på landsväg eller? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Den förbrukningen är ungefär hälften landsväg och hälften stadskörning. På landsväg är farthållaren använd och det kanske hjälper till lite. Använder den så ofta jag kan. ///BMW - Was sonst! |
|
|
JohanE: 0,81-0,85L/mil vid blandad kørning? Du måste skæmta eller ræknat fel? // M.V.H. Daniel |
|
|
Håller med Spajjjs där..den förbrukningen låter väldigt låg för blandad körning... Ligger man bara på landsväg kommer man lätt under 0,8l/milen....men så fort man är inne i stan så kommer man inte under 0,9 alltså...och en 325 är knappast mer ekonomisk än vad en 328 är vad de gäller förbrukning,snarare tvärtom... |
|
|
Hade 325 E36 før några år sedan.. kom inte længre æn 40-50 mil per tank typ.. kænner fler med 325 som inte kom længre på en tank heller.. // M.V.H. Daniel |
|
|
Tja inte vet jag. Kommer i alla fall ~72 mil på ~58 L och det ser inte ut att bli så stor skillnad den här gången heller. Att jag skulle räkna fel varje gång ser jag som lite svårt. Kan väl tillägga att jag accelererar snabbt upp till rätt hastighet men kör sällan "för fort" och håller jämn fart med hjälp av farthållaren. Har ca 5km mer än vad som står på skyltarna. Buskör man så sticker naturligtvis förbrukningen. Prova själva så får ni se... ///BMW - Was sonst! |
|
|
Min 328 touring -95 drar 0,92 l milen blandad körning och det är ingen gubbakörning |
|
|
min 328ci-00 kunde jag hålla nere till 0,9-1,0 vid blandad kørning.. men långt ifrån 325an :) Tror faktiskt att 328 dricker mindre generellt.. æven 328 E36 ær ju några år nyare æn 325an oxå.. Bensintanken på 325 E36 ær 63 liter om jag inte missminner mig.. // M.V.H. Daniel |
|
|
reagerar inte så mkt på 0,85 l/mil, kör man bara lugnt så... jag snittar 1 l/milen med min e46 med nästan bara stadskörning, hetsig sådan. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
loftahammar |
Har kört 0.81l/mil respektive 0.83l/mil som billigast med min 328 touring, annars ligger ja runt 00.9l/milen, det är inte så svårt!! Mvh Robban Länk |
loftahammar |
oj då, 0.9l/milen ska det vara:) Mvh Robban Länk |
|
Har kört upp en tank nu med nästan bara landsvägskörning. Max 10mil stad och resten landsväg. Fick i 53,88L och hade åkt 74,15mil vilket ger en förbrukning på 0,73l/mil, det är en hel dl mindre än vad min M20 drar. ///BMW - Was sonst! |
|
|
JohanE: är det 325:an du mätt på? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
min 325an -93 ligger runt 1.0l/mil blandad......med lite bus här o där |
|
|
Ja det är 325an jag mätt på. Sen är det väldigt laglig körning utan bus eller liknande och väldigt mycket efter gällande hastighetsbegränsning och trafikrytm. Skulle ut på en "liten" tripp och passade på att kolla hur pass snålt jag kunde köra den, ville mest veta själv vad den drar men eftersom jag hade denna tråd i färskt minne så delgav jag er resultatet också. Stadsörningen kan iofs vara mindre än 10mil det är bara en uppskattning. ///BMW - Was sonst! |
|
loftahammar |
Tror att ja skulle kunna komma ner under 0.8l/milen med min med om man ger fan i att köra om:) Mvh Robban Länk |
|
Som det redan skrivits är förbrukningen i verklighet försumbar mellan 320/328. 328 har en ganska hög utväxling som ger låg förbrukning på landsvägen. Räkna med ca 0.95L/mil vid normal körning för en 328. Största skillnaden skulle jag gissa på är försäkringen men det är ju individuellt och i ditt fall är den försumbar i skillnad. När det gäller reservdelar är många komponenter prismässigt lika, dock vet jag att kopplingen är lite grövre till 328 och kostar ca 500kr extra än till exempelvis 323. Det borde vara en liknande skillnad till 320. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.