|
|
|
|---|---|
|
"Det är inte bilen på bilden men en likadan fast röd" "Svarar ej på mail för den är lånad" "lågmilare-endast 26000 mil" "Endast en ägare sedan 2006" "TV4-ni vet vad som gäller" "Fin för att vara i det här skicket" "Intressekoll" "Fick beröm på besiktningen" "Jag är inte din kompis" "Småstylad" Bara på blocket.se Ärligt stulet från tidningen "klassiker" mvh sageinvest | |
|
Att vara ärlig är tydligen inte bra det heller för jag tror det var tidningen "Teknikens värld" som en gång skulle sälja en ganska medfaren sommarbil. Dom skrev ärligt att den läckte olja, var rostig, smutsig, bucklig och en del annat. Folk ringde sen eller skrev till dom och var förbannade för att dom skrev så. Dom tyckte att det var fel att skriva så i annonsen. Så vad vill folk ha? Ärliga annonser eller förskönande annonser på bilen som dom tycker är precis vad dom vill ha? |
|
|
Personligen tror jag på den klassiskt svenska termen "lagom är bäst" en ärlig konkret annons med fokus på det vitala samt kvalitativa bilder. Själv hoppar jag i stort sett alltid över annonser utan bilder och jag blir lätt irriterad på många av dom saker du skriver här ovanför, speciellt dom två första. Visst kan det finnas förklaringar men jag säger bara hur jag reagerar inför detta. Har MYCKET svårt att tänka mig gå vidare i en affär med någon som inkluderar sådant i sin annons , måhända att jag är trångsynt men marknaden är överfull med bilar. Själv fick jag sålt både E34:an och E38:an till förste man som kom och kikade. Jag är en sån knäppis som många gånger börjar med att gå runt och visa defekter i stället för att visa allt bra. Om det är bra eller dåligt vet jag inte men på något vis har det funkat hitills. Ps. jag är förvånad över hur många utöver min son som har BMW som namn eller initialer, speciellt på blocket upplever jag detta, detta är också en sak som kan få mig att bläddra vidare ds. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Ni glömde en klassisk formulering *Tv4 ringer bara om ni ska köpa bilen |
|
Angeleyes |
Ni glömde även: 'Fullutrustad förutom navi och skinn'. Johan: Håller med dig till 100% ...så trött på folk som skriver 'BMW' som namn - jag bläddrar alltid förbi en sådan annons. Något som är ännu värre är när det står Johan eller Anders som annonsör...när man sedan ringer annonsören bryter hans dialekt på ett mycket märkligt vis....suck! Förstår inte hur dom tänker....det går ju inte att undanhålla sin identitet under hela säljprocessen direkt - till slut måste ju Anders (Dvs. Mohammed) presentera sig för spekulanten??! |
| Finns formulering enl. rad 1, 7 eller 9 med i annonsen vill jag inte ha med den personen att göra oavsett hur bra och prisvärd varan är. Vi har bara ett liv, varför inte fylla det med människor man trivs med ;) | |
|
"Svarar ej på mail för den är lånad" Tro det eller ej men det finns faktiskt människor som inte har kunskaper eller möjlighet att sätta ut en annons på nätet. Jag vet för jag har flera gånger satt ut annonser åt kompisar/familjemedlemmar som saknar egen mail. |
|
Angeleyes |
Annonser som innehåller texten: 'Billigast på blocket' samt 'Hittar ni finare - köp den', befattar jag mig inte med heller... |
| En kompis satte in en annons åt mig med formuleringen "Fullutrustad, ej skinn men drag"..... sålde inte bilen på den annonsen :) | |
|
Hur svårt kan det vara att skriva ner konkret och relevant fakta om en bil. Som flera har varit inne på tidigare, om man inte ens lorkar ägger ner lite tid för att ta några kort, skriva en annons som delger den information en eventuell köpare har nytta av, undrar jag hur har man då vårdat bilen. Nu är det ingen garanti att om annonsen är välskriven med relevant info och bra bilder att bilen är ett bra köp men chansen är större att samma persondrag av nogranhet även går att återfinna på bilen. Sedan är det så att ett "stort" antal personer har dålig koll på vad de egentligen har för en bil förutom märke, årsmodell och färg. |
|
|
"Det är inte bilen på bilden men en likadan fast röd" - ointressant, ringer inte. "Svarar ej på mail för den är lånad" - helt ointressant. "lågmilare-endast 26000 mil" - Beror på vilken bil det är. "Endast en ägare sedan 2006" - Ingen big deal. "TV4-ni vet vad som gäller" - Helt ok. "Fin för att vara i det här skicket" - Säger ingenting. "Intressekoll" - Någon som bara vill ha sitt ego bekräftat. "Fick beröm på besiktningen" - Nja... "Jag är inte din kompis" - skit ned dig. "Småstylad" - Luktar ungdom och sönderkört. |
|
|
Ingen annonsformulering men jag har ute min v70 till salu och fick ett ordentligt skambud. Dock erbjöds jag "80000 för en snabb affär" vilket innebär att bara affären är snabb så värderas bara den till 80000...:) |
|
Angeleyes |
Skambud är desvärre något vi alla får leva med...jag erbjöds 160.000 för min 330 cab 03a... |
|
Jag tar inte illa upp av skambuden. Det hade varit en sak om jag hade haft ett fantasipris vilket jag är helt övertygad om att jag inte har och någon bjudit ett rimligt pris. Nu känns det mer som komik. Dessutom vet jag att det finns en hyggligt stor grupp som lever på/utökar hushållskassan med att handla med bilar som försöker med skambud. |
|
FredricF |
Det är svårt att veta vad som är relevanta fakta för en köpare när man skriver en annons, det är sant. Men vad som också är sant är att folk frågar efter precis det som står i annonsen. Man kan reta sig på det eller leva med det men så är det, i alla fall enligt min ringa erfarenhet. Det viktiga, ur säljaren synvinkel, måste vara att annonstexten (tillsammans med produkten och priset) genererar intresse hos seriösa köpare så att det över huvud taget kan bli en affär. Detta enkla faktum tycks 90% av annonsörerna missat som väljer att i stället lista vilka man inte vill tala med (tv4, "snackare", "kompisar", folk som vill pruta etc.) och skriva underliga saker som trådskaparen gav exempel på. En sådan annonstext tror jag inte är så knepig att skriva egentligen. Rabbla bara upp modell, och den extrautrustning som kan anses påverka priset i nån större grad. Får man sedan inga samtal/emejl kan man ge sig den på att priset är fel (vad man än tycker). /Fredric |
|
Hahaha, jag hade ett telefonsamtal angående en Clio och snubben ringde för andra gången och frågade; öööh den där golfen... Bra humor! Det slutade med att jag sa att han inte fick köpa bilen, otur för mig. Personligen lusläser jag annonsen innan jag ringer och om möjligt kollar upp ev. tidigare ägare och ringer gärna dom oxå. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Jag tror att de flesta bara kopierar andras annonser rakt av utan att radera bort floskler även om de inte skulle vilja skriva dit de själva. |
|
|
"Det är inte bilen på bilden men en likadan fast röd" För mig är den bilen "solblekt orange" "Svarar ej på mail för den är lånad" Om han har ej mail hur skall han då skicka bilder på bilen, sådana annonser finns oftast ingen bild eller endast en bild. En mailadress kan man skaffa gratis, det ger mig enbart intrycket att dom ej orkar. "lågmilare-endast 26000 mil" jadu (vad skall man säga på denna?) "Endast en ägare sedan 2006" "TV4-ni vet vad som gäller" Full förståelse är trött på annonsförsäljare) "Fin för att vara i det här skicket" (även skrot kan blänka) "Intressekoll" (varför inte skriva högstbjudande med en gång) "Fick beröm på besiktningen" en neutral rad.... "Jag är inte din kompis" //förstår precis orkar inte med alla som ringer och frågar vad är sista pris kompis. "Småstylad" vita blinker + rattmuff Bara på blocket.se Ärligt stulet från tidningen "klassiker" |
|
| Det där med TV4 och andra säljare stämmer ju bra. Man kan ju dock numera kryssa i att man ej vill bli uppringd av sådana, vilket har fungerat bra för mig iaf. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.