|
|
|
|---|---|
| Gjorde en ventiljustering på min 320 iK -88. Ställde ventilspelet med 0,20 mm och kall motor. När jag skuvat ihop allt igen och startar bilen går den väldigt ojämt och ryckigt på tomgång. Märker inte något när jag kör. Vad kan vara fel? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan det vara så att du ställde på för hårt så att ngr. ventiler inte tätar riktigt vid låg varvtal?? MVH Hasso |
ThomasPersson |
hej. Jag har en BMW 320 -87. Jag bytte kam och vipparmar för 2 år sedan, justerade ventilspelet, den gick bra i tre månader innan den började att gå ojämnt på tomgång. Då justerade jag igen, igen, igen innan jag gav upp och lämnade iväg bilen på verkstad. Grabbarna på verkstan höll på länge med ventilerna innan de gav upp. Jag har kört med taskig tomgång nu ett tag och jag kan bara säga att du inte är ensam. Jag har bytt hela tändsystemet, bränslefilter, luftfilter tre gånger, gått igenom alla vacuumslangar, gjort rent kallstartsventilen. Nu är det bara spridarna kvar. Var envis ge inte upp. Lycka till. |
|
Garanterat ställt de för hårt. Ställde nyligen på min. 0,3 ska de va enligt BMW. Efter det gick den ojämnt på tomgång. Pratade då med en mekaniker som har mekat bmw i ett antal år. Har man en 88 eller 89:a ska man ställa ventilspelet "löst" nästan 0,35 på min då. Det bara va så. Lycka till! |
|
|
Hade oxå samma problem innan att bile typ "missa" då o då men endast på tomgång....Lösningen var att jad ställde om ventilerna från av det av BMW rekommenderade 0,25 till "löst" 0,3....Nu tickar iofs bilen mer men tomgången e superjämn som den ska.Hela arbetet i säg tar max 3 timmar,se bara till att du ställer ventilspelet vid kall motor o med kammen i rätt läge.... |
|
|
min ventiler justerade verkstan efter kambyte. sen gjorde jag ventiljustering nu efter två år. alla avgasventilerna var skitsnål justerade. ställde dom på 0,25. tomgången är inte "perfekt" men ok. funderar på att göra som er... ställa på löst 0,25 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.