AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.910

Problem på SMG II växellåda?

Sida 2 av 3
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Enligt papperet gör M3 E46 100 på 5,2 sek. E de svårt/dyrt att få den till att kunna göra 100 på under 5 sek?

// M.V.H. Daniel
Spajjjs:

Allt går att lösa det är frågan bara hur mycket det ska kosta:)

Köp först en M3 och sen fundera på om det är värt att kapa 0.3sek på 0-100km/h?

Det finns tester på M3 manuell från 4.8sek till hundra vidare uppåt.

Varför vill du kapa 0.3sek?
Sp
3.093
Spajjjs
Det vara bara en tanke jag hade starre :) Inget planerat.

Tror du det vore dyrt?

// M.V.H. Daniel
Spajjjs:

Jag tror med lite kunskap om vad man jar läst på olika siter det kostar väldigt mycket bättre att få ner acc tiden. Det är lättar att få högre toppfart=ta bort spärren:))

Eller så hittar du ett ex som gör 0-100km/h under 5.0 sek vilket återigen tester har gjorts på.

Att hitta en SMG II som gör 0-100km/h under 5sek blir svårt, jag har inte läst ett enda test som bevisar det.

En variant är att köpa nya M3 med DCT(SMG III) då får du en M3 som gör 0-100km/h under 5 sek med automat
Sp
3.093
Spajjjs
Så en manuell M3 är snabbare än en M3 SMG då? Det e ju tvärs emot vad folk säger i denna tråden ju :)

Visst är nya M3an ett alternativ. Men då får det bli lottovinst först :)

// M.V.H. Daniel
Spajjjs:

Med en duktig förare kan man nog komma snabbare upp till hundra med en manuell vs SMG II.
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
Ja det är många "SMG-förare" här på forumet som hävdar motsatsen, starkt :)
-Slutsatsen blir nog iaf att smg eller manuell är en smaksak, har man smg finns det inget bättre, har man manuell är smg kanske bra men manuell är fortfarande tryggt.. ngt sånt
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
jag har klockat min(gps), enda mod är ett racesystem från eisenmann, halvtank 99 oktan...nya dunlop sport maxx... = 4,8
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
urklippt fr

Länk

Om man vill göra en riktigt snabb start finns "acceleration assistance" som bara fungerar i Drivelogic-läge sex. Håll växelspaken framåt, tryck gasen i botten, motorn går upp till cirka 3 600 r/min, släpp spaken och upplev hur det känns att bryta nacken när kraften kommer.
Någon sekund senare indikerar lysdioderna "växla" och man petar i nästa växel, antingen med högerpaddeln eller med den vanliga kryckan. För att undvika sinkande hjulspinn öppnar och stänger kopplingen blixtsnabbt så att bakhjulen alltid har optimalt fäste.
En lika bra start är svår att göra med en manuellt växlad M3. Det är lätt att ha fel gaspådrag eller att bränna koppling.
Men med SMG då? Det låter ju som rent kopplingsmord när 365 Nm ska ned i asfalten via de fladdrande lamellerna och vidare genom den diffbromsade bakaxeln.
Konstruktörerna har tänkt på det också: en temperatursensor känner av om kopplingen blir för varm. Blir den det, vilket den garanterat blir efter ett antal fullgasaccelerationer, säger sensorn till datorn att stänga av funktionen som låter kopplingen slira. Fortsätter man ändå manövern blir det hjulspinn så länge kopplingen är för varm.
Start i backe kan vara ett gissel med lådor av det här slaget. Innan man hinner flytta foten från bromsen till gasen kan bilen ha börjat rulla bakåt. Visst går det att parera med handbromsen, men BMW har löst det smidigare. När man släpper bromsen håller den i någon sekund så att man hinner hitta gasen innan bilen börjar rulla bakåt.
Komponenterna i SMG väger bara åtta kg. Tyngst är den elektriska hydraulpumpen som jobbar med upp till 85 bars tryck. Därifrån går rör till hydraulkolvarna som sköter koppling och växling. En kraftfull dator styr förloppet och är intimt kopplad till motorns styrenhet. Tillsammans utför de magi.
Ingen "civil" låda växlar snabbare än SMG II. Som snabbast tar det 80 millisekunder att byta växel. Ingen annan tillverkare kan heller erbjuda så många körprogram, finessen som gör den så allround. Len som en barnstjärt eller hård som Hulken och allt där emellan.
M3 som sådan är ju en körmaskin av sällsynt slag. Det finns starkare, snabbare bilar, men inte för de 600000 kronor som versionen med SMG-låda kostar.

st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Brommis

Har du gjort mycke af dom Launch control starter? Fungere alt korrekt derefter, det måsta vel tag mycke på koblingen..

Er der ikke noget med en garenti fråga fra BMW. Man får inte göra for mycke af dom (hyr mycke for mycke er vet jeg inte), men jeg har for mig at der er en eller andan tråd ang dette..?
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
vanlig start...
Sp
3.093
Spajjjs
stormdk: har du aldrig gjort en Lauch Control start?

// M.V.H. Daniel
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
inte än.:) men måsta såklart pröva snart..
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
launch är riktigt skoj....det finns 2 olika, burn out mode och fast acc mode...
Sp
3.093
Spajjjs
bomis:

hur många har du anvænt dig av? :)

// M.V.H. Daniel
Bomis; hur väljer man vilken "version" man vill använda sig av när man kör LC ?
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
spajjs>> typ 5 ggr kanske

brooklyn>> trycker man ner gaspedalen sakta i golvet innan launch = optimal acc....trycker man pedalen snabbt ner i golvet = burn out...
Sp
3.093
Spajjjs
OT, men håller mig till denna tråden.. Vad ær det før "lufttryck" som vissa M3 verkar ha i framsætena? Har sett det i vissa annonser.

// M.V.H. Daniel
Spajjs.

Du tänker på :Tire Pressure Control (RDC)?

Den ger en varning om luften på däcket blir för lågt, den knappen finns i mitt konsolen.

Sp
3.093
Spajjjs
starre: nej, RDC kænner jag till. Hade det i førra 328an. Men det e något med sætena. Har sett att det såt typ: El sportstolar med lufttryck (eller något)..

// M.V.H. Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.