|
|
|
|---|---|
|
Igår skulle vi byta bromsar (belägg och skivor) på våran 528 E39 -96. På höger sida gick allt super men på vänster sida fick vi inte loss insexskruven som håller skivan på navet! Tillslut hade den blivit rund och inget grepp fanns kvar. Idag gick vi på med borrmaskin på skruven men det hjälpte inte! Nu är den verkligen fast där den är :( Vad kan man göra nu? Ingen verkstad har ju öppet förens på tisdag heller :( Tacksam för svar! Om någon har lust att hjälpa till vore det super schysst! Min bil Länk | |
|
Det du kan göra är att borra genom skruven. Använd HSS borr så går det nog. Funkade för mig iaf... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Ok, hade du samma problem? Jag har testat med 710 watts slagborr men det går inte... Min bil Länk |
|
| Det går bra med en 12V borrmaskin om du skaffar dig bra borrar så åk och köp(räkna med att bra borr kostar!). | |
|
Bra borr är vikigt! Det räcker att borra ur så att huvudet går av. Det satt en rostfri skruv på min 750 som inte lossnade, den var INTE rolig att borra ur... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Till nästa gång så kan det vara bra att veta att det är bra knep att banka lite på skruven innan man fösöker lossa den. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Precis...ge den en redig "däng" (eller flera) me "släggan" (förslagsvis slår du på insexnyckeln som du satt i skruven)...Sen kan man värma oxå (funkar hjälpligt med Biltemas "Pencil Torch"). Dock så kan man gå bet ändå o då är det borra som gäller.... | |
| Ett knep som brukar funka är att värma ordentligt och sen använda en lite för stor torxbits av hög kvalite och banka in lite spår i hålet, jag brukar få värma Länk Länk flera gånger (3-4ggr) och banka i lite hårdare spår för varje gång och till slut så brukar det lossna... | |
|
Ja, allteftersom spåren blir djupare så räcker greppet (och allt värmande) till slut för att kunna skruva ut insexskruven, lite sånt här Länk kan hjälpa... Mvh |
|
|
Ok, då blir det till att åka till OKQ8 och köpa det värsta borrbladet dom har nu då! :) Återkommer med resultat Tack för svaren.. Min bil Länk |
|
|
Viktigt när du borrar låga varv och mkt smörjning. Om du provar bitsmetoden som näms ovan ta det då försiktigt så inte bitset går av,då blir det tungborrat. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Det enklaste sättet om man inte har tillgång till gas för att värma, är en körnare och en slägghammare det lossnar efter några slag.. | |
J.B |
Går du bet på ovan nämda förslag och har en svets ,,,svettsa fast en bult på insex skruven så får du nog lös den då ... J.B |
|
"Jag har testat med 710 watts slagborr men det går inte..." Du ska INTE använda slagfunktionen när du borrar i metall, Kanske ett onödigt påpekande men ändå. |
|
|
Jag vet inte hur många insexskruvar jag dragit runda och fått borra ur. Men sedan jag började använda mutterdragare och insexbits har jag fått ur varenda en på första försöket. Jag har tryckluft men det finns elektriska som säkert fungerar lika bra. Länk Länk |
|
| Att slipa en bult spetsig i änden och svetsa fast ger bra grepp samt att man värmer bulten lite lagom samtidigt. En MF6S försänkt skalle har ett grundare 6-kantsgrepp vilket brukar bidra till att man drar sönder dom. | |
| När torx har slagit igenom som standard överallt kommer man slippa dessa problem då insexgreppet har en "självförstörande" geometri. | |
|
Nu är det fixat. Lossnade efter cirka 20 minuters borrande med en metallborr :) Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.